سیاسی 09:14 - 06 فروردین 1398

باید برای جلوگیری از قاچاق کالا «تولید» رونق پیدا کند

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تأثیر جلوگیری از قاچاق در تحقق شعار سال ۹۸، گفت: اصولاً قاچاق برای تأمین کالاهایی است که مورد نیاز جامعه است و مردم نیازشان به وسیله تولید به خوبی تأمین نشده که این موضوع یا در اثر کمبود کالا و یا در اثر پایین بودن کیفیت کالاهای داخلی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از قاچاق باید تولید داخلی افزایش یابد و کیفیت آن بهتر شود، افزود: اگر نیاز مردم در داخل تأمین شود به سوی کالای قاچاق نمی‌روند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه البته این بدان معنا نیست که با بهبود کیفیت و افزایش تولید، قاچاق قطع می‌شود، تاکید کرد: باید عوامل مبارزه با قاچاق، اقدامات خود را به صورت جدی دنبال کنند ولی حتماً بخشی از نیاز مردم به کالاهایی که به آنها نیازمند هستند منوط به افزایش و با کیفیت تر شدن تولید داخل است که این موضوع باعث رونق تولید در داخل کشور خواهد شد.

مصباحی مقدم گفت: البته باید فرهنگ سازی شود که مصرف کالای داخلی بر مصرف کالای وارداتی ترجیح داده شود، این موضوع هم موجب کاهش واردات خواهد شد و هم باعث کاهش قاچاق می‌شود.

وی ادامه داد: راه جدی دیگر برای مبارزه با قاچاق، راه اندازی مجدد سامانه شاپرک است که امکان شناسایی کالای قاچاق را فراهم می‌کرد.

دولت سامانه «شاپرک» را اجرا کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد این طرح، اظهار داشت: این طرح در دولت فعلی و توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشین کنار گذاشته شد و دیگر آن را اجرا نکردند. طرح «شاپرک» امکان شناسایی کالای قاچاق با بارکدهای بخصوصی که روی آن درج می‌شد، از کالای غیر قاچاق را می‌داد.

مصباحی مقدم می‌گوید: دولت اگر دوباره این طرح را اجرا کند موجب می‌شود کالای قاچاق شناسایی شود تا مردم از خرید آن خودداری کنند.

وی با اشاره به نقش دستگاه قضائی در مقابله با قاچاق در کشور، گفت: طبیعتاً دستگاه قضائی تکلیف و وظیفه دیگری بر دوش دارد که یکی از آن پیشگیری از وقوع جرم و دیگری برخورد با مجرمان است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: در بخش پیشگیری از بروز جرم اگر دادستان کل یا رئیس قوه قضائیه ورود کنند و از دولت بخواهند تا روش‌هایی را به کار بندد که امکان شناسایی کالای قاچاق را فراهم شود و در عین حال تعزیرات حکومتی هم که زیر نظر قوه قضائیه است، فعال‌تر شده و مسئله قاچاق کالا را پیگیری کند می‌توان به راحتی از بروز و ظهور آن پیشگیری شود. البته در چنین قضایایی قوه قضائیه نقش نظارتی دارد و مجری دستگاه‌های دیگر هستند.

مصباحی مقدم با یادآوری اینکه چند سال پیش رهبر معظم انقلاب اشاره کردند که کالاهای قاچاق باید معدوم شود و اجازه ندادند این کالاها در بازار مجدداً ورود کنند، گفت: این گونه رفتارها را برخی کشورها انجام دادند و نتایج خوبی را گرفتند. البته مرحله بعد آن است که اگر چنین جرمی بروز و ظهور کرد، قوه قضائیه باید با مجرمان برخورد کند.


10087121
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور در گفتگو با استاندار سیستان و بلوچستان بر تداوم و تسریع خدمات‌رسانی به مردم و سیل‌زدگان تاکید کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایران امروز در دیدار با وزیر خارجه مالت در نیویورک ضمن هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی توسط رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی این رژیم پاسخ خواهد داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون اول رئیس جمهور به نخست‌وزیر سوریه گفت: ما به دنبال تنش نیستیم ولی اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطای دیگری شود، به شدت پاسخ خواهیم داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون اول رئیس جمهور به نخست‌وزیر سوریه گفت: ما به دنبال تنش نیستیم ولی اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطای دیگری شود، به شدت پاسخ خواهیم داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» جمعی از دیپلماتهای وزارت خارجه با علی اکبر ولایتی دیدار کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور در پیامی درگذشت مرحوم
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ناصر کنعانی به ادعا‌های مطرح شده در بیانیه‌های اخیر سران اروپا و وزرای دارایی کشور‌های گروه هفت و برخی مقامات آمریکایی درباره ایران واکنش نشان داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار حق‌طلب با تاکید بر امنیت کامل مراکز هسته‌ای کشور در واکنش به تهدید رژیم صهیونیستی برای حمله به این مراکز، گفت: تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مجمع تشخیص مصلحت نظام بند (ب) ماده ۳ لایحه برنامه هفتم اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان را که به کمیسیون اقتصادی مجمع ارجاع شده بود، مورد بررسی قرار داد و آن را با اصلاحات بعمل آمده به مصلحت ندانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی دولت گفت: برنامه عملیاتی تحقق ‌شعار سال، پس‌از چند جلسه فوق‌العاده در کمیسیون‌های دولت، به تصویب هیأت وزیران رسید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است