سیاسی 03:15 - 18 فروردین 1399
احمدی با اشاره به شرایط کشورها در برابر کرونا
یک حقوقدان فت: اگر دولتمردان جهان اندک احساس مشترکی انسانی داشتند، باید تحریم‌ها علیه ایران را در شرایط فعلی و استثنایی رفع می کردند ولی متاسفانه قساوت و خشونت زیر چهره خندان دولتمردان جهان پنهان شده است و نشان دهنده آن است که درد مشترک در جامعه جهانی وجود ندارد.

جامعه جهانی باید در مقابل تحریم‌های آمریکا علیه ایران بایستد

نعمت احمدی در گفت وگو با ایسنا درباره جهان پساکرونا و تاثیر کرونا بر سیاست در کشورها و کل جهان گفت: بیش از صد سال از ویروس واگیردار جهانی یعنی آنفلوانزا که به آنفلوانزای اسپانیایی معروف بود، میگذرد. ویروسی که بیش از کشتار جنگ جهانی  اول، کشته  نصیب جامعه جهانی کرد. 

وی افزود: ویروس کرونا نخستین تجربه در جهان امروزی بوده است و  با توجه به وسایل ارتباط جمعی، هر کشور نسبت به نوع اطلاع رسانی که در جامعه خود دارد، با آن برخورد کرد. اما آنچه که مهم است برخورد ما با دیگر جوامع است. کشورها رابطه عاطفی با جهان پیرامون خود دارند و  ایران   در استثنایی ترین  روابط تاریخی خود در روابط بین الملل قرار دارد  زیرا از اردیبهشت ماه سال ۹۸ که  ترامپ از برجام خارج شد، فشار بین‌المللی ایران به نهایت درجه رسید.  

این حقوقدان  تصریح کرد: تحریم های همه جانبه علیه ایران  که مهمترین آن تحریم نفت بود و  منابع مالی ایران از آن تامین می‌شد و یا تحریم بانکی که احتمال معامله را با دیگر کشورها برای جلوگیری از انتقال پول از ایران فراهم می‌آورد، شدت گرفت؛ لذا  اگر دولتمردان جهان اندک احساس مشترکی انسانی داشتند، باید تحریم‌ها علیه ایران را در شرایط فعلی و استثنایی رفع می کردند ولی متاسفانه قساوت و خشونت زیر چهره خندان دولتمردان جهان پنهان شده است و نشان دهنده آن است که درد مشترک در جامعه جهانی وجود ندارد.

احمدی با بیان اینکه حقوق بشر در ادبیات سیاسی کشورها تعریف خاص خود را دارد، گفت:  جامعه جهانی باید در مقابل تحریم‌های آمریکا علیه ایران بایستد.  زمانی که جوبایدن  معاون رییس جمهور آمریکا خواستار رفع تحریم ها علیه ایران است و وقتی عده ای از سناتورهای آمریکایی خواستار رفع تحریم‌ها هستند، می بینید که غیر انسانی ترین جملات و کلمات از دهان رئیس جمهور آمریکا و  وزیر امور خارجه اش علیه مردم ایران خارج می‌شود؛ لذا بشر در ادبیات کشورهای مدعی آزادی و حقوق بشر نیز  متاعی است که تنها در بازار عرضه می شود نه در دنیای واقعی.

این حقوقدان اضافه کرد: کرونا همانند واقعه جنگ جهانی اول و دوم است که منجر به تشکیل جامعه جهانی بعد از جنگ جهانی اول و سازمان ملل بعد از جنگ جهانی دوم شد و   هرچند سازمان ها با قدرت نتوانستند صلح جهانی را تامین کنند  اما مانع از بروز جنگ شدند؛ لذا  باید سازمان توانمندی نه مانند سازمان بهداشت جهانی منفعل تشکیل شود که در موارد مشابه با ایجاد همبستگی جهانی از محدوده تنگ نظری های اعمال شده علیه ایران جلوگیری کند. 

این وکیل دادگستری  ادامه داد: اگر اندکی  از هزینه سرسام آور جنگ و ماشین آلات جنگی صرف بهداشت جهانی شود و مرکزی شکل گیرد که نسخه همگانی از کل جهان ارائه دهد، بسیار تاثیرگذار است و دیگر ویروسی مانند کرونا که از  چین شیوع پیدا کرد و کمتر از دو ماه کل جمعیت جهان را تحت شعاع خود قرار داد، همه گیر و جهانی نمی شود و این  نهاد و سازمانی که تشکیل می شود،  می تواند  همانند برنامه مشترک ، جنگ بهداشتی را متوقف کند  و با داشتن نیروهای متخصص و  کافی و سازمان‌های زیرمجموعه و  با قرنطینه خاص و ویژه مانع گسترش آن در جهان خواهد شد. 

 وی درباره دنیای پس از کرونا _پساکرونا_گفت: الان نمی توان  در این زمینه تصمیم گیری کرد و  باید منتظر ماند تا این اوضاع پایان یابد و  خسارتهای انسانی،  اقتصادی و   روانی آن  بررسی شود و پس از آن تصمیم گرفت. 

احمدی در پایان  تاکید کرد:  به باورم دولتمردان جهان نتوانستند در این فاجعه جهانی _کرونا_ درد مشترک بشری را درک کنند و  نداشتن برنامه  واحد  و عدم درک  نسبت به درد جامعه جهانی و مهمتر از آن تضاد طبقاتی  و تضادی که در ثروت‌های کشورها وجود داشت و با آن ثروت به جنگ ویروسی مانند کرونا رفتند تفاوت چشمگیری دارد. مثلا  آمریکا ۲ تریلیون یعنی ۲ هزار میلیارد برای کرونا  در اختیار سازمان‌ها و نهادهای تصمیم گیر گذاشت و در کشورهای اروپایی برای کسانی که  کار خود را از دست دادند، برای آنها سرمایه در نظر گرفته شد و   در کشورهایی که از بنیه اقتصادی کافی برخوردار نیستند، مانند ایران  تنها بر روی کاغذ عنوان شد. 

انتهای پیام


10471094
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر عبداللهیان از سفر رئیس‌جمهور به عشق‌آباد در آینده خبر داد و گفت: امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد جهشی در حجم تبادل تجاری بین دو کشور باشیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه که به منظور رایزنی با مقامات عالی ترکمنستان عازم این کشور شده بود، پنجشنبه شب نهم فروردین ماه عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است، با سردار بردی محمدف رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نوروزی گفت: ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که دانش و فناوری جداسازی ایزوتوپ‌ها را به شکل بومی توسط دانشمندان جوان خود کسب کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رییس جمهور گفت:مردم غزه نه تنها منتظر حمایت برخی دولت‌های اسلامی نماندند بلکه با مقاومت بی‌نظیر خود بی‌خاصیت بودن نهادها، تشکل‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر را ثابت کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قالیباف گفت: هیمنه رژیم صهیونیستی با تمام راهبرد‌های تکنیکی و تاکتیکی در حوزه داخلی و خارجی در همان هفته نخست پس از عملیات طوفان الاقصی فرو ریخت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار شکارچی گفت:از بسیاری از دولت‌ها ناامید هستیم، چون نه تنها به مردم مظلوم و بی پناه غزه کمک نمی‌کنند بلکه به اسرائیل کمک هم می‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است