فرهنگی‌هنری 15:17 - 25 شهریور 1393
ارومیه - ایرنا- با پایان سه مرحله از عملیات کاوش باستان شناختی در محوطه کهنه شهر روض (ravez) چالدران، این محوطه به عنوان تنها محوطه شهری کشور در کوهستان شناخته شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آذربایجان غربی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: محوطه تاریخی و باستانی کهنه شهر روض چالدران 11 هکتار وسعت دارد که در سه مرحله باستان شناسی از سال 91 تاکنون پنج هکتار این محوطه کاوش شده است.



جلیل جباری افزود: در این سه مرحله مشخص شده قدمت این کهنه شهر به هزاره سوم پیش از میلاد (پنج هزار سال پیش) برمی گردد که افرادی در آن سکونت داشتند.



وی یادآور شد: این منطقه تاریخی توسط یک هیات سه نفری باستان شناسی ایرانی به سرپرستی 'کریم علیزاده' در مدت سه سال کاوش شده است.



جباری با اشاره به ویژگی منحصر به فرد این مجموعه اضافه کرد: این شهر و زندگی در آن در گذر زمان از روستانشینی به شهرنشینی تبدیل شده و حکایت از وجود سه طبقه اجتماعی صنعتگران، کشاورزان و دامداران در آن دارد.



وی گفت: براساس داده های کاوش های باستان شناسی ، این شهر یک محوطه کارگاهی بزرگ داشته که از محوطه های جالب توجه آن دوران محسوب می شود.



وی از ویژگی های این محوطه تاریخی را وجود بخش صنعتی و تولیدی عنوان کرد و گفت: این موضوع نشانگر شغل صنعتی ساکنان این محوطه است که براساس تحقیقات، وسایل تولید شده را صادر می کردند اما نوع وسایل تولیدی در مراحل بعدی کاوشها مشخص می شود.



وی افزود: ساکنان آن زمان این محوطه تاریخی علاوه بر شغل صنعتگری در بیرون از قلعه به شغل دامداری و کشاورزی مشغول بودند و همچنین در بیرون از قلعه مناطق مسکونی ساکنان آن زمان نیز مشخص شده است.



وی اضافه کرد: در برخی از قسمتهای این مجموعه یک دیوار دفاعی نیز وجود دارد که بزرگ بوده و بخشهای وسیعی از شهر را در برگرفته بود.



مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به آثار کشف شده در این کاوش گفت: آثار تاریخی کشف شده از شهر شامل آثار معماری گرد کوچک و بزرگ، اشیای شمارشی، نمونه های اولیه چرتکه و ژتون های قدیم و نمونه های اولیه پیش درآمد خط و نگارش است.



وی ادامه داد: مراحل بعدی کاوش های باستان شناختی این شهر بتدریج در سال های آینده انجام می گیرد.



براساس اعلام مسوولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، سال آینده نیز مرحله چهارم کاوشها در محوطه تاریخی کهنه شهر روض چالدران اجرا می شود و با اتمام مراحل بعدی کاوشها، این محوطه تاریخی به مرکز گردشگری تبدیل می شود.



محوطه تاریخی و باستانی کهنه شهر روض به وسعت 11 هکتار در 15 کیلومتری جاده چالدران به شهر آواجیق واقع شده است.



7125/581/ 684

انتهای پیام /*


4740529
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن و معارف سیما تجلیل کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران از برچیده شدن سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اولین قسمت از مینی سریال «مامان اشتباه می‌کند» در ژانر خانوادگی جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۲۳ از قاب شبکه تهران تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است