علمی فناوری 09:13 - 22 تیر 1399
استادیار گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشگاه شهید بهشتی مطرح کرد
استادیار گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در حال حاضر طبق مطالعات انجام شده، عوامل تغذیه‌ای نقش تعیین کننده‌ای در باروری و ناباروری دارند. نوع تغذیه هر فرد در دوران بارداری، بر کیفیت باروری نسل‌های بعد نیز اثرگذار است.

تاثیر تغذیه بر باروری

به گزارش ایسنا، دکتر غزاله اسلامیان درباره‌ی یکی از نقش‌های تغذیه در باروری و ناباروری گفت: عوامل تغذیه‌ای که بر متابولیسم و تنظیم سوخت و ساز بدن اثر گذارند، با قدرت باروری نیز ارتباط دارد. زیرا هورمون‌های تنظیم کننده سوخت و ساز بدن با هورمون‌های جنسی در یک ریتم شبانه‌روزی در ارتباط هستند.

وی با بیان اینکه ۱۰۰۰ روز ابتدایی زندگی یک فرد نقش کلیدی در سلامت دوران‌های مختلف زندگی او دارد، توصیه کرد: پدر و مادر از سه ماه قبل از اقدام به بارداری، عادات غلط و الگوهای ناسالم غذایی خود را باید اصلاح کنند. چرا که بسیاری از مطالعات نشان داده است که پدران و مادرانی که از الگوهای غذایی ناصحیح پیروی می‌کنند و الگوی غذایی آنها سرشار از مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب اشباع و ترانس، گوشت‌های قرمز و فرآوری شده به ویژه فست فودها باشد، می‌تواند منجر به کاهش کیفیت تخمک و اسپرمی گردد که قرار است با هم لقاح پیدا کنند.

استادیار گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: برخی از افراد به اشتباه بر این باورند که برای داشتن یک بارداری سالم فقط پیروی از اصول تغذیه سالم مختص مادران است. در حالیکه تغذیه پدر نیز نقش مهمی در این ارتباط دارد. چرا که علاوه بر اینکه تغذیه مناسب می‌تواند روی کیفیت اسپرم پدر تأثیرگذار باشد بر لانه گزینی جنین نیز اثر دارد.

دکتر اسلامیان گفت: در صورتی که  مادر و پدر از سه ماه قبل از اقدام به بارداری از یک الگوی غذایی سالم پیروی کنند، به دلیل کیفیت بالای اسپرم و تخمک، جنین سالم‌تری خواهند داشت.

وی میزان و نوع آنتی اکسیدان‌های رژیم غذایی را از دیگر نکات مهم در ارتباط با باروری دانست و اظهار داشت: والدین باید قبل از دوران بارداری و مادران حین بارداری از مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌های متنوع مانند میوه و سبزی‌ها در حد تعادل دریافت کنند.

استادیار گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه در خصوص شناسایی کمبود ریزمغذی‌ها و سوء تغذیه مادران از قبل اقدام به بارداری گفت: مهم است که مادران قبل از بارداری با انجام یک سری تست‌های آزمایشگاهی و همچنین با مراجعه به متخصص تغذیه از وضعیت تغذیه‌ای خود با خبر شوند و بعد از برطرف شدن کمبودها و کنترل وزن، اقدام به بارداری کنند.

 اسلامیان ادامه داد: مادران باردار قبل از اقدام به بارداری باید از وضعیت اسید فولیک و ویتامینD خود با انجام تست‌های آزمایشگاهی اطمینان حاصل پیدا کنند تا با کمبود این موارد مواجه نباشند.

وی به چاقی زنان و مردان در سنین باروری اشاره کرد و گفت: اضافه وزن و چاقی از عوامل مرتبط با ناباروری است. همچنین خانم هایی که با چاقی اقدام به بارداری می‌کنند، ممکن است، بارداری پرخطری را تجربه کنند.

استادیار گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: به طور معمول زنان چاق قبل از بارداری برای کاهش وزن خود از رژیم‌های غیراصولی پیروی می کنند و در نتیجه گرسنگی سلولی به سراغ‌شان می‌آید و برای پیشگیری از گرسنگی سلولی، قبل از بارداری باید با روش‌های اصولی برای کاهش وزن اقدام کنند.

دکتر اسلامیان افزود: زنانی که با چاقی شدید مواجه هستند باید حداقل ۱۰ درصد وزن فعلی خود را با مشورت با متخصص تغذیه کاهش دهند و سپس برای بارداری اقدام کنند.

انتهای پیام


10614125
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه‌ آزمایشی مرورگر ویوالدی برای ویندوز مبتنی‌ بر آرم منتشر شد در حالی که مدتی قبل شاهد انتشار کروم برای این پلتفرم بودیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان آنچه را که به‌عنوان «خون‌آشام باکتریایی» توصیف می‌کنند، کشف کرده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فضانوردان قرار است تلسکوپ «نایسر» ناسا را طی یک پیاده‌روی فضایی در اواخر سال جاری تعمیر کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فعلی سازمان سنجش گفت: رئیس جدید سازمان سنجش بعد از نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ معرفی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رییس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت از اجرای سراسری طرح تکمیل شبکه آزمایشگاهی کشور در سال جاری خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ اصلاح شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است