گوناگون 01:49 - 04 آذر 1394
مدیرعامل شرکت تولیدی قطعات یدکی ایران، پرداخت‌نشدن مطالبات را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات قطعه‌سازان دانست و گفت: دولت باید برای حل این مشکل دخالت و بدهی‌های دو خودروساز بزرگ را مدیریت کند.

ضرورت مداخله دولت برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان

رضا آریانا در گفت‌وگو با خبرنگار بازار ایسنا در این باره گفت: قطعه‌سازان با شرکت‌های خودروسازی قراردادهای 90 روزه برای دریافت مطالبات خود منعقد می‌کنند اما در عرف صحبت از پرداخت 120 روزه می‌شود در حالی که این موعد نیز تحقق نمی‌یابد و آنها باید ماه‌ها برای دریافت مطالبات منتظر بمانند.

وی ادامه داد: چنین شرایطی ادامه کار را برای بسیاری از فعالان این حوزه مشکل کرده و آنها را در تنگنای مالی قرار داده که این امر اعتبار قطعه‌سازان را هم در بازار برای خرید مواداولیه و هم نزد بانک‌ها به منظور دریافت تسهیلات، مخدوش می‌کند.

مدیرعامل شرکت تولید قطعات یدکی ایران بیان کرد: مشکلات مالی واحدهای ساخت قطعات یدکی باعث می‌شود مطالبات کارگران نیز به تعویق بیفتد و ضمن ایجاد شرایط سخت زندگی برای آنها، بهره‌وری و کیفیت کار نیروی انسانی نیز کاهش یابد.

آریانا بیان کرد: با توجه به نوساناتی که در ظرفیت تولید شرکت‌های خودروسازی رخ می‌دهد، قطعه‌سازان نیز قادر به برنامه‌ریزی دقیق برای میزان تولید سالانه خود نیستند و بخش اعظم ظرفیت اسمی تولید این شرکت‌ها نیز معمولا راکد می‌ماند.

ضرورت جلوگیری از واردات

وی ضمن تاکید بر ضرورت حمایت دولت از صنعت قطعه‌سازی گفت: واردات کالاهای ارزان‌قیمت از کشورهایی مانند چین و ترکیه، به مشکل بزرگی برای این صنعت تبدیل شده است در حالی که نتایج آزمایش روی قطعات وارداتی، کیفیت بسیار پایین آنها را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت تولیدی قطعات یدکی ایران افزود: کیفیت پایین قطعات خودروها، امنیت و سلامت سرنشینان آنها را به خطر می‌اندازد در حالی که بسیاری از قطعات موجود در بازار یا بدون شناسنامه از کشورهای دیگر وارد شده‌اند یا در کارگاه‌های زیرپله‌ای داخلی ساخته می‌شوند.

این فعال قطعه‌ساز ادامه‌داد: در این شرایط تدوین استاندارد اجباری برای قطعات خودرو به ویژه قطعات ایمنی بسیار ضروری است چرا که این امر می‌تواند در کاهش مرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی تاثیر زیادی داشته باشد و نظارت مداوم موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایرای روی تولیدات داخلی و قطعات وارداتی موجب افزایش کیفیت محصولات می‌شود.

آریانا با اشاره به ضرورت حمایت از تولید داخل و جلوگیری از واردات گسترده بیان کرد: قطعات وارداتی به صورت گسترده در خدمات پس از فروش به کار می‌روند و شرکت‌های خودروساز نیز در ساخت محصولات خود از آنها استفاده می‌کنند این در حالی است که نباید محصولاتی که در داخل تولید می‌شوند به صورت گسترده وارد کرد.

وی ادامه داد: البته برخی قطعات یدکی در ایران تولید نمی‌شوند یا حجم تولید آنها پایین است و در شرایط تحریم،‌ خودروسازان به ناچار به واردات قطعات چینی روی آورند و با رفع این مشکل امیدواریم واردات از کشورهای معتبرتری صورت گیرد.

اهمیت صادرات برای صنعت قطعه‌سازی

مدیرعامل شرکت تولیدی قطعات یدکی ایران گفت: تولیدکنندگان ایرانی در بعضی حوزه‌ها که رقیب اروپایی ندارند؛ مانند ریخته‌گری چدن، صادرات محدودی به کشورهای همسایه از جمله عراق و آسیای میانه انجام داده‌اند.

آریانا توضیح داد: قطعات پیشرفته‌تر متناسب با خودرو ساخته می‌شوند و خودروهایی که در بازار بسیاری از کشورهای منطقه مانند حاشیه خلیج‌فارس حضور دارند با خودروهای ایرانی متفاوتند به همین دلیل قطعات ساخت کشور نیز نمی‌توانند برای صادرات مورد استفاده قرار گیرند.

وی افزود: پیش‌نیاز ورود گسترده صنعت قطعه‌سازی کشور به حوزه صادرات، تولید قطعه بر اساس نیاز بازارهای هدف است که این امر نیز به ورود تکنولوژی‌های جدید به کشور و بازارسازی و بازاریابی پیش از تولید نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت تولیدی قطعات یدکی ایران ابراز امیدواری کرد که با رفع تحریم‌ها و بهبود فضای کسب و کار، امکان برقراری ارتباط با برندهای مطرح برای شراکت، سرمایه‌گذاری و ورود تکنولوژی‌ فراهم شود.

این فعال صنعت قطعه‌سازی با تاکید بر ضرورت ورود این صنعت به بحث صادرات گفت: علاوه بر مشکل مطالبات عقب‌مانده قطعه‌سازان که یافتن بازارها و مشتریان جدید را الزامی می‌کند، در بعضی از بخش‌های این صنعت حدود 60 درصد از مواداولیه تولید وارداتی هستند و در صورتی که این مواد تامین شوند اما محصول نهایی به فروش نرسد، بنگاه‌ها با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

آغاز مذاکرات برای یافتن شریک خارجی

آریانا با اشاره به تاسیس مجموعه تحت مدیریت خود در سال 1361 بیان کرد: شرکت تولیدی قطعات یدکی ایران، ابتدا در زمینه تولید حجم محدودی از قطعات وانت مزدا فعال بود اما از سال 1365 همکاری با ایران خودرو را آغاز کرده، به گونه‌ای که در حال حاضر 45 قطعه ویژه جلوبندی و نیز قطعات موتوری از جمله پولی‌های سر میل‌لنگ (TUD) انواع خودروها را تولید می‌کند.

وی با اشاره به همکاری محدود این مجموعه با دیگر خودروسازان ادامه داد: ما در داخلی‌سازی بسیاری از قطعات خودرو در ایران پیشرو بوده‌ایم و توانسته‌ایم برای نخستین بار آنها را در ایران تولید و مجوزهای لازم را از ایران خودرو و پژوسیتروئن کسب کنیم.

مدیرعامل شرکت تولیدی قطعات یدکی ایران، کیفیت را سرلوحه فعالیت‌های این واحد تولیدی دانست و افزود: سیستم آزمایشگاهی مجهزی برای آزمایش کیفیت قطعات تولیدی در شرکت ایجاد شده که مورد تایید بخش فنی و آزمایشگاهی ایران‌خودرو نیز قرار دارد.

به گفته آریانا، این شرکت علاوه بر دریافت گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت، توانسته است گرید الف ساپکو و استاندارد تولید قطعات ایمنی را نیز از شرکت پژوسیتروئن دریافت کند.

وی ظرفیت اسمی شرکت را 27 هزار قطعه در روز اعلام کرد و گفت: حداکثر ظرفیت واقعی تولید ما در سال 50 درصد این میزان است.

مدیرعامل شرکت تولیدی قطعات یدکی ایران، بیان کرد: مذاکره با برندهای مطرح جهانی را برای شراکت آغاز کرده‌ایم و امیدواریم با رفع تحریم‌ها و بهبود فضای کسب و کار، اعتماد آنها به صنعت ایران افزایش یابد و امکان همکاری فراهم شود.

انتهای پیام


7424696
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است