سیاسی 09:03 - 07 تیر 1396
طرح تحریم ایران و روسیه که قبلاً به دلیل مواجه شدن با مشکلات آیین‌نامه‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا متوقف شده بود، باز هم با مشکلی جدید مواجه شد.

به گزارش شفاف، در حالی که اعضای کنگره آمریکا در حال رایزنی برای رفع برخی مشکلات آیین‌نامه‌ای پیش‌آمده برای پیشبرد طرح تحریم ایران و روسیه در مجلس نمایندگان آمریکا و در نهایت هموار کردن مسیر برای تبدیل شدن آن به قانون هستند، برخی از قانونگذاران آمریکایی نگرانی‌های جدیدی درباره برخی از تحریم‌های انرژی مندرج در این طرح علیه روسیه مطرح کرده‌اند.


روزنامه واشنگتن‌پست بامداد چهارشنبه گزارش داده مدیران صنایع نفت و برخی از دیپلمات‌های خارجی مشغول انجام رایزنی‌هایی برای ملایم‌تر کردن لحن این طرح درباره این دسته از تحریم‌ها هستند.


مجلس سنای آمریکا چند هفته قبل با 98 رأی موافق و تنها دو رأی مخالف طرح «مقابله با اقدامات ثبات‌زدای ایران، 2017» را به تصویب رساندند. این طرح که قانونگذاران آمریکایی طرح تحریم‌های روسیه را هم به آن الحاق کردند، برای تبدیل شدن به قانون بایستی در مجلس نمایندگان آمریکا هم به تصویب رسیده و پس از آن به امضای رئیس‌جمهور آمریکا برسد.


بخشی از این طرح که به تحریم‌های روسیه مربوط می‌شود اقدامات تنبیهی فعلی علیه بخش انرژی، بانکی و دفاعی این کشور را تشدید کرده و همزمان محدودیت‌های جدیدی هم علیه صنایع فلزات، معدن و راه آهن مسکو وضع می‌کند.   


دستیاران اعضای کنگره در هر دو حزب در محافل غیرعلنی از تغییراتی که طرح جدید در لحن تحریم‌های سال 2014 به وجود می‌آورد، ابراز نگرانی کرده‌اند. در حالی که تحریمهای قبلی شرکت‌های آمریکایی را از مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های توسعه نفتی در خاک سوریه منع می‌کردند طرح جدید خواستار توسعه این ممنوعیت به مشارکت در هر پروژه تولید نفتی و در تمامی موقعیت‌هایی است که یک شرکت انرژی روسیه در آن دخیل است.


 این موضوع باعث ایجاد هشدار در صنایع نفتی شده و نمایندگان شرکت‌های انرژی را به ابراز نگرانی در دقیقه 90 واداشته است. 


«الیزابت روزنبرگ»، مقام سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا و مدیر بخش انرژی، اقتصاد و امنیت در اندیشکده «مرکز امنیت جدید آمریکا» می‌گوید شرکت‌های نفتی از آثاری که این طرح بر سوابق خود آنها خواهد داشت، نگران هستند. 


به گفته روزنبرگ، در حال حاضر حتی اگر  مشارکت‌های چند جانبه میان شرکت‌های آمریکایی و روسی کم‌تعداد هم باشند، محدودیت‌های اعمال‌شده با طرح تحریمی جدید به قدری گسترده است که آثار نامطلوبی بر شرکت‌های غیرآمریکایی حاضر در خاک آمریکا خواهد داشت. ضمن اینکه مفهوم پروژه‌های نفتی آنقدر سیال و وسیع است که این محدودیت‌های قادر به تسری به تقریباً تمام حوزه‌های دیگر هم هستند.


اما باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا روز دوشنبه گفت که او معتقد است که نگرانی‌های نمایندگان را می‌توان بدون ایجاد تغییرات عمده در طرخ برطرف کرد.


وی گفت: «اعضای بخش انرژی، ظاهراً نگرانی‌هایی درباره تحریم‌ها دارند که ما می‌توانیم همه آنها را کاهش بدهیم. ما این موضوع را با آنها در میان گذاشته‌ایم که چگونه می‌توان آن نگرانی‌ها را بدون تصویب طرح حل کنیم.»


هفته گذشته هم طرح یاد شده به دلیل مواجه شدن با یک مشکل آیین‌نامه‌ای که نقض قانون اساسی آمریکا به شمار می‌رفت، در مجلس نمایندگان آمریکا معلق ماند. 


به گفته یکی از اعضای مجلس نمایندگان، محتوای این طرح با اصل مربوط به «بند درآمد» در قانون اساسی ایالات متحده تعارض دارد. طبق این اصل، روند رسیدگی به قوانینی که دارای بار مالی است باید در مجلس نمایندگان آغاز شود.


این در حالی است که نمایندگان حزب دموکرات در کنگره آمریکا اعضای حزب رقیب را به تلاش برای ایجاد تأخیر در پیشبرد این طرح با هدف حمایت از رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا متهم کرده‌اند.  

9208714
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار شکارچی گفت:از بسیاری از دولت‌ها ناامید هستیم، چون نه تنها به مردم مظلوم و بی پناه غزه کمک نمی‌کنند بلکه به اسرائیل کمک هم می‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» طحان نظیف گفت: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور امروز پس از استماع گزارش آخرین اقدامات و روند پیشرفت امور توسط مسئولین، دستورات لازم برای حل برخی مشکلات پیش‌رو را صادر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه کشورمان با همتای ترکمنستانی خود در عشق آباد دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران بیان کرد: مراسم محوری ۱۲ فروردین ۱۴۰۳، در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) و با سخنرانی آیت الله رئیسی برگزار خواهد شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دهقان گفت: اگر غرب به فکر آبروی از دست‌رفته خود است باید ضمن کمک به اجرای قطعنامه و برقراری آتش‌بس در غزه از ادامه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی جلوگیری کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ صباحی فرد، توان رزم و آمادگی دفاعی یگان‌های پدافندی مستقر در جزایر سیری، ابوموسی و تنب بزرگ را مورد ارزیابی قرار داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:ایستادگی جبهه مقاومت و ملت فلسطین، بی‌نظیر است و همه جهان اسلام وظیفه دارند تا از ملت غزه حمایت کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است