اجتماعی 13:34 - 31 شهریور 1393
سال گذشته دکتر حسن روحانی که ماه‌های ابتدایی حضورش بر مسند ریاست جمهوری را می‌گذراند با حضور در دبیرستان دخترانه‌ای در شهر تهران پس از نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی و طرح پرسش مهر، دو درخواست مهم از آموزش و پرورش مبنی بر آموزش حقوق شهروندی به دانش‌آموزان و ایجاد زنگ انشا، گفت‌وگو و کتابخوانی داشت.

3 خواسته روحانی از آموزش و پرورش چه شد؟

به گزارش عرش نیوز؛همزمان با آغاز سال تحصیلی 93-94 و بازگشایی مدارس مروری بر درخواست‌های رئیس جمهور و اقدامات آموزش و پرورش در راستای تحقق آنها خواهیم داشت.

 

 

حقوق شهروندی، خواسته اول رئیس جمهور

 

مهرماه سال گذشته رئیس جمهور با تاکید بر اینکه آشنایی با قانون و قانون‌مداری باید از مدرسه آغاز شود و دانش‌آموز در مدرسه است که به حقوق و تکالیف خود پی می‌برد گفت: دانش‌آموزان باید بدانند که از حق آموختن، احترام و کرامت در مدرسه به طور مساوی برخوردارند. همچنین هیچ تفاوتی به نام نژاد، چهره، تعلق به گروه سیاسی خاص در محیط آموزش و پرورش نباید وجود داشته باشد.

 

وی به تکالیف و حقوق دانش‌آموزان اشاره و اظهار کرد: دانش‌آموزان در مدرسه نیز تکالیفی دارند که باید نظم کلاس را رعایت کنند، به معلم خود احترام بگذارند. احترام به همکلاسی و درس خواندن از دیگر تکالیف دانش‌آموز است. دانش‌آموزان بدانند اگر از مسیر اعتدال، اخلاق و قانون فاصله گرفتند باید آثار و تبعات آن را نیز بپذیرند. اعتراض حق دانش‌آموز است. دانش‌آموزان بدانند اگر حقشان تضییع شود، حق دارند به معلم خود اعتراض کنند، اگر جواب نگرفتند می‌توانند ابتدا به مدیر و سپس به مسئولان منطقه اعتراض کنند چرا که معتقدم حق اعتراض آغاز شکوفایی کرامت یک انسان است که باید از مدرسه آغاز شود و این می‌تواند جامعه را به سمت قانونمداری سوق دهد.

 

وی با بیان اینکه سعادت و پیروزی یک ملت قانونمداری است و استبداد و ظلم زمانی در کشور حاکم می‌شود که ملت قانون گریز شود، از فرهنگیان درخواست کرد در محیط مدرسه به دانش‌آموزان کمک کنند تا بهتر و راحت‌تر با زندگی اجتماعی، قانون و حق و حقوق خود آشنا شوند.

 

 

اقدامات آموزش و پرورش برای آموزش حقوق شهروندی

 

دکتر حمیدرضا کفاش در گفت‌وگویی که در تیرماه با ایسنا داشت، با اشاره به اینکه چندی پیش منشور حقوق شهروندی از سوی معاونت حقوقی ریاست جمهوری تدوین و ابلاغ شد گفت: پس از آن منشور حقوق دانش آموزی در شورای عالی آموزش و پرورش مورد بحث قرار گرفت. این متن تدوین شده و مراحل تصویبش را می‌گذراند؛ البته در منشور حقوق شهروندی، ‌حقوق دانش‌آموزی پیش‌بینی شده و در همین راستا موافقت‌نامه‌ای میان وزیر آموزش و پرورش و معاون حقوقی رئیس جمهور برای آموزش این حقوق به امضا رسیده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس این تفاهم‌نامه موظف هستیم مفاهیم و مبانی حقوقی را به دانش‌آموزان در قالب منابع درسی رسمی و فوق‌برنامه‌ها آموزش دهیم تا آنها با حقوق و تکالیف خودشان آشنا شوند افزود: در همین راستا سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی موظف شده است تا این مبانی را وارد کتب درسی کند. در حوزه پرورشی نیز، موظف شدیم در جشنواره‌ها، اردوها، فوق‌برنامه‌ها و کانون‌های فرهنگی آموزش حقوق دانش‌آموزان را به عنوان یک اصل پیاده کنیم.

 

وی ضمن ابراز امیدواری از فعال شدن این برنامه‌ها با حضور دانش‌آموزان از مهرماه سال جاری اظهار کرد: حقوق جمهوری اسلامی منبعث از احکام و مسائل دینی ماست و تفاوت‌هایی با حقوقی که در غرب مطرح می‌شود دارد و مبنای آن ارزشی و اسلامی است. با منشور حقوقی شهروندی که از سوی رئیس جمهوری اعلام شده هماهنگ هستیم و تکالیف ما مشخص است. موظف شدیم در سایت‌ها،‌ مجلات، نشریات، فوق برنامه‌ها، بروشورهای ویژه و کتاب‌ها به این موضوع توجه کرده و بر اساس یک برنامه مباحث مربوط به حقوق شهروندی و حقوق دانش‌آموزی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم.

 

مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه حقوق شهروندی پس از طرح از سوی رئیس جمهور در دستور کار قرار گرفت و معاونت حقوقی رئیس جمهور مسئول پیگیری آموزش حقوق شهروندی شد اظهار کرد: در این راستا جلسات مختلی برگزار و منتج به تفاهم‌نامه‌ای میان آموزش وپرورش و معاونت حقوقی ریاست جمهوری شد. تکالیفی هم بر دوش وزارت آموزش و پرروش گذاشته شد که زمانبر است. به عنوان مثال حقوق شهروندی باید در کتاب‌های درسی و آموزش ضمن خدمت معلمان لحاظ شود که اکنون در دست پیگیری است.

 

 

ایجاد زنگ کتاب، انشا و گفت‌وگو، خواسته دوم رئیس جمهور

 

به گزارش ایسنا، مهرماه سال گذشته رئیس جمهور خواهان ایجاد زنگ کتاب، گفت‌وگو و انشا در مدارس کشور شد و از آموزش و پرورش و فرهنگیان درخواست کرد که زنگ کتاب را ایجاد کنند و ساعتی را در طول هفته و یا ماه به کتابخوانی دانش‌آموزان و توضیح خلاصه آنچه که دانش‌آموز خوانده، اختصاص دهند. وی علت این تاکید را فاصله گرفتن جامعه از کتاب و کتابخوانی دانسته و تاکید دارد که خواندن کتاب باید از کلاس اول شروع شود.

 

درخواست دیگر روحانی از فرهنگیان تبدیل شدن فرهنگ شفاهی به فرهنگ کتبی بود. او در این خصوص گفته بود: در این مدت مشاهده کردم که مردم بارها حرف‌های خود را به صورت شفاهی می‌زنند اما نمی‌توانند حق و حقوق خودشان را به صورت کتبی بیان کنند. بنابراین درخواست من از فرهنگیان و آموزش و پرورش آن است که زنگ انشا را البته نه به معنای سنتی‌اش احیا کنند و به دانش‌آموز اجازه دهند در انشای خود از رئیس جمهور انتقاد کند و به او پیشنهاد دهد. نواقص و کاستی‌های رئیس جمهور را در کار اداره کشور بنویسند و آموزش و پرورش انشاها را برای ریاست جمهوری ارسال کند تا پیوند رئیس جمهور با دانش‌آموز بیشتر و بیشتر شود.

 

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید زنگ گفت‌وگو بویژه در مقطع متوسطه ایجاد شود چرا که دانش‌آموزان باید از مدرسه گفت‌وگو کردن با یکدیگر، نقد مودبانه و انتقاد از یکدیگر را یاد بگیرند گفت:‌ درخواست من آن است که با ایجاد زنگ گفت‌وگو، کرسی‌های آزاداندیشی که مورد توجه مقام معظم رهبری است نیز محقق شود، بنابراین به وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد پیشنهاد دارم که این زنگ را در ساعتی از هفته یا ماه در مدارس بگنجانند و سپس این زنگ به عنوان ماده درسی که دانش‌آموز به ازایش نمره می‌گیرد، تبدیل شود. قطعا با این اقدام دانش آموزان با بحث و مباحثه و تضارب آرا آشنا و آشناتر می‌شوند.

 

 

آموزش و پرورش موتور زنگ کتابخوانی، انشا و گفت‌وگو را روشن می‌کند؟

 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش در تلاش است تا ماده واحده‌ای تصویب کند که کتابخوانی جزو برنامه درسی قرار بگیرد، از اختصاص سه میلیارد تومان برای تجهیز کتابخانه‌های کلاسی مقطع ابتدایی سراسر کشور خبر داد.

 

وی با بیان اینکه طرح مشترکی با وزارت ارشاد برای تجهیز کتابخانه‌های کلاسی مدارس ابتدایی در دست داریم اظهار کرد: قصد داریم امسال یک گام جهادی در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی برداریم. توافقنامه مربوط آماده، اعتبارات لازم دیده شده و وزارت ارشاد آماده همکاری است تا در کلاس‌های درسی مقطع ابتدایی کتابخانه‌هایی دایر کنیم که کتاب‌های مفید مربوط به هر پایه در آنها قرار بگیرد.

 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه قرار است دانش‌آموزان این کتاب‌ها را بخوانند و سرکلاس درس تشریح کنند، گفت: این کتاب‌ها باید مصرف شوند و وسایل لوکس دکوری نیستند.

 

دکتر مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز درباره آخرین روند پیگیری مصوبات مربوط به تحقق درخواست‌های رئیس جمهور به ایسنا، گفت: پس از بیان دیدگاه‌های رئیس جمهور در مهرماه سال گذشته سه موضوعی که مطرح شد در دستور کار وزارتخانه قرار گرفت. در این راستا کمیته‌هایی شکل گرفت و موضوع از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفته و متناسب با هر یک تصمیماتی اتخاذ شد، به عنوان مثال برای زنگ انشا، امسال کتابی را برای پایه چهارم تدوین کردیم.

 

وی افزود: البته در درس زبان و ادبیات فارسی که در برنامه درسی اول دبستان تا سال آخر دبیرستان وجود دارد، سه فعالیت قرائت، نگارش و قواعد املا و انشا دنبال می‌شود. انشا از دیرباز مورد توجه بوده است اما تاکید دکتر روحانی سبب شد یک بازنگری در فرآیند کار صورت پذیرد و دستورالعمل‌هایی صادر و آموزش‌هایی تدارک شود که کتاب جدیدالتالیف پایه چهارم در همین زمینه تهیه شد.

 

نوید ادهم با بیان اینکه در زمینه مطالعه و کتابخوانی نیز متنی در کمیسیون‌های شورای عالی آموزش و پرورش تنظیم و مورد بررسی قرار گرفت که بعد از تصویب ابلاغ خواهد شد، درباره ایجاد زنگ کتابخوانی گفت: همکاران بر روی ایجاد درس کتابخوانی به صورت یک زنگ مستقل کار می‌کنند که نیازمند تغییر جدول برنامه درسی است که یا باید یک ساعت به میزان حضور دانش آموزان افزوده شود و یا درسی حذف و کتابخوانی جایگزین آن شود. این امر اکنون در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی دنبال می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، هرچند هنوز همه خواسته‌های رئیس جمهور از آموزش و پرورش به طور کامل محقق نشده و اجرای برخی از آنها زمانبر خواهد بود، باید منتظر ماند و دید که امسال رئیس جمهور بر تحقق کدام موضوع مغفول مانده در وزارت آموزش و پرورش تاکید می‌کند.

منبع:ایسنا


4774091
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام تهمیدات ترافیکی شب‌های قدر گفت: تردد کامیون‌ها در هر سه شب و فعالیت‌های عمرانی و حفاری ممنوع است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از چندبرابر شدن نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از چندبرابر شدن نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: معابر و بزرگراه‌های پایتخت همچنان خلوت است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام موحدی گفت: با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم. همچنین با توجه به قانون شفافیت مالی تا حدودی از اسراف و تبذیر جلوگیری شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهری منطقه یک گفت: تونل نوری در پیاده راه باغ فردوس به عنوان یکی از نقاط پر تردد گردشگری منطقه یک با هدف زیباسازی محیطی و بصری، اجرا و نصب شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: دستگاه قضائی مقابل زمین خواری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در گیلان ایستاد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین رییس پلیس راه راهور فراجا از جان باختن ۵۸۵ نفر در سفر‌های نوروزی خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس کل دادگستری استان تهران بر ضرورت هم‌افزایی تمامی قوا و دستگاه‌ها در جهت تحقق راهبرد «جهش تولید با مشارکت مردم» تاکید کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران از افتتاح خانه روزنامه‌نگاران در سال جدید خبر داد و گفت: این خانه در محل خانه نراقی واقع در چهار راه طالقانی خواهد بود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است