علمی فناوری 17:40 - 29 فروردین 1394
توسط محققان کشور صورت گرفت
پژوهشگران ایرانی با حمایت تشویقی ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی موفق شدند منسوجات رسانا و ضدامواج برای به کارگیری در منسوجات هوشمند را به صورت نیمه صنعتی تولید کنند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر لاله ملک‌نیا، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب موفق به تولید نیمه صنعتی طبقه‌ای از منسوجات رسانا و ضد امواج شده که طیف گسترده‌ای از کاربرد‌ها را در بر می‌گیرد. 


این فناوری که در نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی همچون سوئیس، کره جنوبی و کویت عرضه شده تاکنون موفق به دریافت مدال طلا و همچنین جوایز ویژه WIPO (سازمان مالکیت فکری و معنوی ملل متحد) شده است. 


امروزه کاربرد و استفاده از طیف‌های فرکانسی و امواج رادیویی در حال گسترش روزافزون است. مهم‌ترین مزیت این فناوری کاهش حجم اتصالات و وسایل رابط همچون سیم‌ها و کابل‌ها هستند که در نتیجه موجب کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها می‌شود، به طوری که روابط بدون سیم جایگزین مطمئن آن‌ها می‌شوند. از طرفی با توجه به مضرات و تاثیر سوء امواج بر انسان و مصارف مختلفی که می‌تواند پارچه‌های با قابلیت جذب و محافظت از امواج در صنایع مختلف داشته باشد کارهای تحقیقاتی زیادی توسط پژوهشگران در سراسر دنیا انجام شده است. 


طبق گفته دکتر ملک نیا، منسوجات تولید شده علاوه بر حفاظت و جذب امواج برای مصارف پزشکی، نظامی و پوشاک، در تولید منسوجات الکترونیک با استفاده از مدارهای چاپی و مدارهای الکترونیکی بافته شده نیز کاربرد خواهد داشت. 


همچنین از این نخ‌ها و پارچه‌ها در تولید باتری‌های منعطف پارچه‌ای بهره گرفته شده است. 


نتایج نشان داده این پارچه‌ها قابلیت جذب ۲۵ الی ۱۰۰ درصد امواج را در دامنه‌های فرکانسی مختلف دارد که امکان بکار گیری آن‌ها در دامنه وسیعی از کاربرد‌ها را فراهم می‌سازد. برای بررسی میزان انعکاس امواج (شیلدینگ یا حفاظت) از تست استاندارد IEEE STD ۲۹۹ استفاده شده ونتایج تعدادی از پارچه‌ها نشان داده این پارچه‌ها حتی از صفحه مسی و فویل آلومینیوم نیز بیشتر امواج را منعکس می‌کنند و قابلیت حذف امواج را دارا هستند. 


با استفاده از این نخ‌ها و پارچه‌ها، مدارهای الکترونیکی چاپی و بافته شده که با هدف تولید منسوجات الکترونیکی برای کاربردهای مختلف پزشکی، نظامی و پوشاک نیز تهیه و در نمایشگاه‌های بین‌المللی مختلف ارائه شده است. 


این منسوجات بسته به میزان هدایت الکتریکی می‌توانند کاربردهای زیادی درصنایع مختلف داشته باشند. بطوریکه از این منسوجات می‌توان بسته به درصد نانومواد بکار گرفته شده به عنوان منسوجات ضد باکتری و ضد ویروس در پدهای ترمیم کننده و محافظت کننده زخم تا لباس‌هایی با قابلیت محافظت در مقابل امواج رادیویی بهره گرفت. 


 این منسوجات می‌توانند برای حفاظت، استتار مورد استفاده قرار گرفته و نیز می‌توانند به عنوان کاغذ دیواری در قسمت‌های داخلی ساختمان و بعنوان یک لایه محافظت کننده و استحکام بخش در لایه‌های میانی و خارجی یک سازه بکار گرفته شوند. 


همچنین از این پارچه‌ها به شکل تور می‌توان برای محافظت پنجره‌ها به صورت شفاف بهره گرفت. 


از این منسوجات می‌توان بسته به عملیات تکمیلی که بر روی آن‌ها صورت می‌گیرد برای مصارف نظامی و غیر نظامی بهره برد. تهیه لباس‌های حسگر امواج رادیو اکتیو، تهیه حسگر زیستی همچون حسگرهای قند خون و هموگلوبین خون، تهیه لباس‌های هوشمند برای اندازه گیری ضربان قلب، تهیه سلول‌های خورشیدی منعطف، تهیه پارچه‌های با قابلیت رسانایی موضعی (طرح دار) و تهیه آنتن‌های منعطف نیزاز دیگر زمینه‌های بکارگیری این فناوری است. 


انتهای پیام/

6219176
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تنها دو ماموریت رباتیک به عطارد راه پیدا کردند، اما همین ماموریت‌ها نیز برای رد بسیاری از فرضیه‌های نادرست درباره این دنیای داغ بسیار مهم بودند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بایت‌دنس شایعه‌ی فروش تیک‌تاک را تکذیب کرد و گفت برنامه‌ای برای واگذارکردن این شبکه‌ی اجتماعی ندارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل پس از واکنش‌های منفی کاربران یوتیوب، طراحی جدید این پلتفرم را از دسترس خارج کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت بخش MRI بیمارستان شهدای یافت آباد را افتتاح و از نصب یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تصویربرداری در این مرکز ابراز خرسندی کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری با اشاره به شناسایی افرادی که ابزار ممنوعه به همراه داشتند، از داوطلبان آزمون سراسری برای رعایت دستورالعمل‌ها تشکر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل متا اعلام کرد: که غول فناوری هنوز سال‌ها با کسب درآمد از هوش مصنوعی فاصله دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» لوگوی ویژه آیین‌های بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» منتشر شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مالاریا جزو مهم‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های عفونی در تمام قاره‌های دنیا است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت تراشه‌ساز «TSMC» تایوان، اعلام کرد که فناوری جدید تولید تراشه این شرکت به نام «A 16» در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد چرخه تولید خواهد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است