گوناگون 14:39 - 31 اردیبهشت 1398

اخلاق حرفه‌ای و کاربردی رسانه‌ها در جمهوری اسلامی ایران

‌به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «اخلاق حرفه‌ای و کاربردی رسانه‌ها در جمهوری اسلامی ایران» نوشته حسن خجسته و ظهیر احمدی با همکاری اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.‌

با توجه به اهمیت و ضرورت وجود منشور اخلاق حرفه‌ای رسانه و نیز فقدان چنین مبحثی مهم در سپهر رسانه‌ای کشور و حتی در نظام آموزشی، پژوهش پیش‌رو برآمده از دغدغه‌هایی است تا نه فقط به حرکت دقیق و مسئولانه رسانه‌ها با تکیه بر اخلاقیات روشن کمک کند، بلکه بتواند برای درک و شناخت دوراهی‌ها و گره‌های اخلاقی رسانه‌ها و جامعه رسانه‌ای در بستری روشن و منطقی فرصتی جدید ایجاد کند.

کتاب حاضر، حاصل پژوهش و نظریه‌پردازی پژوهشگران و نویسندگان آن که خود دارای تجربه عمده و قابل توجهی از حضور در عرصه سیاستگذاری، طرح و برنامه‌ریزی، برنامه‌سازی، نظارت و ارزیابی، انجام پژوهش و تدریس و آموزش و تصدی مدیریت رسانه می‌باشند- بوده و در صدد ارائه نظریه بومی در عرصه «اخلاق رسانه» و «هنجار رسانه» و غنی‌سازی ادبیات مرتبط و فتح بابی در این حوزه است.

کتاب «اخلاق حرفه‌ای و کاربردی رسانه‌ها در جمهوری اسلامی ایران» با استمداد از مبانی نظری و روشی و با نقد و بررسی و تحلیل نظریه‌ها، الگوها، مبانی پنج‌گانه در اخلاق و نظریه‌های شش‌گانه هنجار رسانه، با ارجاع به مبانی و تعلیمات اسلامی و عینی‌سازی مفاهیم مدنظر در عرصه عملیات و فعالیت رسانه‌ای، به ارائه و تبیین مبانی سه‌گانه (مبنای اخلاقی «کرامت انسانی»، «نظریه هنجار رسانه مقبولِ مشروع» و «تبیین ماهیت رسانه‌ها») برای دست‌یابی به «اصول اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها در جمهوری اسلامی ایران» می‌پردازد. تفکیک و تمایز اصول اخلاقی ناظر بر محتوا و ناظر بر حرفه‌ها و مشاغل اصلی رسانه‌ای و پیشنهاد ضوابط و کدهای اخلاقی هر حوزه و حرفه، و متناسب‌سازی آنها با مبانی سه‌گانه پیشنهادی، از دیگر ویژگی‌های عمده این کتاب است.

این کتاب در چهار فصل و یک بخش مربوط به «پیوست‌ها و ضمائم» سامان یافته است. «مبانی نظری و تبیین مفاهیم»، «مبانی سه‌گانه اخلاق حرفه‌ای رسانه در جمهوری اسلامی ایران»، «اصول اخلاق حرفه‌ای رسانه (ضوابط و کدهای اخلاقی)» و «پیشنهادها؛ جمع‌بندی و نتیجه‌گیری» عنوان فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.

کتاب «اخلاق حرفه‌ای و کاربردی رسانه‌ها در جمهوری اسلامی ایران» در ۲۴۰ صفحه و با قیمت ۲۰,۰۰۰ ریال وارد بازار کتاب شده است.


10133110
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است