اقتصادی 10:20 - 08 مرداد 1394
پس از آن که رئیس کل وقت بانک مرکزی در بهمن ماه سال 1390 بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و پشت به پشت ساختمان میرداماد، از محاسبه و تعیین قیمت 1226 تومان برای دلار سخن گفت، برخی از کارشناسان خوشبین، گرد و خاک بازار ارز را رو به فروکش کردن ارزیابی کردند.

جام جم: اما شاید کمتر کسی تصور این را می کرد که قیمت دلار تا مرز 4000 تومان بالا برود و پس از کش وقوس ها و تنش های فراوان در نهایت در بازه 3000 تا 3500 تومان آرام بگیرد.

آن روزها بسیاری از کارشناسان از این که هشدارهای سال های قبلشان نادیده گرفته شده بود، دل خوشی از مسئولان اجرایی نداشتند البته نه به خاطر این که چرا قیمت دلار بالا رفته است؛ که این مساله با توجه به سپری شدن سال هایی با تورم بالا اجتناب ناپذیر بود بلکه علت ناراحتی آنها از این بود که چرا اجازه سیر قیمت دلار در مسیر طبیعی داده نشده و کار به جایی رسیده که افزایش قیمت حالت انفجار به خود گرفته است؛ شرایطی که تا ماه های پایانی دولت دهم از آن به عنوان «حباب» و «فشار فنری»یاد می شد.

با وجود این، اما تغییر مسئولان زمینه ای شد برای تغییر افکار حاکم بر بازار پول و ارز تا ضمن پذیرش واقعیت بازار یعنی قیمت 3000 تومان برای دلار، تلاش هایی برای اصلاح دیگر شرایط نامناسب در این بازار صورت بگیرد.

یکی از این شرایط، همان برقراری نظام دو یا حتی سه نرخی در بازار ارز بود که در یکی دو سال آشفتگی بازار، رانت های بسیاری ایجاد و موجبات نابسامانی بیشتر را در این بازار ایجاد کرد. طبق وعده دولت مقرر شده بود، نرخ ارز بتدریج بر مدار تک نرخی شدن حرکت کند و در نهایت با حذف نرخ های دوم و سوم، دلار فقط با یک قیمت در کشور مبادله شود.

حرکت به سوی ارز تک نرخی

این مهم، این روزها بدون توجه به احتمالات ناشی از کاهش قیمت دلار در پی توافقات هسته ای، توسط نهاد پولی کشور در حال اجراست. بانک مرکزی از ماه های گذشته با جدیت، مسیر تک نرخی کردن ارز را در پیش گرفته و با افزایش ریال به ریال قیمت هر دلار، این روزها شکاف قیمت ارز رسمی و آزاد را به کمترین میزان در چهار سال گذشته رسانده است.

به گونه ای که نرخ دلار بانک مرکزی از حدود2600 تومان در ابتدای سال گذشته به 2800 تومان در ابتدای سال جاری افزایش پیدا کرده و این روزها به بالاتر از 2900 تومان رسیده است تا فاصله اندکی را برای رسیدن به قیمت ارز در بازار آزاد در پیش رو داشته باشد. نگاهی به مسیر طی شده توسط بانک مرکزی نشان از دو برابر شدن سرعت رشد قیمت دلار رسمی طی سال جاری نسبت به سال گذشته دارد.

با این اوصاف بسیاری از دلاربازان خیابان فردوسی که از چهار سال پیش اسم و رسمشان بدجور بر سر زبان ها افتاده، باید این روزها به فکر کوچ کردن به بازاری دیگر باشند البته وجود صرافی ها برای اقتصاد کشور نه تنها مضر نیست که مفید هم است اما موج سوارانی که برای استفاده از رانت های ناشی از کمبود یا چندنرخی بودن دلار وارد این بازار شده اند، امروز دیگر باید کم کم به فکر یک منبع درآمد دیگر باشند.

حال، این که کدام بازار قرار است با حضور آنها به هم بریزد، پرسشی است که مسئولان اجرایی باید از همین الان پاسخ آن را پیدا کرده و تدابیر لازم را به منظور جلوگیری از ایجاد آشفتگی مجدد در اقتصاد کشور اتخاذ کنند.


6834486
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با نوسازی و بازسازی یک فروند هواپیمایی بویینگ ۷۳۷ به دست متخصصان ایرانی روزانه یک هزار و ۲۰۰ صندلی به چرخه هوایی کشور اضافه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر نیرو گفت: دو میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک خانگی طی دو سال گذشته به کنتور‌های هوشمند متصل شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل سازمان سرمایه گذاری خارجی گفت: ۵ میلیارد و ۵۳۱ میلیارد دلار در سال گذشته سرمایه گذاری مصوب و خارجی داشته ایم که طی سال‌های گذشته با پایش‌های صورت گرفته این میزان افزایش یافته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر انجمن انبوه سازان مسکن کشور گفت: ایجاد فضای کسب‌وکار برای سازندگان بخش خصوصی و مردم در بخش مسکن برای تحقق شعار امسال بسیار حائز اهمیت است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بندر شهید رجایی گفت: با توجه به سرویس و تعمیرات تمامی شناور‌ها امسال از ابتدای اجرای طرح نوروزی هیچ شناوری از سرویس خارج نشد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: مقدار صادرات آبزیان و محصولات شیلاتی در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ حدود پنج میلیون و ۱۸۶ هزار تن بوده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: ترافیک سنگین در محور کرج _ چالوس و محور هراز نیمه سنگین گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل راه وشهرسازی گفت: کاهش مدت زمان ساخت و هزینه مسکن از طریق واگذاری اراضی به مردم امکان پذیر خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت ­گفت: با الکترونیکی شدن خدمات صدور کارت‌های سوخت تا پایان اردیبهشت، ­ زمان تحویل این کارت‌ها از یک ماه به یک هفته کاهش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: تاییدیه اتحادیه اروپا و ایکائو برای مدیریت سوخت در پرواز‌های بین المللی اخذ شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است