استانی 16:20 - 30 بهمن 1398
ایسنا/مرکزی 160 ساعت از مهلت تبلیغاتی برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گذشته و حالا که 40 ساعت تا انتخابات یازدهم باقی مانده شهرهای استان مرکزی در سیطره تبلیغات انتخاباتی اند.

160 ساعت تب و تاب برای یازدهمین انتخاب

شاخص‌ترین اتفاق سیاسی در هر کشوری انتخابات است و ۳۷۸ نفر در استان مرکزی برای حضور در یازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند که پس از گذر از تایید صلاحیت‌ها و انصراف‌ها، تاکنون ۱۶۸ نفر در این کارزار شرکت دارند که ۵۱ نفر آنها مربوط به حوزه انتخابیه اراک، خنداب و کمیجان هستند.

تایید صلاحیت ها در استان مرکزی به مانند دیگر نقاط کشور پیچ و خم هایی را پشت سر گذاشت، در حوزه انتخابیه اراک در حال حاضر ۵ کاندیدای شناخته شده وجود دارند که یا دارای سابقه نمایندگی هستند یا چند مرتبه در انتخابات شرکت داشته‌اند، اما از بین همین ۵ کاندیدا، ۳ نفر(۶۰درصد) پس از اعتراض به شورای نگهبان تایید صلاحیت گرفتند و وارد عرصه انتخابات شدند.

کمتر از دو روز به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده و طی ۷ روزی که مهلت تعیین شده برای تبلیغات نامزدها بود، فضای شهرها رنگ و لعاب دیگری به خود گرفت و صورت‌ها و کاغذها دیوار شهر شده‌اند، اما کلانشهر اراک این دوره فضای دیگری را تجربه می‌کند، کاندیداها در سطح شهر قانونمندی بیشتری از خود نشان دادند، در و دیوار و کف خیابان‌های شهر زیر تصاویر نامزدها مدفون نشده، کارناوال تبلیغاتی که البته غیرمجاز است، به راه نیفتاده و خودروهای تبلیغاتی به مانند هر سال عرض و طول خیابان ها را متر نمی کنند.

اکثر کاندیداها در این دوره به قانون تمکین کردند، پوسترهای تبلیغات در نقاط مشخص شده توسط شهرداری انجام شد و آشفتگی و آلودگی بصری کمتری را نسبت به دوره‌های قبل شاهد هستیم، کاندیداها کمتر در سخنرانی های خود رقبا را تخریب کردند، حتی برخی از کاندیداها رفتار زیست‌محیطی از خود نشان دادند و رسما اعلام کردند که برای صرفه‌جویی در مصرف کاغذ بنر می‌زنند یا از شیشه مغازه‌ها برای نصب پوستر خود استفاده می‌کنند.

در این هفت روز البته بازار گردهمایی ها و سخنرانی های انتخاباتی توسط کاندیداهای مجلس در شهرها و روستاهای استان داغ بوده و حضور پررنگ تبلیغات انتخاباتی را بویژه در روستاها می توان دید، تبلیغاتی که شاید در روستاها بیشتر از شهرها دیده می شود. آنها همچنین با اقشار مختلف مردم دیدار کرده اند و برنامه های خود را با آنها در میان گذاشته اند.

نکته جالبی که البته در اکثر انتخابات ها به چشم می خورد، حضور لیدرها در کنار نامزدهاست، در این دور از انتخابات نیز همراه تعدادی از نامزدها لیدرهایی حاضرند که در بین سخنرانی‌ نامزدها با سر دادن شعارهایی شور و هیجان این جلسات را افزایش می دهند.

اما تفاوت این دوره نسبت به دوره قبل تسخیر فضای مجازی به جای خیابان ها توسط حامیان نامزدهای انتخاباتی است، همه آنها چند گروه و کانال را در فضای مجازی به خود اختصاص داده‌اند و تبلیغات مجازی را که هزینه کمتری به دنبال دارد هدف قرار داده‌اند، هرچند در این کانال‌ها مطالبی را شاهدیم که می توان آنها را افشاگری یا تخریب قلمداد کرد. حضور اقشار مختلف مردم در این فضا و دست به دست شدن اطلاعات و اخبار مربوط به کاندیداها در کانال های تلگرامی توسط مردم نشان می دهد که این فضا توانسته است جای تبلیغات کاغذی را بگیرد.

فضای مجازی بیش از فضای حقیقی روح انتخابات را به خود گرفته است، حتی برخی از کاندیداها قبل از آغاز رسمی مهلت تبلیغات در این فضا تحرکاتی از خود نشان دادند که مصداق اقدام برای معرفی خود و جلب نگاه رای دهندگان بود و رسما خلاف قانون، هرچند به گفته رییس ستاد انتخابات استان مرکزی، فضای مجازی فضایی قابل کنترل نیست و اهرم های کنترلی در این مسیر محدود است، اما مسلما تبلیغ صریح و مشهود حتی در فضای مجازی آنهم برای هدفی چون انتخابات و آنهم قبل از مهلت قانونی تبلیغات قابل پیگیری است، بویژه اینکه مردم قبل از مهلت قانونی انتخابات پیامک هایی را از سوی برخی نمایندگان دریافت کردند که رنگ و بوی تبلیغاتی داشت.

در این میان اقدامات تبلیغاتی ستادهای برخی کاندیداهای اصلاح طلب در اراک از سوی رییس کل دادگستری استان مرکزی ناسالم عنوان شد. وی همچنین خواستار پیگیری هرچه سریعتر این موارد توسط مسئولان ذیربط شد و نهایتا صبح روز گذشته بخش اعظمی از بنرهای نصب شده در سطح شهر با هشتگ "معترضیم" جمع‌آوری شد که البته این اتفاق واکنش سریع اصلاح‌طلبان را به همراه داشت و آنها این امر را خلاف قانون دانستند.

در این دوره از انتخابات، طراحی های عجیب پوسترهای تبلیغاتی به نسبت دوره قبل کمتر بود، حتی در برخی موارد گرافیک و طراحی های خلاقانه‌تری را در تبلیغات شاهد بودیم که شاید در دوره‌های گذشته کمتر دیده می‌شد، اما آنچه بیش از هر چیز جلب نظر می کند، ادبیات و واژگان استفاده شده در برخی تبلیغات و پوسترهاست.

یک نامزد خود را "بزرگ شده در بین مردم" نامیده است، یک کاندیدا وعده "ایجاد هزار شغل" را داده است، برخی شعاری را اعلام نکردند و فقط به یک عکس و بیان رزومه‌ کاری طولانی از خود اکتفا کردند، یکی می‌گوید "آقازاده نیستم، روستا زاده‌ام، فقر را چشیده‌ام، نشنیده‌ام"، یکی نوشته "شعار ندارم، می خواهم عمل کنم" و دیگری شعار پوستر تبلیغاتی خود را "رای ما مدافع حرم" انتخاب کرده است.

یکی می گوید؛ "نمی‌خواهم شعار بدهم، از شعار خسته ام"، یکی می گوید "شعار نمی‌دهم به وظیفه و تکلیف خود عمل می‌کنم"، یکی به جای معرفی خود از وابستگان شهید خود در معرفی وام گرفته است، یکی شعار می‌دهد، "آخرتش را به دنیا نمی‌فروشد"، یکی تصویری از ویزیت بیمار را در پوسترهای تبلیغاتی خود منتشر کرده است و تقریبا بخش اعظمی از نامزدها وظیفه اصلی نماینده مجلس را که "قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین" است را هدف قرار نداده‌اند.

تغییر و چرخش جناحی موضوع دیگری است که در انتخابات به چشم می خورد این دوره نیز از آن بی بهره نبود. در بین نامزدها گزینه‌هایی را می‌توان یافت که قبل از شروع تبلیغات انتخابات و حتی در دوران تایید صلاحیت‌ها در جناحی خاص اعلام برنامه کردند، اما پس از انتخاب نشدن به عنوان گزینه‌های انتخاباتی جناح مربوطه، میدان را خالی نکرده و مسیر را تغییر داده و به عنوان نامزد مستقل پا به عرصه انتخابات گذاشتند.

دانشگاه‌ها که در ایام انتخابات یکی از اماکن برگزاری مناظرات و برنامه‌های انتخاباتی هستند، مناظرات چندانی را شاهد نبودند، اما سعی کردند گفتمان انتخاب اصلح را در دانشگاه برقرار کنند.

امروز روز هفتم تبلیغات است، 16 ساعت تا پایان مهلت تبلیغات انتخاباتی مانده و در واقع به آخرین ساعات مهلت مجاز برای تبلیغات که هشت صبح فرداست نزدیک می شویم. سر اعضای ستادهای تبلیغاتی بسیار شلوغ است و آنها آخرین تلاش های خود را برای جالب نظر مردم به کاندیدای مورد حمایت شان بکار می بندند و اجتماع حامیان کاندیداهای انتخاباتی در ستادها یا کانون هایی که برای تجمع انتخاب کرده اند شور و هیجان انتخابات را بالا می برد، در مجموع آنها در تلاشند تا امشب که شب پایانی تبلیغات است، تب انتخابات هرچقدر که می تواند بالا بگیرد.

انتهای پیام


10402006
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است