فرهنگی‌هنری 15:05 - 09 مهر 1393
نویسنده کتاب «میزانسن میدان عمیق»:
آرزو برادران ابراهیمی نویسنده کتاب «میزانسن میدان عمیق» درباره این اثر گفت: این کتاب اولین کتاب سینمایی بود که نوشتن آن پوستی از من کند. بنابراین ترجیح می‌دهم انرژی‌ام را جای دیگری صرف کنم.

نوشتن این کتاب پوست من را کند‍‍!

به گزارش خبرگزاری مهر، آرزو برادران ابراهیمی کتاب «میزانسن میدان عمیق» را  20 سال پیش به نگارش درآورد اما این کتاب انقدر درگیرودار شرایط سخت انتشار کتاب قرار گرفت که حالا نویسنده‌اش از نگارش کتاب دیگری درباره سینما گریزان است. با این حال این کتاب نامزد کتاب سال سینمای ایران شده است.

نویسنده این کتاب از گذشته دغدغه سینما و فیلمبرداری داشته و به‌خاطر همین دغدغه و علقه نسبت به این کار به سراغ مضمونی تخصصی درباره فیلمبرداری رفته که سال‌های سال در سینمای غرب به عنوان یکی از سبک‌های مهم فیلمبرداری شناخته می‌شد. برادران حقیقی درباره این سبک گفت: این مبحث مربوط به یک سبک فیلمبرداری در دهه 30 و 40 می‌شود که از هالیوود شروع شد اما در دوره جنگ جهانی اول به‌کارگیری آن به وقفه افتاد. بعد از این دوره سردمداران این سبک، آن را ادامه دادند و در طول مدت 20 سال این سبک سینمایی به تعالی رسید و تاثیر به‌سزایی در سینما گذاشت اما با ورود صدا به سینما برای این‌که امکان صدابرداری وجود داشته باشد، ناچار شدند از منابع نوری دیگری استفاده کنند و عملا ادامه کار به این سبک غیرممکن شد.

نویسنده این کتاب با سختی‌های زیادی در هنگام نوشتن روبرو بوده، او به مدت 6 ماه به طور تمام وقت 15 ساعت در روز روی این کتاب کار کرده  اما این موضوع، مبحثی تخصصی بود که در دنیا هم روی آن کار نشده است. او با اشاره به سختی‌هایی که با آن در نوشتن این کتاب مواجه بوده، تاکید کرد: متاسفانه منابع تحقیقی زیادی هم در این رابطه وجود نداشت. زمانی که در سال 1373 نوشتن این کتاب را شروع کردم، اینترنت نبود اما الان هم که اینترنت هست مطلب دندان‌گیری درباره این مبحث در آن وجود ندارد. معتبرترین منابع تنها دو ستون از حجم مطالب خود را به این سبک اختصاص داند. فکر می‌کنم به همین دلیل نیاز به پرداختن به این مبحث خیلی احساس می‌شد. این کتاب یک کتاب مرجع آکادمیک و صددرصد دانشگاهی است  اما جوری آن را به نگارش درآوردم که تمام علاقمندان به سینما می‌توانند از آن استفاده کنند.

برادران‌ ابراهیمی در پاسخ به این پرسش که این سبک در حال حاضر در سینما موضوعیت و کاربرد دارد، گفت: در حال حاضر دیگر در سینما موضوعیت ندارد اما این سبک بیش از همه سلوکی را در سینما مطرح می‌کند که با چنین سلوکی هر کاری به بار می‌نشیند. تمرکز، احساس نیاز و استمرار باعث به بار نشستن هرکاری می‌شود. آدم‌هایی که با این سبک کار می‌کردند، سالیان سال تلاش کردند تا به نتیجه رسیدند.

او با بیان این‌که دیگر حاضر نیست کتابی درباره سینما را به نگارش درآورد، گفت: این کتاب اولین کتاب سینمایی بود که نوشتن آن پوستی از من کند. بنابراین ترجیح می‌دهم انرژی‌ام را جای دیگری صرف کنم.


4849472
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حرم امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام برای ایام شهادت آن حضرت سیاهپوش شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های مختلفی مانند «مردی از کنتاکی»، «تنگه ابوقریب»، «سرقت»و «خزنده» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه گفت: در برنامه «بی‌انتها» واگویه‌های افراد مختلف با خدا را می‌شنویم و از زاویه دید‌های مختلف، دنبال رنگ خدا در زندگی هستیم.  
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی تأکید کرد که روزه فقط به نخوردن و نیاشامیدن نیست بلکه توجه صحیح به روزه و عبادات شرط بندگی است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» زمستان سال گذشته اتفاقات متنوعی را برای رادیو تلویزیون به دنبال داشت که به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام حسن مجتبی (ع) از ماه مبارک رمضان به عنوان میدان مسابقه‌ای برای بندگان یاد کرده اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است