اجتماعی 11:19 - 13 شهریور 1394
تندگویان اعلام کرد
نائب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ضمن تاکید بر تملک باغات توسط شهرداری گفت: با توجه به وضعیت فعلی در تهران تنها با تملک باغات می‌توان از سرمایه‌گذاری و تخریب آنها جلوگیری کرد.

«تملک» و «مصادره» تنها راه حفظ باغات پایتخت

محمدمهدی تندگویان در گفت‌وگو با خبرنگار«شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در مورد سرانجام حفاظت از باغات تهران گفت: باغات تهران باید خریداری، تملک و نگهداری شوند، چرا که در وضعیت فعلی با موضوعاتی چون بحران آب و سرمایه گذاری در ملک، مالکان تعهدی در حفظ باغات ندارند و هیچ چاره‌ای جز تملک وجود ندارد هرچند تملک باغات هم نیازمند منابع مالی است.

تملک و مصادره تنها راه حفظ باغات پایتخت

عضو شورای اسلامی شهر تهران، تصریح کرد: مادامی که باغات در اختیار شهرداری و یا هر نهادی دیگر قرار نگیرد، نمی‌توان نسبت به عدم تخریب آنها اطمینان داشت، شورای شهر چهارم با تصویب مصوبات گوناگون و حتی جریمه‌های سنگین سعی برحفظ باغات تهران داشت؛ اما با وجود این اقدامات، هیچ تفاوتی در عمل اتفاق نیفتاده است.

وی در مورد تملک باغات از سوی شهرداری و احتمال برخی تخلفات گفت: طی سال‌های گذشته در شهرداری تخلفاتی صورت گرفته و همچنان احتمال ورود آسیب به باغات با تملک هم وجود دارد، ولی در شرایط فعلی تملک تنها راه درمان است، البته سامانه های تخلفات شهرداری نیز شفاف شده و مردم به راحتی می توانند از طریق دفاتر الکترونیک به پرونده ها دسترسی پیدا کنند، هرچند هنوز تخلفات به صفر نرسیده است.

تندگویان با اشاره به اینکه مردم می‌توانند تخلفات در حوزه فضای سبز و یا در مورد باغات را مشاهده کنند، گفت: در واقع در حال حاضر دیگر به راحتی نمی‌توان تخلف کرد، ولی از آنجایی که مالکان به دنبال سودهای هنگفت هستند، تخلفات در جریان است و ضروری است که تصمیم اساسی عملیاتی شود.

مصوبه برج باغات ضربه سنگینی به باغات تهران زد

نائب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در شورای شهر تهران، یادآور شد: مصوبه برج باغات نیز از مصوباتی بود که ضربه سنگینی به باغات پایتخت زد؛ چرا که در این مصوبه برای تأمین پارکینگ ملاحظاتی در نظر گرفته نشده است از این رو اغلب تا 80 درصد و گاها تا 100 درصد ملک گودبرداری می شود، در واقع هم برج ساخته می شود و هم تمامی باغ از بین می رود.

قانون شناسنامه‌دار کردن باغات بازدارنده نیست

وی در ادامه به قانون شناسنامه دار کردن درختان و باغات اشاره کرد و گفت: قانون شناسنامه دار کردن درختان و باغات در حال انجام است و قرار است ادامه هم پیدا کند؛ اما متاسفانه مالکانی با داشتن شناسنامه باغ، باز اقدام به تخریب برای سودآوری می کنند به گونه ای که حاضر به پرداخت جرائم هم هستند.

قوه قضاییه در صدور رأی پرونده‌های ارجاعی کمیسیون ماده 7 تجدید نظر کند

این عضو شورای اسلامی شهر تهران، افزود: در طول شش و یا هفت سال گذشته، کمیسیون ماده 7 حدود 2000 پرونده بایت مصادره املاک، به قوه قضاییه ارجاع داده است، بر اساس تبصره یک ماده 686 قانون مجازات اسلامی، برای کسانی که عمدا باغی را نابود کنند، از قوه قضاییه در خواست شد تا آن ملک به نفع شهر توسط شهرداری مصادره شود.

تندگویان ادامه داد: متاسفانه ماهانه 5 الی 6 پرونده از این دست، در کمیسیون ماده 7 به قوه قضایه ارجاع داده می شود، اما تاکنون یک مورد هم اجرا نشده است این در حالی است که اگر از میان 2 هزار پرونده تنها 5 باغ مصادره شده بود، یقینا تاکنون نیمی از باغات تخریب شده نجات یافته بودند.

وی با بیان اینکه در قوه قضاییه قضات مرتبط با این پرونده ها، مدعی هستند که چون به آنها ثابت نمی شود که باغ عمدا نابود شده و حقوق مالکانه یک شخص را نمی توانند باطل کنند، رأی صادر نمی شود، تاکید کرد: از قوه قضاییه انتظار می رود از مجموع 2000 پرونده حداقل رأی 10 پرونده را صادر کند و حکم مصادره دهد.

تندگویان در پایان با اشاره به اینکه کمپین مردمی حفاظت از باغ‌های تهران می تواند موثر واقع شود، گفت: امید است که این کمپین ضمانت اجرایی نیز داشته باشد.

انتهای پیام


7003890
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از شناسایی، تصویب و اجرایی شدن ۱۷۵۰ راهکار پیشگیری از جرایم مرتبط با تهدیدات فضای مجازی در نیرو‌های مسلح خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان در درگیری خیابانی در مرکز تهران با ضربه چاقو به قتل رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۱ تهران با اشاره به بافت قدیمی این منطقه گفت: متأسفانه اکثر مراکز درمانی منطقه ۱۱ مشکل ایمنی دارند؛ اما ما تک به تک در حال رفع این مشکلات هستیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» هرمزی گفت: با کمک دولت قرارداد بیش از ۶۵ هزار تاکسی برقی منعقد شده که در هفته آینده برای هزار دستگاه فراخوان متقاضیان تاکسی انجام می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز اطلاع‌رسانی فراجا در اطلاعیه‌ای آورده است: وبگاه خبرگزاری پلیس مرجع رسمی اطلاع‌رسانی فراجا است؛ تولید محتوا با نام پلیس مورد تایید نیست.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» آزمون استخدامی سازمان تأمین‌اجتماعی برای جذب ۴۹۰۰ نیروی انسانی جدید در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی این سازمان امروز برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فردین رحمان‌نژاد از بهره‌برداری از فاز دوم مرکز خرید و فروش پرندگان زینتی خلیج فارس در غرب پایتخت خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک جرم شناس به پلیس پیشنهاد کرد تا در راستای افزایش بازدارندگی مجازات مجرمان، دوره‌های آموزش و چک لیست‌هایی را برای ماموران میدانی خود پیش‌بینی کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا از تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر تعاون گفت: اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی برای مادران دارای فرزند شیرخوار در سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌ها تامین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است