استانی 00:39 - 26 تیر 1399

قم قطب تولید چادر مشکی/سالانه 90 میلیون متر چادر مشکی وارد می شود

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- هیفاء پردل: ۱۹ دی سال گذشته بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم قم از دغدغه‌های فرهنگی استان قم برای مردم این شهر درد دل‌ها داشتند؛ حال از تغییر فرهنگ پوشش این دیار مقدس گرفته تا نوع و سبک معماری که جای بسی گفته‌ها و حرف‌ها دارد اما در چند روز گذشته زمزمه احداث بزرگ‌ترین کارخانه تولید چادر مشکی در شهر مذهبی مانند قم جز خبرهای مهم رسانه‌های استان قرار گرفت.

این خبر هم زمان با سفر سرپرست وزارت صمت و بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی قم و پیشنهاد او برای احداث کارخانه «چادر مشکی» مطرح می‌شود زیرا این واحد تولیدی و صنعتی با ماهیت فرهنگی و اجتماعی شهر قم همخوانی دارد و مورد تأیید علما و مراجع عظام تقلید است.

در سالی که به جهش تولید نامگذاری شده و با توجه به اینکه ایران بزرگترین مصرف‌کننده چادر مشکی در دنیا است زیبنده این کشور اسلامی که بحث عفاف و حجاب در آن دغدغه بسیاری از مردم نیز هست؛ اینکه نخستین کشور واردکننده چادر از کشورهای ژاپن و کره باشد جای تردید و سوال است؟

اکنون بحث احداث این واحد تولیدی که می‌تواند صنعت و فرهنگ شهر قم را در کنار هم قرار دهد وارد فاز جدیدی شده است آن هم نشست استاندار و چند سرمایه‌گذار صاحب‌نام و مطرح استان و کشور با سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در جریان سفر خود به قم بحث‌هایی در زمینه نوع سرمایه گذاری، ورود تکنولوژی بالا و بحث کیفیت محصول تولیدی با نوع خارجی بحث و گفت‌وگوهایی شد.

چادر تولید ملی باید قدرت رقابت نوع خارجی داشته باشد.

سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این نشست با اشاره به واردات بالای چادر مشکی به کشور گفت: موضوع چادر مشکی یک موضوع ملی است و با توجه به مصرف آن در کشور و اولاً مصرف‌کننده آن واردات آن از ژاپن و کره است که جای تأسف دارد.

امیر بیات‌ترک بیان کرد: سرپرست وزارت صمت جز برنامه‌های مهم خود قرار دارند در واحد تولیدی حجاب شهرکرد که کارخانه «کرب ناز» نام دارد و خود محصول کرب ناز را تولید می‌کند با توجه به سودجویی و شهید شیرینی که سودجویان از واردات پارچه مشکی دارند موانعی برای این واحد تولیدی به وجود آمد.

وی با اشاره به اینکه تکنولوژی و البته بحث رنگ چادر مشکی موضوع اساسی در بحث تولید چادر مشکی است که متأسفانه به طور علمی برای آن کار نشده گفت: وقتی صحبت از تولید ملی چادر مشکی می‌شود باید این چادر به لحاظ کیفیت و تنوع در مقابل نوع وارداتی آن رقابت کند با توجه به اینکه مصرف‌کنندگان آن بانوان ایرانی هستند باید تنوع و کیفیت را در تولید چادر مشکی مد نظر داشت.

بیات‌ترک ضمن اشاره به واردات ۹۰ میلیون متر مربع پارچه مشکی؛ از سلایق خاصی زنان گفت و افزود: تولید چادر مشکی باید تکنولوژی بالایی داشته باشیم تا نیازهای این قشر را فراهم ما نتوانستیم در این زمینه ورود کنیم باید یک کار فرهنگی انجام دهیم دانشگاه امیر کبیر در زمینه نساجی در بحث رنگ فعالیت دارد باید دانشگاه را هدایت کنیم.

وی در ادامه افزود؛ امروز بحث طرح توجیهی آماده‌شده چند کارخانه در قزوین بازدید کردیم که منابع اولیه را تهیه و به بخش بافندگی کمک کنند و این بازدید در پی بررسی سرمایه گذاری و نوع همکاری آنها صورت گرفته است.

بیات ترک با اشاره به تأمین زیرساخت لازم برای این امر گفت: تا یک دو روز آینده استارت اولیه زده شود و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران هم زیرساخت‌های لازم را در اختیار این امر قرار خواهد داد.

قم، برند تولید چادر مشکی کشور در آینده

در ادامه این نشست استاندار قم که خود طی مکاتباتی به مسئولان و سران کشوری پیگیر احداث کارخانه تولید چادر مشکی در استان قم بود گفت: واقعیت این است که در زمینه چادر مشکی مکاتبه‌هایی داشتم استمرار هر صنعتی در هر استانی تبعات فرهنگی اجتماعی به دنبال دارد باید توسعه هر استانی با ارتباط با شاخص‌های فرهنگی صورت گیرد.

بهرام سرمست افزود: توسعه و صنعت در کنار هم در این استان باید رونق بگیرد و با توجه به سبک زندگی و نوع اجتماعی آنها در پایداری صنعت اهمیت دارد.

به گفته وی، قم این ظرفیت و آمادگی را دارد که ازنظر برند سازی و به عنوان پایلوت چادر مشکی در کشور باشد حتی در سطح بین‌المللی از قم این امر استارت آن شروع شود سرمایه گذاران می‌توانند در قم با رویکرد فرهنگی که داریم از آنها حمایت کنیم.

سرمست افزود: قم محور مهم توسعه خود را صنعتی قرار داده است واحد صنعتی که قرار است در استان ایجاد شود با رویکرد صنعت و فرهنگ خواهد بود و موقعیت شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران و بازار مصرف آن و نقطه تلاقی ۱۷ استان علاوه بر بحث چادر مشکی قم را به عنوان پایلوت قرار داده و آماده مشارکت هستیم

چادر مشکی صنعتی فرهنگی

رئیس سازمان صمت استان قم هم در این جلسه با تاکید بر اینکه چادر مشکی یک صنعت فرهنگی است و موردتوجه علما و مراجع بوده ما مکاتبه‌ای انجام دادیم و پیگیر برنامه شدیم و طی سفر وزیر صمت برای تأمین زیرساخت این واحد تولیدی در قم هستیم.

محمود سیجانی با اشاره به اینکه قرار است از تجربیات چند سرمایه‌گذار که در زمینه احیای چند واحد تولیدی فعالیت خوبی دارند برای این امر استفاده کنیم.

به گفته وی، بیشترین چادر را وارد می‌کنیم که این امر زیبننده کشور نیست و باید این تکنولوژِی در کشور ایجاد شود.


10621059
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است