علمی فناوری 06:07 - 12 تیر 1394
نسخه طب سنتی برای این بیماری‌ها؛
تابستان نیز مانند سایر فصول سال با بروز بیماری‌هایی همراه است که برای در امان ماندن از آنها لازم است از درمان‌های غلط پرهیز کرد.

به گزارش  خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران از آنجا که در فصل تابستان قرار داریم و به طور معمول بیماری‌های شایع این فصل هر لحظه در کمین قرار دارند، پزشکان توصیه می‌کنند که افراد از خوددرمانی غلط پرهیز کنند، چرا که داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی نیز به خودی خود عارضه دارند.


تهوع و استفراغ


دکتر امیرهومن کاظمی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، متخصص طب سوزنی و سنتی، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: تهوع می‌تواند ناشی از عوامل متعددی چون گرمازدگی، عفونت روده، استرس، میگرن و ... باشد. یکی از بهترین داروهای گیاهی پیشنهادی در کاهش و از بین بردن تهوع، زنجبیل است.


وی ادامه داد: این گیاه طیف وسیعی از عوامل تهوع‌آور را از بین برده و حتی در درمان تهوع پس از شیمی درمانی هم بسیار موثر است.


این متخصص با اشاره به دستور مصرف زنجبیل افزود: لازم است زنجبیل تازه را از وسط برش زده و داخل آب جوش انداخته و پس از چند دقیقه آن را مصرف کرد.


گرمازدگی


دکتر کاظمی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات شایع در فصل گرم سال گرمازدگی می‌باشد، گفت: افرادی که به دلیل موقعیت شغلی به طور مداوم در معرض آفتاب و هوای گرم قرار دارند، باید بیش از سایرین مراقب باشند.


گفتنی است که گرمازدگی بسیار خطرناک بوده و در صورت درمان نشدن می‌تواند باعث بروز مشکلات قلبی عروقی شود. همچنین باید افزود که این اختلاف با علائمی چون سردرد، افت فشار، سرگیجه و بی‌حالی همراه است، اما گاهی فرد متوجه بروز این اختلال نخواهد شد.


وی توصیه داشت: در اولین گام نیاز است که فرد در محیطی خنک قرار گرفته و از لباس‌های سبک و نخی استفاده کند. علاوه بر اینها باید مصرف مایعات را بالا برده‌، از تهویه مناسب استفاده کرده و دست از فعالیت بکشد.


از آنجا که فردی که گرمازده شده نیاز فراوانی به آب، املاح و مایعات دارد، نوشیدن آب هندوانه و طالبی توصیه می‌شود، همچنین محلول چای سبز، یک قاشق عسل، دو تا سه دانه عناب و یک مقدار اندک یخ نیز نوشیدنی فوق‌العاده‌ای است که گرمازدگی را به حداقل می‌رساند.


اسهال


متخصص طب سنتی و سوزنی عنوان کرد: عوامل متعددی در بروز اسهال نقش دارند که نوع باکتری و مسمومیت غذایی بسیار عفونی بوده و باید درمان آنتی‌بیوتیکی انجام شود.


گفتنی است که خوددرمانی برای اسهال به ویژه در اطفال کار درستی نبوده و سریعا باید به پزشک مراجعه کرد.


برای درمان کلی باید آب و املاح زیادی مصرف شود. خوردن ماست و نعناع و همچنین میوه موز ( به دلیل دارا بودن پتاسیم) در درمان اسهال نقش ویژه‌ای دارد.


درست کردن سوپ‌های خانگی به وسیله سینه مرغ، هویج، برنج، سیر و سیب‌زمینی نیز برای درمان این مشکل توصیه می‌شود.


سرماخوردگی


غالبا سرماخوردگی در این فصل سال به دلیل استفاده نادرست و بیش از حد کولر مشکل‌ساز می‌شود.


دکتر کاظمی برای رفع سرماخوردگی با اشاره به راهکارهایی توصیه می‌کند؛ از قرارگیری مستقیم در معرض باد کولر بپرهیزید. همچنین برای رفع علائم سرماخوردگی نوشیدن چای زنجبیل، دم ‌کرده آویشن، چای دارچین و نبات گزینه‌های بسیار خوبی به شمار می‌روند.


وی افزود: فرد سرماخورده برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود نیاز فراوانی به ویتامین C دارد که خوردن گوجه‌فرنگی و مرکبات (منابع غنی این ویتامین) توصیه می‌شود.


همچنین، برای کاهش سرفه و تحریک حلق و حنجره، استفاده از نوشیدنی لیموی تازه، عسل و آب گرم می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.




گزارش از الهام رضایی




انتهای پیام/

6683704
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر فاش‌شده منتسب به پیکسل ۹ پرو، از تخت‌شدن لبه‌های این گوشی حکایت دارند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تراشه جدید مدیاتک از نظر گرافیکی بیشتر از ۵۰ درصد از نسل قبلی سریع‌تر است و CPU آن نیز ۱۰ درصد سرعت بیشتری دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت گفت: به زودی با اجرای پویش ملی غربالگری بیماران سرطانی، افراد مشکوک به این بیماری، رایگان تحت مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی آپدیت HyperOS را برای گوشی‌های میان‌رده سری ردمی نوت ۱۳ 5G منتشر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زاکربرگ از توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک توسط متا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدل استاندارد کیهان‌شناسی می‌گوید قدرت انرژی تاریک باید ثابت باشد؛ اما یافته‌های غیرقطعی نشان می‌دهند که این نیرو ممکن است ضعیف شده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره مصرف ضد آفتاب توسط مادران باردار و کودکان مطالبی بیان کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ از روز شنبه اول اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تهدیدات صهیونیست‌ها و اتفاقات امروز نتایج جالبی در پی داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است