علمی فناوری 15:47 - 30 شهریور 1399
به همت محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی صورت گرفت
پایلوت سیستم هاضم بی‌هوازی تولید بیوگاز از زباله‌ که به سفارش شهرداری اصفهان و به همت محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی طراحی و ساخته شد، به زودی به کارفرما تحویل داده می شود.

انجام پایلوت سیستم هاضم بی‌هوازی تولید بیوگاز از زباله‌های کلانشهر اصفهان

به گزارش ایسنا، دکتر حسین قنواتی، عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و مجری طرح اظهار کرد: این پایلوت از نوع نیمه خشک با تکنیک پلاک فلو تلفیقی با CSTR است. طرز کار سیستم بدین صورت است که مواد آلی زباله به سیستم وارد و طی پروسه هضم که یک ماه طول می کشد، تجزیه و تبدیل به بیوگاز می شوند. بیوگاز در دیزل ژنراتور می سوزد و برق تولید می کند. تفاله هضم شده مواد آلی هم به عنوان کود غنی کشاورزی استفاده می شود.

وی که پس از طراحی سیستم، طی سه ماه ساخت آن را به پایان برده است، خاطرنشان کرد: پایلوت علاوه بر سیستم اصلی هاضم شامل فیدر و اسکرو ورودی مواد به هاضم، همزن های پارویی و الکتروموتورهای چرخاننده آنها، سیستم آب گرم برای تامین دمای مورد نیاز پروسه هضم و سنسورهای کنترل سطح، دما، فشار، اسیدیته و ... برای کنترل دقیق میزان جریان گاز تولیدی، دیسشارژ یا تخلیه ترکیبات از هاضم، سیستم ابزار دقیق و کنترل و PLC است.

قنواتی تصریح کرد: این پایلوت، طوری طراحی شده که فعالیت های تحقیقاتی مانند نمونه گیری، تغییرات دور همزن، برنامه های همزنی مختلف و تغییرات سرعت جریان ترکیبات را هم میسر کند.

وی درباره چگونگی واگذاری این پروژه به پژوهشگاه گفت: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان که یکی از شهرداری‌های فعال در زمینه مدیریت پسماند و تولید کمپوست از زباله است، به منظور بهینه‌سازی فرایند تولید کمپوست با کیفیت و بی بو و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی کارخانه بازیافت در شرق اصفهان درصدد راه‌اندازی سیستم هاضم بی‌هوازی برآمده تا ضمن ارتقای کیفیت کمپوست خود برق تولیدی را نیز به شبکیه برق سراسری وارد کند.

قنواتی تصریح کرد: مدیریت پسماند شهرداری اصفهان پیش از تحریم ها با چند شرکت آلمانی وارد مذاکره شده و قصد داشت بعد از اجرای پایلوت و اطمینان از تولید بیوگاز و برق، ساخت نمونه صنعتی سیستم را به شرکتی آلمانی واگذار کند که در این راستا فراخوانی در سطح کشور انجام شد و در نهایت با توجه به تخصص و تجارب قابل توجه مدیریتی، پروژه بهره‌برداری پایلوت به پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی محول شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، قنوانی با اشاره به این که مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با توجه تحریم ها و توان نیروهای بومی، تصمیم گرفته تولید نمونه کاملا صنعتی را هم به دستان توانمند متخصصان داخلی بسپارد، خاطرنشان کرد: امیدوارم با اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه، ضمن پاسخ به اعتماد سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان و کمک به حل مساله آن‌ها، چالش‌ها و موانع راه‌اندازی سیستم‌های صنعتی هاضم بی‌هوازی در کشور نیز برطرف شده و زمینه بهره‌برداری از این سیستم‌های کارآمد در شهرها و مناطق مختلف کشور فراهم شود.

انتهای پیام


10725247
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحانات نهایی باعث ایجاد عدالت آموزشی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن فیزیوتراپی کشور گفت: در سطح کشور ۴۰۰ فارغ التحصیل دکترای تخصصی فیزیوتراپی داریم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: کود‌های بیولوژیک را می‌توان به صورت مستقیم و یا مخلوط با بقایای گیاه مزرعه مصرف کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه‌ آزمایشی مرورگر ویوالدی برای ویندوز مبتنی‌ بر آرم منتشر شد در حالی که مدتی قبل شاهد انتشار کروم برای این پلتفرم بودیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان آنچه را که به‌عنوان «خون‌آشام باکتریایی» توصیف می‌کنند، کشف کرده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فضانوردان قرار است تلسکوپ «نایسر» ناسا را طی یک پیاده‌روی فضایی در اواخر سال جاری تعمیر کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فعلی سازمان سنجش گفت: رئیس جدید سازمان سنجش بعد از نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ معرفی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است