استانی 09:48 - 07 تیر 1396
/گزارش/
وقتی سخن از اعتیاد می‌شود، ناخودآگاه لرزه بر اندام هر پدر و مادری می نشیند و زیر لب می گویند «خدا تمام جوانان را از شر این بلای خانمان سوز حفظ کند و فرزند هیچ خانواده ای دچار این طوفان بدبختی نشود» اعتیاد بلای خانمان سوزی است که انسان را به وادی بدبختی و مرگ می‌کشاند، برای شکست و مبارزه با این دیو سیاه، قطعاً باید دارای اراده ای قوی و پولادین بود . هر انسانی ممکن است به هردلیلی اسیر اعتیاد شود، اعتیاد که پیر، جوان، زن و مرد نمی شناسد وتنها با یک غفلت و مصرف بی‌فکرانه در چنگالش اسیر می‌شوی .

نهال‌های سوخته‌ای که دوباره سبز می‌شوند

اعتیاد سرآغاز تمام بدبختی‌های انسان است، این نیز یکی از حقایق تلخ جامعه‌ی ماست که برخی از پدران و مادران  به خاطر اعتیاد، دست به هر کار فساد و غیراخلاقی می‌زنند، وقتی پدری دچار اعتیاد شود، قطعاً مواد مخدر را بیشتر از کودکش دوست می‌دارد و از هم گسیختن کانون خانواده‌اش برایش هیچ اهمیتی نخواهد داشت، یا کودکی که از بخت بد روزگار در دامن پدر و مادر معتاد پرورش یافته است، شاید دچار اعتیاد می‌شود و آینده‌ای شوم برایش رقم می خورد .  

برای لمس عمق فاجعه اعتیاد، کافیست یک بار سری به کمپ‌های ترک اعتیاد بزنید تا از نزدیک برگی از سرنوشت تلخ افرادی که دچار اعتیاد شده‌اند را ورق بزنید، افرادی که به دلیل کنجکاوی یا با دعوت دوست ناباب یا به بهانه‌ی افسردگی و به دلیل ناآگاهی در دامان این بلای خانمان‌سوز گرفتار شده‌اند و در جامعه مانند مرده‌ی متحرکی نفس می کشند . 

به گزارش ایسنا، برای تهیه ی گزارش از کسانی که گرفتار این منجلاب شده اند به یکی از کمپ‌های ترک اعتیاد تبریز می‌رویم تا از نزدیک صحبت های پشیمانی از مصرف و پر ازامید این افراد را برای بهبودی بشنویم .

ابراهیم مردی 43 ساله که حدود پنج سال، صفحات زندگی‌اش را پای اعتیاد سوزانده است و در حسرت سپری کردن یک روز شاد کنار خانواده‌اش است، با یادآوری گذشته‌ی تلخ و تیره، غباری از غم روی چهره‌اش می‌نشیند . 

چه شد که در دام اعتیاد گرفتار شدی؟ 

آهی از ته دل می کشد و می‌گوید: کاش بتوان زمان را به عقب برگرداند تا بتوانم این اشتباه را تکرار نکنم. کاش بیشتر قدر زن و بچه‌ام را می‌دانستم و لحظات شادی را کنارشان زندگی می‌کردم، قبل اعتیادم زندگی خوبی با همسرم داشتم تا اینکه به دست دوست ناباب اسیر مواد مخدر شیشه شدم و یکباره روزگارم تیره و تار شد، همسرم طلاق گرفت، آتش اعتیاد زندگی‌ام را سوزاند آبرو، حیثیت و اعتبارم را از دست دادم، روز به روز از خدا فاصله می‌گرفتم طوری که خودم را دیگر نمی‌شناختم . 

هر روز که می گذشت به مصرف شیشه وابسته‌تر می‌شدم و رفتاهایم غیر طبیعی شده بود، رفتارهایی از قبیل بدبینی و سوظن، افسردگی، خشم که موجب آزار و اذیت اطرافیانم شده بود، به همسرم بدبین شده بودم؛ طوری که هرروز با توهم اینکه با یه فرد غریبه در ارتباط است او را به باد کتک می گرفتم تا اینکه همسرم از کارهایم خسته و درخواست طلاق داد . 

با بغضی در گلو ادامه می دهد:کاش هیچوقت دچار اعتیاد نمی شدم، با این کار من، پدر و مادرم کمرشان شکست و اکنون حاضر نیستند مرا ببینند، اوایل زندگی ام نکبت بار بود یعنی در واقع زندگی نمی‌کردم مثل مرده‌ای متحرک بودم که نفس می کشیدم . 

وی با بیان اینکه با مصرف مواد خدا را گم کرده بودم، ولی اکنون خدا را یافته و خودم را به او سپرده ام، می گوید: خدا می داند که چقدر از کرده‌ی خود پشیمانم.با مراجعه به این کمپ تا حدودی وضعیتم رو به بهبودی پیش رفت. امیدوارم به لطف خدا به طور کامل از بند اعتیاد رهایی یافته و میان خنده‌های شاد خانواده‌ام غرق شوم .

بهزاد 30 ساله، سه سالی می شود که دچار اعتیاد شده است. به گفته ی خودش با پیشنهاد برادرش که خودش پنج سالی معتاد به شیشه است در این دام گرفتار شده است. 

وی می‌گوید: در یکی از مهمانی‌های شبانه برای اولین بار مواد مخدر شیشه مصرف کردم با مصرف مواد مسیر زندگی‌ام عوض شد و سرنوشت شومی برایم رقم خورد .

وی با ابراز پشیمانی اظهار می‌کند: با نداشتن قدرت نه گفتن زندگی‌ام زیر و رو شد، افسرده بودم و به دلیل تغییر حالم دست به چنین کار بی فکر و احمقانه ای زدم. به خیال خود مسیر زندگی را تغییر می‌دادم ولی به سرانجامی که به بدبختی ختم می‌شد، رسیدم. بعدها به طور تفننی مصرفم اوج گرفت و وقتی به خود آمدم دیدم یک فرد بدون هویت و بی شخصیت شده‌ام و زندگی‌ام به باد فنا رفته است . 

به گفته ی بهزاد 90 روز از اقامتش در کمپ برای ترک اعتیاد می گذرد و با امیدی که دوباره در دلش جوانه زده است، امیدوار است که بتواند بر این غول سیاه غلبه کند . 

از او می خواهم که از حال و هوای کمپ برایمان توضیح دهد... 

بهزاد می گوید: هر روز صبح با ورزش صبحگاهی آغاز شده و بعد از صرف صبحانه در جلسات آموزشی و روانشناسی شرکت و خدارو هر روز شکر می‌کنم که رو به بهبودی هستم و در این مدت موادی مصرف نکرده و پاک باقی مانده‌ام. بعد از سم‌زدایی در کارگاه‌های کمپ مشغول به کار می‌شویم و افکار خود را با کار از مواد مخدر دور می‌کنیم . 

وی با تاکید بر اینکه جوانان باید هوشیار و آگاه باشند و با حرف هر کسی دست به چنین کار نافرجامی نزند، بیان می‌کند: ما برای جوانان عبرت هستیم اگر از این کمپ ها مثل شماها هر جوانی بازدید کند و این واقعیت تلخ را به وضوح ببیند، اعتیاد از جامعه ریشه کن می شود .

جوانی بتواند قدرت نه گفتن را در خود تقویت کند، قطعاً سالم می‌ماند

سردار محمد علی نصرتی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آذربایجان شرقی دارای 267 مرکز درمان و نگهداری از معتادان است، اظهار می‌کند :چرخه ی درمانی استان حدوداً به 50 هزار نفر معتاد خدمات درمانی ارائه می‌دهد، سال گذشته در مراکز ماده ی 15 و 16 استان، بیش از15 هزار نفر برای درمان پذیرش شده است .

وی ادامه می‌دهد: آذربایجان‌شرقی دارای 37 مرکز اقامتی میان مدت(کمپ ها) که از این مراکز دو کمپ (باغ فرشته و اطهر مراغه) مختص زنان معتاد است و بقیه‌ی کمپ‌ها مردان معتاد را تحت درمان قرار داده است. 12 دی آی سی، یک تی سی، چهار شیلتر و یک مرکز ماده ی 16 جزء مراکز درمانی استان هستند بقیه‌ی موارد کلینیک درمانی است که زیر نظر علوم پزشکی فعالیت می کنند .

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به اینکه مرکز ماده ی 16 یکی از موفق‌ترین مراکز درمان معتادین کشور است، بیان می‌کند: مرکز ماده 16 با عنوان نگهداری درمان و کاهش آسیب معتادان در استان مستقر است.علی رغم اینکه استان ما جزء استان‌های اولویت‌دار در مصرف مواد مخدر نیست، با این حال با پافشاری زیاد ما، این مرکز راه اندازی شد. 

وی ادامه می دهد: مرکز "ماده ی 16 درمان، نگهداری و اشتغال‌زایی" استان بیش از سه هزار و 500 نفر را پذیرش کرده است و در حال حاضرحدود هشت کارگاه فعال این مرکز، در اشتغال زایی 200 نفر نقش موثری ایفا می‌کند. 

نصرتی بهره نبردن از مهارت‌های اجتماعی را جزء بزرگ‌ترین مشکلات معتادان در جامعه بیان کرده و تاکید می‌کند: از عومل مختلف اعتیاد در جامعه، عدم نظارت، مراقبت و غفلت از تربیت و نظارت توسط خانواده‌ها و تاثیرگذاری فضای مجازی به شمار می‌روند که افراد را به مصرف مواد مخدر سوق می دهد . 

وی ادامه می‌دهد: موضوع نشاط اجتماعی و پر کردن اوقات فراغت جوانان، از جمله موضوعات مغفول جامعه است که باید برای مبارزه با مواد مخدر، نقش پررنگ‌تری داشته باشند . 

وی با تاکید بر اینکه هر فرد در این جامعه باید برای مبارزه با مواد مخدر به پاخیزد، خاطر نشان می‌کند: با توجه به اینکه دشمن وارد جنگ نرم شده و بی‌رحمانه هر اقدام سخیفی را انجام می‌دهد، ما نباید منتظر معجزه بوده و مات و مبهوت نظاره‌گر اقدامات دشمن شویم باید برای ریشه کن کردن این معضل هر تلاش و کاری که در توان داریم، با تمام قوا بکار بگیریم. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ادامه می‌دهد: باید مهارت و جسارت داشتن به جوانان آموزش داده شود و این عمل در بستر خانواده، و توسط سازمان‌ها، علما و مداحان یا کسانی که در جامعه جایگاهی دارند، تحقق می‌یابد. اگر جوانی بتواند قدرت نه گفتن را در خود تقویت کند، قطعاً می‌تواند سالم بماند . 

وی با بیان اینکه مردم فهیم و باشعور همواره با حس مسئولیت پذیری بیشتر در جامعه نقش داشته‌اند، اظهار می‌کند: اصلی‌ترین نگرانی ما از دست دادن دستاوردهایی است که در طول انقلاب به دست آورده‌ایم، باید این ارزش‌ها را به طور صحیح حفظ کنیم . 

وی می گوید: با توجه به اینکه به مرکز ماده ی 16 استان بودجه‌ای تعلق نگرفته است، انتظار داریم خیرین شهر بدون گدا و متمدن تبریز با حمایت خود در حوزه‌ی درمان و در ارتباط با سیمای خانواده همکاری کنند و در شهر بدون معتاد متجاهر هم نقش داشته باشند .

محسن ارشد زاده، مدیر کل بهزیستی استان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص کمپ‌های ترک اعتیاد آذربایجان‌شرقی اظهار می‌کند: سازمان بهزیستی در سه محور پیشگیری اولیه، درمان و کاهش آسیب و توانمندسازی معتادان فعالیت می‌کند . 

وی ادامه می‌دهد: برنامه‌هایی برای پیشگیری اولیه در اعتیاد و آگاه‌سازی عمومی اجرایی می‌شوند و در میان گروه‌هایی که در معرض آسیب هستند از جمله‌ی آن‌ها، دانش آموزان، دانشجویان و محیط‌های اداری و کاری، در اولویت قرار می‌گیرند . 

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در مراکز درمانی سرپایی، دارو درمانی روی افراد انجام می شود، اظهار می‌کند: معتادان در مراکز اقامتی یا کمپ‌های ترک اعتیاد بستری شده و در طول یک ماه سم زدایی انجام می‌شود بعد از این مراحله به مرکز درمان تی اس(مرکز درمان اجتماع مدار) انتقال داده می‌شوند و جهت بازیابی به هویت قبلی خود به مدت پنج ماه تحت درمان قرار می‌گیرند . 

وی با اشاره به اینکه کاهش آسیب تنها شامل یک محور نیست، اعلام می‌کند: تیم‌های سیار برای افرادی که مصرف کننده هستند، بسته‌های بهداشتی شامل (پنبه، سرنگ، الکل) توزیع می‌کنند تا از استفاده‌ی سرنگ‌های آلوده توسط این افراد جلوگیری شود و مانع از مبتلا شدن معتادان به بیماری‌هایی از قبیل ایدز، هپاتیت می‌شود .

وی در خصوص خدمات شیلتر ها، دی آی سی، پناه‌های شبانه برای افراد معتاد، تصریح می‌کند: معتادانی که بی خانمان و کارتن خواب هستند، می‌توانند در این مکان‌ها از غذا، امکانات بهداشتی، برنامه‌های آموزشی و جای گرم برخوردار شده و در هر ساعاتی از شبانه روز می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند . 

ارشدزاده در ادامه با بیان این مطلب، برای حمایت و اشتغال‌زایی افرادی که از زمان بهبودیشان شش ماه یا یک سال سپری شده، عنوان می‌کند: کمپ‌های ترک اعتیاد دارای کارگاه‌ها و برنامه‌های حرفه آموزی هستند که برای توانمندسازی و اشتغال افراد تسهیلات بانکی مانند وام بدون بهره تا سقف 20 میلیون تومان تعلق می گیرد . 

وی خاطرنشان می کند: در سال 95، حدود 33هزار نفر از معتادان که جز بهبودیافته‌گان بودند از خدمات بهزیستی برخوردار شده و یک هزار و 450 نفر در زمینه ی اشتغال بهره مند شدند . 

وی ادامه می‌دهد: اعتیاد یکی از دلایل بی سرپرستی کودکان و زنان می‌شود به همین دلیل وجود مشکلات فراوان تحت سرپرستی بهزیستی قرار گرفته و برای حمایت از این افراد مستمری پرداخت می شود .

مدیر کل بهزیستی استان در خصوص معتادانی که دارای خانواده هستند و هنوز زندگی مشترکشان ادامه دارد، بیان می‌کند: اخیراً طبق آیین نامه‌ای اگر معتادی سم زادیی شود، برای کمک به استحکام روابط خانوادگی، این فرد به مدت دو سال خانواده تحت پوشش و مورد حمایت سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد .

به گزارش ایسنا، این افراد در همین نزدیکی زیر سقف آسمان خدا زندگی می کنند و مثل من و شما نفس می کشند که با مرتکب یک اشتباه تاوانش را به سختی پس می‌دهند، امید است روزی برسد که تمامی کمپ‌های کشورمان خالی شود و هیچ پدر، مادر، پسر و جوانی را در این مکان‌ها نبینیم. 

گزارش از لیلا جلیلی، خبرنگار ایسنا، منطقه ی آذربایجان شرقی 


9208737
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است