گوناگون 12:32 - 07 خرداد 1396
همشهری آنلاین مهمان سفره طبیعت
همشهری دو - محمد سرابی:اگر بنا بود که به‌خاطر گرمای هوا، شرایط روزه‌داری عوض شود مسلما این سنت دینی تا‌کنون به جا نمانده بود.

ما نخستین نسلی نیستیم که باید در فصل گرما روزه بگیریم و هر قرن حداقل 3بار این اتفاق رخ می‌دهد. پس گذشتگان ما چگونه توانسته‌اند با وجود گرمای هوا این عبادت را به جای بیاورند و آن را به ما انتقال دهند؟ مسلم است که روزه‌گرفتن در هوای گرم ساده نیست. گرما، تشنگی را بیشتر می‌کند و روزه‌دار باید در مقابل این میل فطری به نوشیدن مقاومت کند. بخشی از معنای روزه به‌عنوان یک عبادت هم همین است که اصول آن در هر شرایطی از سوی مؤمنان رعایت شود.

اگر بخواهیم به مشکلات زندگی جدید فکر کنیم به نتایج متناقضی می‌رسیم. در 30یا 60سال قبل آلودگی هوا به اندازه امروز وجود نداشت ولی در مقابل به همان نسبت که هوای شهر‌ها پر از دود و آلاینده شده، دستگاه‌های تهویه مطبوع هم ساخته شده‌اند و درون ساختمان‌ها را خنک کرده‌اند درحالی‌که در گذشته اصلا چنین فناوری‌ای وجود نداشت و حداکثر می‌شد به هوای خنک سایه‌بان‌ها و زیرزمین‌ها پناه برد.

اگر دقت کنیم، خواهیم دید که تغییر رژیم غذایی یک از مهم‌ترین دگرگونی‌هایی است که در طول دهه‌ها در زندگی ما رخ داده است. به این شکل که به‌تدریج از مقدار مواد گیاهی و لبنیات کاسته شده و در مقابل گوشت، چربی، شیرینی و مواد شیمیایی مصنوعی افزایش پیدا کرده‌اند.

عادت‌های غذایی ایرانیان به‌تدریج آنقدر تغییر کرده است که دیگر به‌سختی می‌توانیم مانند مردمی که یک قرن قبل در همین کشور زندگی می‌کردند سفره خود را بچینیم.

مواد غذایی که پیشینیان ما می‌خوردند خیلی بیشتر از امروز گیاهی بود. نه به‌خاطر اینکه مرام گیاهخواری داشتند یا اینکه می‌خواستند طبیعت را حفظ کنند بلکه به این دلیل ساده که گوشت زود فاسد می‌شود.تقریباً هیچ امکانی برای نگهداری گوشت برای مدت طولانی وجود نداشت برای همین این ماده را تازه و البته با فاصله زیاد مصرف می‌کردند. وقتی هم که می‌خواستند غذایی با گوشت آماده کنند آن را کاملا می‌پختند.

از طرف دیگر قند سفید به شکلی که امروز نوشیدنی‌ها را با آن شیرین می‌کنیم در خیلی از نقاط اصلا در دسترس نبود و جای آن را شیرین‌کننده‌های دیگر مثل میوه‌های خشک پر می‌کرد.

چربی‌های سرخ‌کردنی و روغن‌های که با مواد غذایی ترکیب شده‌اند هم بخش دیگری از خوردنی‌ها هستند که امروزه بیش از پیش وارد رژیم غذایی شده است. علاوه بر اینها باید به مواد شیمیایی که به‌عنوان ادویه و نگهدارنده به مواد فرآوری شده افزوده می‌شود هم توجه کرد که خود، ماجرای جداگانه‌ای است.

برای تحمل گرسنگی و بیشتر از آن تشنگی در روز‌های گرم سال تا حد مقدور می‌شود به تغذیه سالم سنتی بازگشت. فقط یک نکته از مزایای رژیم غذایی سنتی این است که میزان کافی میوه و سبزی باعث حفظ آب بدن می‌شود و تحمل نیاشامیدن آب در روز‌های گرم را ممکن می‌کند.

اگر در روز‌های دیگر سال به اندازه کافی میوه و سبزی‌ نمی‌خوریم، اگر لبنیات را کنار گذاشته‌ایم، اگر آشامیدنی‌های مصنوعی را به طبیعی ترجیح می‌دهیم در‌ماه رمضان می‌شود دوباره به سبک سالم غذا خوردن برگشت و دید که با این کار، روزه‌گرفتن در گرمای هوا هم آسان‌تر می‌شود.


9133742
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است