علمی فناوری 17:33 - 01 تیر 1396
بسیج دانشجویی ۱۲ دانشکده‌ کشاورزی در نامه‌ای به لاریجانی مطرح کردند
بسیج دانشجویی ۱۲ دانشکده‌ کشاورزی و منابع طبیعی کشور طی نامه‌ای به علی لاریجانی در خصوص لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت و انتزاع مجدد وظایف بازرگانی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی گلایه کردند.

گامی رو به عقب و هزینه سنگین درکشاورزی/ چه کسانی از تفکیک تولید و بازرگانی در کشاورزی سود خواهند برد؟

به گزارش گروه دانشگاه خبگزاری فارس، بسیج دانشجویی 12 دانشکده‌  کشاورزی و منابع طبیعی کشور طی نامه‌ای به علی لاریجانی در خصوص لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت و انتزاع مجدد وظایف بازرگانی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی گلایه کردند.



 در ابتدای این نامه آمده است: با اظهار تاسف و تسلیت به مناسبت حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی  که به دست ایادی استکبار و مزدوران تکفیری داعشی صورت گرفت، باستحضار می‌رساند بسیج دانشجویی دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه‌های سراسر کشور (امضا کنندگان ذیل) با دغدغه‌مندی نسبت به مسائل اساسی کشور بدینوسیله نقطه نظرات خود را پیرامون لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت و انتزاع مجدد وظایف بازرگانی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی تقدیم می‌دارد.



در ادامه تاکید شد: مدیریت یکپارچه در کل زنجیره تولید و بازرگانی محصولات کشاورزی و غذایی یکی از مهم‌ترین شروط رونق تولید و حمایت واقعی از مصرف کننده است. در واقع موثر‌ترین شکل حمایت از تولید داخل، فراهم کردن بازار مناسب برای فروش محصولات در داخل و یا خارج از کشور است. مدیر تولید می‌تواند با استفاده از ابزار مدیریتی که در اختیار دارد، اقدام به سیاست‌گذاری و تنظیم بازار به سمتی نماید که تولید داخلی قربانی واردات بی‌منطقِ محصولات خارجی نشده و از طرف دیگر نیاز عمده بازار به اتکای تولید داخل رفع شود.

در قسمت دیگری آمده است: یکی دیگر از فواید مدیریت زنجیره تولید تا عرضه محصولات کشاورزی به دست مدیر تولید، سیاست‌گذاری صادرات محصولات مازاد بر نیاز داخلی و همچنین طراحی و اجرای نظام استاندارد مناسب برای تولید داخل می باشد. عملکرد مثبت وزارت‌خانه‌های متولی تولید محصولات کشاورزی و غذایی در کشورهای پیشرو، در حوزه امور بازرگانی و همچنین ارتقای کیفیت و کمیت محصولات، نشان دهنده مفهوم مترقی «تمرکز اختیارات تولید و بازرگانی» در یک دستگاه متولی است.



این تشکلهای بسیج دانشجویی ادامه دادند: با نگاهی به آمار تجارت محصولات کشاورزی در ماه‌های اخیر می‌توان گفت هماهنگی مدیریت بازرگانی و تولید یکی از عوامل کاهش واردات و رشد صادرات این بخش می‌باشد. بر این اساس ارزش صادرات محصولات کشاورزی در سال 94 از کل صادرات غیرنفتی حدود 16 درصد بوده است. از سوی دیگر حجم واردات محصولات کشاورزی در این مدت در مقایسه با سال گذشته 17٫64 درصد و از نظر ارزشی نیز 27٫51 درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر رشد مثبت اقتصادی سال گذشته نیز مدیون رشد بخش کشاورزی بوده که نتیجه کنترل و کاهش واردات و رونق صادرات می‌باشد.



در ادامه تاکید شد: سال 1391 مجلس شورای اسلامی پس از سال‌ها بررسی کارشناسی قانونی تحت عنوان " تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی" را مصوب کرد تا تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری درباره‌ تولید تا بازار محصولات کشاورزی در یک نهاد متمرکز شود و این تمرکز وظایف و اختیارات بتواند یکپارچگی تصمیم‌سازی را به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در پی‌داشته باشد. براین اساس بخشی از اختیارات و زیرساخت‌های مرتبط با امور بازرگانی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی تجمیع شد و اکنون تاکید متخصصان، تولیدکنندگان و کشاورزان، لغو این بخش از لایحه مذکور می‌باشد.



در ادامه آمده است: تجربه دیگر کشورها در این مورد هم می‌تواند سودمند باشد؛ مثلا نروژ یکی از کشورهایی است که با فعال‌سازی ظرفیت‌های یکپارچه تولید و بازرگانی به دستاوردهای بزرگی در حوزه توسعه بازار و ارتقای صادرات دست یافته است و توانسته دومین صادرکننده شیلات در جهان باشد. تجربه کشورهای پیشرفته در کشاورزی نظیر آمریکا نیز به این شکل است.



در پایان آمده است: خواهشمند است با تکیه و استفاده از نظرات کارشناسی نخبگان و دلسوزان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و شاغلین بخش‌های اجرایی با اتخاذ تصمیم صحیح در تحقق اقتصاد مقاومتی سهیم باشید.



انتهای پیام/


9195177
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است