بین‌الملل 09:16 - 01 آبان 1393
در میزگرد «زنان مسلمان در جامعه معاصر» مطرح شد
در میزگردی کارشناسی که با حضور زنان فرهیخته قرقیزی برگزار شد، نتایج احتمالی ظهور جریان افراط در قرقیزستان بررسی و نسبت به پدیده جذب زنان قرقیزی به گروه‌های تندرو منطقه هشدار داده شد.

خطر ظهور جریان افراط در منطقه؛ افزایش گرایش زنان به افراطی‌ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، مرکز پژوهشی مستقل «دین، حقوق و سیاست» امروز میزگردی را تحت عنوان «زنان مسلمان در جامعه معاصر؛ چالش‌ها و تهدیدات جدید» با حضور کارشناسان، نمایندگان سازمان‌های غیردولتی زنان، مراکز آموزشی و نمایندگان ارگان‌های دولتی جمهوری قرقیزستان در محل «پارک هتل» شهر بیشکک برگزار کرد.

در این نشست، اندیشمندان و زنان فرهیخته قرقیز با اشاره به مشکلاتی که جریان افراط برای کشورهای مسلمان بوجود آورده اعلام کردند: در کشورهای سکولار با جمعیتی عمدتا مسلمان و با در نظر گرفتن شرایط فعلی زندگی، آموزش زنان و مشارکت آنان در فرآیندهای اجتماعی و فرهنگی جامعه و همچنین مسئله تحمل‌پذیری و احترام به حقوق و آزادی‌های زنان متدین در جامعه مدنی به مسئله‌ای مهم تبدیل شده است.

آنان تأکید کردند: با توجه به حوادث اخیر در خاورمیانه و خاورنزدیک (عراق و سوریه)، خطر جذب و مشارکت زنان مسلمان در سازمان‌های افراطی افزایش می‌یابد.

در چارچوب این میزگرد مسائل مهم مربوط به علل و نتایج احتمالی بروز افراط‌گرایی در میان زنان و یافتن راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از جذب آنان در سازمان‌های افراطی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

همچنین، مسئله افراط‌گرایی زنان در قرقیزستان و نفوذ ایدئولوژی مذهبی خارجی با توجه به فرآیندهای سیاسی در خاورمیانه و خاورنزدیک (عراق، سوریه و مسئله «داعش») و چگونگی ارتقاء دانش سیاسی در میان زنان متدین قرقیزستان مورد گفتگو قرار گرفت.

علاوه براین، موضوع حجاب (رعایت پوشش اسلامی)، معرفی آن و نوع حجاب متناسب با فرهنگ مردم قرقیزستان همراه با رعایت عدالت اجتماعی و مسئله ورود زنان به سازمان‌های افراطی، از دیگر مباحث مطرح شده بود.

در این میزگرد همچنین بر لزوم مشارکت نهادهای دولتی از جمله بنیاد مذهبی «ایمان» وابسته به ریاست جمهوری قرقیزستان و نمایندگان ادره روحانیت این کشور در تدوین راهکارهای مقابله با نیروهای مخرب از طریق افزایش سطح آموزش و آگاهی دینی در جامعه به منظور حصول اطمینان از ثبات اوضاع مذهبی در قرقیزستان تأکید گردید.

در این نشست، «نظیرا قربان‌آوا» رئیس گروه تاریخ و مردم‌شناسی دانشگاه دولتی «آرابایف» قرقیزستان با بیان اینکه فعلا معلوم نیست چه تعداد از شهروندان قرقیزستان در صفوف شبه‌نظامیان گروه تروریستی داعش در حال مبارزه هستند، این گروه را بدترین سازمان در جهان دانست که مأموریت آن بی‌ثبات کردن اوضاع منطقه می‌باشد.

وی ایدئولوژی این گروه را نه تنها برای جهان اسلام بلکه برای تمام بشریت خطرناک خواند و هشدار داد: قرقیزهایی که هم‌اکنون در صفوف این گروه می‌جنگند، تجارب و اندیشه‌های مخرب خود را در هنگام بازگشت وارد قرقیزستان می‌نمایند. 

این اندیشمند قرقیز افزود: برای مقابله واقعی با خطرات این گروه باید در درجه نخست کارشناسان و پژوهشگران انگیزه‌ها و دلایل پیوستن و حمایت از گروه مذکور را مشخص کنند و راهکارهای عملی مقابله با تأثیرات مخرب ایدئولوژی آنان تدوین و اجرایی شود.

قربان‌آوا در سخنان خود در این نشست بر ضرورت ایجاد سیستمی برای بی‌اعتبار ساختن ایدئولوژی این جریانات با استفاده از قرآن، سنت و حدیث و ارتقاء سطح فکری مبلغین دینی و بالا بردن سطح آموزش کارکنان اداره مفتیات، تأکید کرد.

«جمال فرونت‌بیک کیزی» رئیس بنیاد اجتماعی «متکلم» قرقیزستان نیز از دیگر شرکت‌کنندگان در این میزگرد بود که ضمن انتقاد از عملکرد برخی از مدیران مدارس و مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها در برخورد با دختران محجبه، اظهار داشت: در جواب برخی نمایندگان پارلمان که برای رد مسئله حجاب که می‌گویند «چرا دختران ما به جای روسری و حجاب از لباس ملی استفاده نمی‌کنند»، باید از آنان پرسید که چرا خود آنها در پارلمان به جای لباس ملی، از سبک لباس پوشیدن اروپایی‌ها تقلید می‌کنند؟

وی تصریح کرد: مشکل دختران محجبه این است که نمی‌توانند از حقوق خود دفاع کنند اما باید دانست که دختران مسلمان بیکار نخواهند نشست و در مدت 12-10 سال آینده دیگر مشکلات حقوقی در این زمینه پیش راه آنان نخواهد بود.

این فعال اجتماعی قرقیز همچنین خواستار آن شد که دختران محجبه از حقوقی برابر با سایر دختران در اجتماع برخوردار شوند.

در این میزگرد همچنین یک کلیپ ویدئویی مربوط به گروه تروریستی «جند الخلافه» که در سالیان اخیر در اینترنت منتشر شده و در آن افراط‌گرایان حکومت قزاقستان را تهدید کرده بودند که اگر مسئله ممنوعیت حجاب در مدارس و مراکز آموزشی لغو نشود، آنان دست به اسلحه خواهند برد، به نمایش درآمد و شرکت‌کنندگان در نشست نظرات و اندیشه‌های خود را در راستای مقابله با این جریانات مخرب به اشتراک گذاشتند.

«قادر ملک‌اف» رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست نیز که از برگزارکنندگان این میزگرد بود، در جریان طرح دیدگاه‌ها و نظرات شرکت‌کنندگان، به سؤالات و مباحث مطرح شده از سوی زنان اندیشمند قرقیز پاسخ می‌داد.

در پایان این نشست، شرکت‌کنندگان بر ضرورت تداوم و توسعه اینگونه اقدامات و تدوین راهکارهای عملی برای بهره‌گیری ارگان‌های مربوطه در راستای مبارزه با افراط‌گرایی دینی و همچنین فراهم شدن زمینه‌های رشد جایگاه اسلام سنتی بر مبنای فقه حنفی به منظور تقویت اتحاد و ثبات جامعه تأکید کردند.


5019482
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» افزون بر ۱۰۰ قانون‌گذار انگلیس با اشاره به بحران انسانی در غزه و نقض قوانین بشردوستانه، بازنگری در روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را خواستار شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مردم یمن در ادامه حمایت‌های خود از مردم غزه امروز نیز راهپیمایی میلیونی برگزار کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رژیم صهیونیستی در حال اجرایی کردن پروژه‌ای جدید در نوار غزه برای اشغال و تصاحب بیشتر سرزمین‌های این منطقه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد شورای امنیت سازمان ملل باید در رویکرد خود در قبال کره شمالی تجدید نظر کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه اردن تاکید کرد که با توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل این رژیم مجبور به توقف درگیری‌های جاری خواهد شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع آگاه گفتند ممکن است آمریکا به زودی فهرستی از کارخانه‌های تولید تراشه چینی برای ممنوعیت دریافت فناوری‌های جدید را معرفی کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در میانه افزایش تهدید گروه‌های تروریستی، فرانسه برای حفظ امنیت بازی‌های المپیک تابستانی، از کشور‌های متحد خود درخواست نیرو کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایرلند طی تماس تلفنی با نخست وزیر جدید فلسطین و همتایان اردنی و مصری خود، درباره آخرین تحولات جنگ غزه و بحران انسانی در این باریکه گفت‌وگو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تاجیکستان ۹ نفر را به اتهام ارتباط با مهاجمانی که در حومه مسکو دست به حمله تروریستی زدند، دستگیر کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رژیم صهیونیستی از شهروندان خود خواسته‌ از سفر به کشور‌های مسلمان خودداری کرده و در رویداد‌های بین‌المللی نیز هویت صهیونیست خود را نمایش ندهند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است