ورزشی 14:23 - 10 مهر 1401

فرصت جام جهانی برای اقتصاداستان‌های جنوبی/خوزستان برنامه‌ای ندارد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - محمود نواصر: در فاصله اندک تا جام جهانی قطر، میلیون‌ها بلیت فروش رفته است و اغلب کشورهای منطقه برای استفاده از ظرفیت‌های جام جهانی قطر برنامه‌ریزی ویژه‌ای کرده‌اند؛ در این میان خوزستان یکی از مهم‌ترین استان‌های اقتصادی و گردشگری کشور است که در زمینه‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری استعداد بیشماری دارد.

خوزستان تنها استان کشور است که سه اتاق بازرگانی دارد و از طرفی یک منطقه آزاد در این استان قرار دارد؛ همچنین با توجه به شرایط جغرافیای خوزستان و وجود فرودگاه‌های بین‌المللی آبادان و اهواز و بنادر مهم و دارای امکانات مناسب، زیرساخت‌های حمل و نقل ترکیبی این استان آماده است تا برای مهمترین رویداد ورزشی جهان بیشترین بهره را ببرد.

تاکنون برنامه مشخصی برای حضور فعالان اقتصادی خوزستان برای رویداد جام جهانی قطر اعلام نشده است

این در حالی است تاکنون برنامه مشخصی برای حضور فعالان اقتصادی خوزستان برای رویداد جام جهانی قطر اعلام نشده است؛ رویدادی که فعالان اقتصادی قاره‌های دیگر به دنبال معرفی فرصت‌های کسب و کار خود هستند اما در خوزستان هیچ اقدامی برای بهره برداری از آن انجام نشده است.

یکی از نیازهای قطر در جام جهانی فوتبال، تأمین مواد غذایی برای بیش از پنج میلیون گردشگر است؛ فرصتی که تولیدکنندگان صنایع غذایی ایران می‌توانند از آن برای صادرات عمده محصولات خود استفاده کنند و به دلیل بالا بودن کیفیت صنایع غذایی ایران به طور معمول کشورهای عربی از جمله قطر مشتاق استفاده از این محصولات هستند.

دغدغه تجار برای انتقال کالا رفع شود

۹۰ درصد تجارت قطر توسط بخش خصوصی انجام می‌شود که در این راستا باید دغدغه تجار قطری برای تجارت با ایران برطرف شود، در تجارت بین‌المللی باید ترانسفر کالا و پول به سهولت انجام شود و چنانچه این امر محقق شود، زیرساخت اساسی تجارت فراهم شده و بخش خصوصی راهش را پیدا می‌کند.

مقرر شده نمایشگاه‌های کالاهای ایرانی در قطر برگزار شود و فرش، صنایع دستی، لوازم مبلمان و ساختمانی در این مراکز عرضه می‌شود، همچنین ۲۴۰ شرکت قطری برای همکاری با شرکت‌های ایرانی اعلام آمادگی کرده‌اند.

فرصت جام جهانی برای اقتصاداستان‌های جنوبی/خوزستان برنامه‌ای ندارد

چنانچه قطر در زمان برگزاری مسابقات دچار کمبودی به ویژه در مواد غذایی شد؛ ایران می‌تواند کمبودهای احتمالی را برطرف و چالش رفع شود؛ همچنین ساختار حمل و نقل دریایی با مشارکت قطری‌ها تعریف شده و خط کشتیرانی از بندرعباس به بندر حمد برای قبل و حین و بعد از جام جهانی ایجاد شده است.

ارتباط نزدیک ایران و قطر

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: می‌توان عنوان کرد که تأثیر جام جهانی فوتبال بر معادلات تجاری، سیاسی، فرهنگی و گردشگری ملت‌های مختلف بیش از تأثیرات ورزشی آن است.

می‌توان عنوان کرد که تأثیر جام جهانی فوتبال بر معادلات تجاری، سیاسی، فرهنگی و گردشگری ملت‌های مختلف بیش از تأثیرات ورزشی آن است

امین فرطوسی تصریح کرد: به واسطه برگزاری این رویداد مهم در همسایگی ایران، می‌شد با برنامه‌ریزی مناسب، سرمایه‌گذاری جامع و نیازسنجی اصولی در زمینه‌های مختلف گردشگری، اقتصادی و تجاری از این فرصت بهره‌برداری بهینه کرد.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر با تاکید بر اینکه خوزستان یکی از استان‌هایی است که می‌تواند بهترین استفاده را از ظرفیت‌های جام جهانی ببرد، افزود: از نگاه سیاسی روابط نزدیک کشورهای ایران و قطر نسبت به برخی دیگر از همسایگان این کشور و فضای دیپلماسی نزدیک این همسایه جنوبی، امکان مشارکت و بهره بردن از فرصت‌های جام جهانی قطر را فراهم کرده است.

فرصت فعلی تکرار نمی‌شود

فرطوسی بیان کرد: با وجود زمان کم باقی مانده ضرورت دارد که یک برنامه‌ریزی مناسبی در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت خوزستان در جام جهانی ۲۰۲۲ صورت گیرد تا بیش از این از امکان بهره‌گیری این رویداد جهانی جا نمانیم، فرصتی که قطعاً تا سالیان سال تکرار نخواهد شد.

وی با بیان اینکه کشاورزی در قطر به شکلی فراگیر و مؤثر وجود ندارد، توضیح داد: امکان تولید و برداشت محصولات کشاورزی مهمی چون گندم و میوه‌جات در این کشور وجود ندارد.

فرطوسی ادامه داد: این امر در کنار توان اندک دیگر همسایگان در تأمین کالاهای کشاورزی، فرصتی مهم و اساسی را برای تأمین تقاضای بازار قطر به منظور این کالاهای مصرفی فراهم می‌کند و خوزستان به دلیل ظرفیت عظیم کشاورزی می‌تواند نقشی محوری را در این زمینه داشته باشد.

فرصت جام جهانی برای اقتصاداستان‌های جنوبی/خوزستان برنامه‌ای ندارد

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر گفت: با توجه به فرصت کم باقی مانده، برنامه‌ریزی کوتاه مدت و مطالعه اجمالی از جمله مشخص کردن نیاز بازار باید در دستور کار باشد.

فرطوسی تاکید کرد: باید با ایجاد کمیته‌ای فراگیر و تخصصی علاوه بر ایجاد بستر مشارکت فعالان اقتصادی در خوزستان نیز تورهای جام جهانی تشکیل شوند تا جذب گردشگران در طیفی وسیع و با قیمت‌های مناسب انجام شود.

خوزستان شرایط پشتیبانی جام جهانی را دارد

نماینده مردم آبادان در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خوزستان یک استان مهم اقتصادی در کشور است که باید یک برنامه جامع داشته باشد.

شرایط آب و هوایی یکسان خوزستان با قطر و همچنین برگزاری رویدادهای بزرگ ملی و بین‌المللی در این استان زمینه برگزاری اردوهای تدارکاتی تیم‌های حاضر در رقابت‌های جام جهانی قطر را فراهم کرده است

سیدمحمد مولوی، رقابت‌های جام جهانی قطر را یک فرصت مهم برای اقتصاد خوزستان قلمداد کرد و گفت: فرصت خوبی برای صنایع خوزستان به ویژه در حوزه صنایع غذایی به وجود آماده که باید تدابیر لازم برای سهولت تأمین مواد غذایی جام جهانی از طریق تولیدات این استان فراهم شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس ادامه داد: شرایط آب و هوایی یکسان خوزستان با قطر و همچنین برگزاری رویدادهای بزرگ ملی و بین‌المللی در این استان زمینه برگزاری اردوهای تدارکاتی تیم‌های حاضر در رقابت‌های جام جهانی قطر را فراهم کرده است.

مولوی تاکید کرد: ضرورت دارد که استاندار خوزستان و مدیران کل استانی به طور سریع تمهیدات لازم را در این خصوص اتخاذ کنند.

خستگی فعالان اقتصادی از شعار

امین دغاغله، فعال اقتصادی خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: کارخانه‌های تولیدی آب معدنی، لبنیات و سایر کالاهای اساسی در خوزستان وجود دارد.

وی افزود: استاندار خوزستان به عنوان نماینده عالی دولت در این استان باید مطالبه به حق فعالان اقتصادی مبنی بر تأمین بخشی از بازار قطر را محقق کند.

این فعال اقتصادی در حوزه صنایع غذایی تاکید کرد: اولین سفر رئیس جمهور به خوزستان نشان دهنده توجه دولت به این استان مهم اقتصادی است و استاندار باید در همین راستا گام بردارد.

دغاغله بیان کرد: بارها اعلام شده که فعالان اقتصادی سربازان خط مقدم شکست تحریم‌ها هستند ولی ما از شعار خسته شده‌ایم و نیازمند اقدام عملی از سوی دولت در خوزستان هستیم.

سهم مشارکت خوزستان در جام جهانی قطر؟

آنچه تاکنون واضح است اقدام نکردن جدی از سوی استانداری خوزستان برای سرمایه گذاری در رقابت‌های جام جهانی قطر است.

استانداری خوزستان باید اعلام کند تا این لحظه چند جلسه در راستای حمایت از فعالان اقتصادی و صادرات مواد غذایی و کشاورزی برگزار کرده است.


11700727
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» باشگاه استقلال که به دلیل دادن ضمانت به سانتاکلارای پرتغال پنجره نقل‌وانتقالاتی خود را بسته می‌بیند، خطری از این بابت احساس نمی‌کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» ملی‌پوش دسته فوق سنگین وزنه‌برداری ایران گفت: مطمئن هستم اگر با آمادگی کامل و روحیه خوب راهی المپیک شوم، اتفاق‌های خوبی را رقم خواهم زد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مریم طوسی دونده کشورمان در جریان برگزاری مسابقات دوومیدانی جایزه بزرگ آفریقای جنوبی در ماده ۲۰۰ متر نایب قهرمان شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» میرزایی بازیکن تیم فوتبال استقلال تهران که به دلیل مصدومیت از ابتدای فصل بازی‌های را از دست داده بود بعد از بهبود هم نمی‌تواند برای استقلال بازی کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» داور مشهور مسابقه قویترین مردان ایران از پیشنهاد رشوه در دوران برگزاری این مسابقات خبر داد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های بسکتبال شهرداری گرگان و الشرطه عراق در دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا به مصاف هم می‌روند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های بسکتبال شهرداری گرگان و الشرطه عراق در دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا به مصاف هم می‌روند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» دو بوکسور کشورمان با غلبه بر حریفان خود به فینال تورنمنت جاده ابریشم راه یافتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کشیده شدن پای برخی از مربیان سازنده به چرخه انتخابی تیم ملی دعوای زرگری است که شاید برخی در سال المپیک به بهانه‌ای مختلف آن را راه‌اندازی کردند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» ذوب آهن اصفهان یکی از برترین باشگاه‌های ورزش و فوتبال کشور در سال ۱۴۰۲ درگیر حاشیه‌های عجیبی شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است