فرهنگی‌هنری 07:04 - 06 اردیبهشت 1394
مدیر مرکز هنرهای نمایشی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
مهدی شفیعی گفت: قرار بود سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر بدون مطالعات و تهیه تجهیزات تخلیه و تخریب شود اما جلوی این کار را گرفتم.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران؛ چهار ماه از آمدن مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی می گذرد و غریب به اتفاق نظر هنرمندان تئاتر موافق حضور وی در راس تئاتر بودند و حالا بعد از گذشت چهار ماه گفتگویی مفصل در رابطه با وعده هایی که این مدیر مسئول بعد از روی کار آمدن داده بود با وی انجام دادیم.


*آقای شفیعی الویت های شما بعد از آمدن به مرکز هنرهای نمایشی ابتدا ایجاد طرح تئاترشهر استانها بود؛ این طرح به کجا رسید؟


هنرمندان، گروه های نمایشی و  فارغ التحصیلان  عرصه  تئاتر جمعیت بسیاری هستند که متاسفانه اتفاق خوبی برایشان شکل نگرفته است و برای حل این مشکل باید  فکری اورژانسی کنیم و طبق مذاکراتی که  بارها من با معاون هنری وزارت ارشاد داشتم برنامه هایی را در نظر گرفتیم که طرح تئاترشهر در استانها  جز این برنامه ها بود و باید بگویم مشکلات اصلی شهرستان ها در حوزه تئاتر نبود سالن مخصوص تئاتر است و قامت تئاتر شهرستانها بر برپایی جشنواره ها استوار است و امروز با توجه به ظرفیت های موجود در استانها و با  نیازی که مخاطب برای اجرای هر روزه تئاتر دارد طرح گذشته ی تئاتر شهرستانها را کامل کردیم و به شورای عالی برنامه ریزی فرستادیم که با توجه به جلساتی که با آنها و وزیر داشتیم این طرح مصوب شد تا بتوانیم در سال 94 تا صرف 16 مجموعه ای تئاتر شهر را در مراکز استانها به عنوان گام اول برنامه هایمان اجرایی کنیم.


در تهران هم مجموعه ی تئاتر شهر ما نیاز به بازسازی داشت که دوستان کار را از قبل شروع کرده بودند و اکنون هم ما با وزارتخانه این موضوع را به جد پیگیری میکنیم و امیدوارم بتوانیم بازسازی تئاتر شهر را به عنوان اصلی ترین پایگاه اجرایی دولتی تئاتر به سرانجام برسانیم البته در کنار این مجموعه در مورد اداره تئاتر نیز مذاکراتی شده تا مجموعه کنار میدان فردوسی را تخریب کنیم و دوباره با هدف پاتوق اصلی  و حرفه ای احداث کنیم. همچنین در پی آن هستیم که مجموعه ای تئاتری را در عباس آباد تهران راه اندازی کنیم.


*تا چه اندازه تئاتر خصوصی از الویت های شما محسوب می شود؟


تئاتر خصوصی و فارغ التحصیلان تئاتر امروز با ایده های خوب تماشاخانه خصوصی راه می اندازند و این همان ظرفیتی است که تئاتر ما دارد و در گذشته نبوده و به طور حتم باید برنامه ای برای انها داشته باشیم تا این بخش را حمایت کنیم و این اتفاق از گذشته تا کنون روند رو به رشدی داشته است و باید حمایت هایمان را به بخش خصوصی سوق دهیم.


علاوه بر این موضوع تئاتر ما در زمینه ی نمایشنامه هم با مشکل مواجه است و با مراوداتی که با کانون نمایشنامه نویسی داشتیم سعی مان بر این است که اثار و متون کشورهای همسایه و متون ارزشمند هنرمندان خودمان را نیز برای کشورهای دیگر ترجمه کنیم. وهمچنین از همه اینها مهمتر موضوع حمایت از تولیدات نمایشی است.


امروز تئاتر میتواند با استفاده از فضای مجازی جلب مخاطب کند و شکی نیست که باید از این ظرفیت استفاده کرد باید بتوانیم جریان های سالم در تئاتر را سیانت کنیم. قرار بود سالن  اصلی تئاتر شهربدون مطالعات و تهیه ی تجهیزات تخلیه و تخریب شود.


*بازسازی سالن اصلی  تئاتر شهردر چه وضعیتی قرار دارد چقدر بر این وضع نظارت دارید؟


بخش عمده ای بازسازی  تالارقشقایی  و سایه انجام شده و خوشبختانه در تالار سایه خوب کار شده و به عنوان کسی هم که بخشی از کارم را در طرح های عمرانی بودم انصافا از نظر عمرانی کار درست پیش رفته البته گلایه ی ما هم بابت دیرکرد نصب تجهیزات و صندلی های سایه بود و امیدواریم هرچه زودتر انجام شود.


در بازسازی تالار قشقایی نیز به لحاظ فنی  مشکلاتی وجود داشت که باعث شد مرمت آن مدتی متوقف شود اما طبق آخرین بازدید و جلسه ای که با تیم اجرایی دفتر طرح های عمرانی و مدیریت تئاتر شهر داشتم مشکل حل شده و به طور حتم از نظر کیفیت سالن قشقایی به مراتب بهتر از گذشته اش شود.


اما در مورد سالن اصلی باید بگویم که قرار بود این سالن بدون مطالعات و تهیه ی تجهیزات تخلیه و تخریب شود اما جلوی این کار را گرفتیم تا مطالعات را انجام دهیم و تجهیزات مورد نظر این سالن را تهیه کنیم بعد از ان کار بازسازی سالن اصلی را شروع کنیم و اگر میخواستیم بدون انکه بدانیم چه میشود این سالن را تخریب کنیم معلوم نبود چقدر به طول می انجامید. فعلا بازسازی سالن اصلی  متوقف است تا وضعیت را مشخص کنیم.


**سال 94 تئاتر صاحب موزه میشود


*طرح موزه تئاتر که پیش از این داده شده بود به کجا رسیده؟


موزه تئاتر از مصوبات اجرایی خود وزارت خانه بود و در گذشته قرار بود در گسترش فضای سنگلج بخشی از ان موزه شود خوشبختانه حالا با ارتباط خوب معاونت هنری و شهرداری چندین جلسه با مدیران شهرداری برگزار کردیم و در ایام نوروز چند ساختمان  قدیمی تهران را برای موزه تئاتر دیدیم و قرار است در هفته اینده تفاهم نامه ای با سازمان زیبا سازی شهرداری امضا کنیم که یکی از بندهای ان موزه تئاتر است. هر روز پیگیر موزه تئاترهستم و انشالله سال 94 تئاتر صاحب موزه می شود و با وجود انکه دیر شده اما ثبت خاطرات تئاتر ضروری است.


**صندوق حمایت از هنرمندان به تشکیل کمپانی های تئاتری کمک خواهد کرد


*آیا گزینه های دبیری جشنواره تئاتر فجر مشخص شد؟


جشنواره فجر جز اصلی ترین اتفاقات برای کشورمان است اما متناسب با روز تئاتر قطعا نیاز به بازنگری و تغییر دارد و قبل از اینکه به گزینه اصلی دبیری برسیم ابتدا باید برنامه ای برای فجر 94 داشته باشیم و قرار است جشنواره با قواعد خودش دقیق و شفاف برگزار شود و از این فربه شدن جشنواره بکاهیم.البته ظرف 20 روز اینده گزینه های نهایی  جشنواره تئاتر فجر انتخاب میشود.


جشنواره تئاتر فجر با مدیریت گره خورده و اگر تولیدات سالن تئاتر خوب باشد تولیدات جشنواره هم خوب میشود و یا برعکس و این موضوعات باعث شده دبیرخانه جشنواره فعال باشد و به نظرم دبیرخانه تئاتر هم پای دبیر خانه فیلم کار میکند البته نقایصی دارد که امیدواریم با برنامه ریزی و انتخاب دبیر شایسته به فجر کمک کنیم.


*آقای شفیعی گروه های تئاتری را چگونه حمایت می کنید؟


یکی از معضلات تئاتر این است که با اشخاص طرف هستیم و متاسفانه گروه های نمایشی را نتوانستیم شناسایی کنیم و ثبت کنیم در درجه اول ما نیاز به کمپانی های تئاتر داریم درواقع اکنون گروههای نمایشی ما میتوانند از ظرفیت های دولتی استفاده کنند و کمپانی ها را شکل دهند و اینگونه تبادل بین المللی مخاطب را بهتر جذب می کند و می توان ظرفیت های عظیمی را فعال کنیم.


همچنین تفاهم نامه ای با صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان در شرف داریم که قرار شد از امکانات اقتصادی این صندوق در اختیار ما قرار دهند تا گروههای حرفه ای را حمایت کنیم و برای ایجاد کمپانی ها ی تئاتری استفاده کنیم.


*بودجه سال 94 تئاتر از پس مطالبات هنرمندان برخواهد آمد؟


من به محض اینکه در مرکز هنرهای نمایشی مستقر شدم همان موقع رقمی را از وزارتخانه دریافت کردیم و بخش عمده ای از مطالبات را پرداخت کردیم و فقط بخش جزیی باقی مانده به طورحتم فعالیت های تئاتری به روز انجام میشود و مکلفیم تعهدات آنها را پرداخت کنیم اما بدهی نگران کننده ای نداریم و امیدواریم با اعتباراتی که داریم دچار انباشت بدهی نشویم.


در خصوص بودجه 30 میلیاردی که مجلس تعیین کرد و به وزارت ارشاد رسیده بعد از هزینه های جاری و نگه داری که در سیستم وزارتخانه معمول است فقط یک سوم این مبلغ به حوزه تئاتر میرسد و بودجه تئاتر در سال 94 خوشبینانه  10 میلیارد است اما آقای وزیر با نگاه خوبی امسال به تئاتر داشتند باعث شد که وزارتخانه تمرکزش را بروی تئاتر داشته باشد که این اتفاق بسیار خوبی است.حتی شب گذشته از ردیف های دیگر برای کمک به تئاتر 3 میلیارد برای طرح تئاتر شهر شهرستانها رسید و پیگیریم همین ظرفیت ها را ایجاد کنیم و اعتبارات را زنده کنیم.






انتهای پیام/

6261823
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است