اقتصادی 15:07 - 27 دی 1396
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا؛
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: برداشت آب های زیرزمینی بر اساس برنامه ششم توسعه، باید ۸ میلیارد مترمکعب کاهش یابد.

الزام کاهش ۸ میلیارد مترمکعب از برداشت آب زیر زمینی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا وسیما؛ رحیم میدانی با اشاره به اهمیت طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی گفت: این طرح به عنوان یک طرح اولویت دار و حیاتی مشخص شده و براساس برنامه ششم توسعه باید ۱۱ میلیارد مترمکعب از برداشت آب های زیرزمینی کاهش یابد که به این ترتیب، باید سالانه حدود ۲ میلیارد مترمکعب از برداشت آب زیرزمینی کم شود. از نظر تامین منابع مالی دولت و مجلس توجه خوبی به این طرح داشتند اما متاسفانه با کاهش درآمد نفت تخصیص این طرح کاهش یافت.

میدانی با اشاره به اینکه برای طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی امسال ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده بود، افزود: تاکنون ۱۷۲ میلیارد مترمکعب از محل اسناد خزانه به این طرح تخصیص یافته است که در مقایسه با سایر طرح ها تخصیص ۴۳ درصد اعتبار طرح تعادل بخشی به آب های زیرزمینی تخصیص خوبی است و نشان می دهد سازمان برنامه و بودجه توجه لازم به این طرح را دارد.

وی گفت: با پیگیری های لازم تلاش می کنیم تا پایان سال صد درصد تخصیص این طرح را به دست آوریم چون طرح تعادل بخشی طرحی نیست که آن را بتوانیم به آینده موکول کنیم. اجرای طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی در۳۱ استان کشور تاثیرگذار خواهد بود و هیچ وقفه ای در اجرای آن نباید اتفاق بیفتد. این در حالی است که برای امسال ۱۵ هزار حلقه چاه غیرمجاز را باید مسدود کنیم که تاکنون ۹ هزار و ۴۰۰ حلقه چاه مسدود شده است.

این مقام مسوول ادامه داد: باتوجه به اجرای این طرح در سال گذشته از شروع طرح تعادل بخشی تا امروز ۳۴ هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است. حدود ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز داریم که در طول برنامه ششم باید این چاه ها را مسدود یا تعیین تکلیف کنیم. براساس برنامه ریزی انجام شده امسال از محل انسداد چاه ها و کاهش اضافه برداشت حدود ۹۳۰ میلیون مترمکعب کاهش برداشت از آب های زیرزمینی برنامه ریزی شده بود که با انجام انسداد چاه های غیرمجاز و کاهش برداشت چاه های مجاز تاکنون ۳۳۷ میلیون مترمکعب محقق شده است که عدد پایینی است و باید حداقل از نظر زمانی ۷۵ درصد این رقم محقق می شد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح کرد: عقب ماندگی از برنامه پیش بینی شده برای انسداد چاه های غیرمجاز و اضافه برداشت چاه های مجاز به عدم تخصیص به موقع منابع مالی برمی گردد. از ابتدای اجرای طرح تعادل بخشی تاکنون حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب از برداشت آب های زیرزمینی کاهش یافت و براساس برنامه ششم توسعه که ۱۱ میلیارد مترمکعب درنظر گرفته شده است حدود ۹ میلیارد مترمکعب دیگر باقی مانده که امیدواریم باتوجه دولت و سازمان برنامه و بودجه امکان جبران این عقب ماندگی در سال های آینده ایجاد شود.

طبق گفته میدانی، تجهیز چاه های آب به وسایل اندازه گیری، نیاز به بودجه قابل توجهی دارد به همین دلیل به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد دادیم به دلیل استقبال سازندگان کنتور در داخل کشور که این وسایل اندازه گیری را تولید می کنند و نیاز به واردات آن نداریم ۲ هزار میلیارد تومان برای خرید ۴۰۰ هزار کنتور هوشمند حجمی بتوانیم از فاینانس داخلی استفاده کنیم. در حالیکه بدون نصب کنتورهای هوشمند نمی توانیم تشخیص دهیم چه مقدار برداشت غیرمجاز آب از منابع زیرزمینی داریم و حتی نگران هستیم با بستن چاه های غیرمجاز اضافه برداشت از چاه های مجاز بیشتر شود به همین دلیل نصب لوازم اندازه گیری هوشمند به ما خیلی کمک می کند.

وی با بیان اینکه برای امسال نصب ۵۰ هزار کنتور فهام پیش بینی شده بود که ۱۷ هزار کنتور نصب شد که این رقم قابل قبول نیست، بیان داشت: از ابتدای اجرای طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی ۳۲ هزار و ۵۰۰ کنتور فهام نصب کردیم و ۷ هزار کنتور حجمی و هوشمند در برنامه امسال پیش بینی شده بود که تاکنون ۳ هزار و ۲۰۰ کنتور از این نوع نصب شده است. برای ۴۶۵ هزار حلقه چاه مجاز کنتور هوشمند و فهام باید نصب شود (کنتور فهام میزان برداشت آب را اندازه نمی گیرد و فقط میزان استفاده از برق را اندازه می گیرد درحالیکه کنتورهای حجمی هوشمند فقط میزان برداشت آب را اندازه می گیرد).

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: ۸۰ هزار حلقه چاه به کنتورهای هوشمند حجمی و ۴۰۰ هزار حلقه چاه را با استفاده از فاینانس داخلی به کنتور هوشمند حجمی باید مجهز کنیم که در یک دوره ۳ ساله با استفاده از تخصیص های به موقع قابل جبران است. گفتنی است در داخل کشور ۶ سازنده کنتور داخلی مجوز و تاییدیه های لازم برای تولید کنتور را دریافت کردند و فقط تامین منابع مالی برای خرید کنتور لازم است چون هر کنتور ۵ تا ۶ میلیون تومان هزینه دارد.


9642718
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد: ایران طبق دو قرارداد گازی با عراق از ژوئیه ۲۰۱۷ تاکنون حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز صادر کرده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی، هرگونه گران‌فروشی و افزایش قیمت را تضییع حقوق مردم دانست و از برخورد قانونی با متخلفان خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: حراج‌های خرده فروشی در سال ۱۴۰۳ به صورت روزانه از شنبه تا سه شنبه هر هفته برگزار خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۸ فروردین به ۲۳.۶۲ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مصطفی رجبی مشهدی گفت: توسعه کنتور‌های هوشمند در ادارت در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال از سوی ادارات ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی داشته باشیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ علاوه بر تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ دست یافتیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است