گوناگون 10:42 - 13 آذر 1399

بعد از کووید ۱۹ باید بیمارستان های تاب آور داشته باشیم

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید رواقی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و مشاور منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در دفتر مدیترانه شرقی، گفت: با اعلام همه گیری جهانی کووید ۱۹ از مارچ ۲۰۲۰ از سوی سازمان جهانی بهداشت تمام بیست و دو کشور منطقه مدیترانه شرقی با این ویروس درگیر شدند و تعداد بیماران این کشورها تا ۲۵ نوامبر حدود سه میلیون و ۹۲۳ هزار مورد اعلام و تا همین تاریخ حدود ۹۲ هزار مرگ تایید و گزارش شد.

وی اظهار کرد: مسئله کووید ۱۹ نقش بیمارستان‌ها را به عنوان یکی از اجزای نظام سلامت نشان داد و بیمارستانها هم در آماده‌سازی و هم در پاسخ به پیامدهای کووید ۱۹ نقش بارزی در تمام این کشورها از جمله کشور ایران داشتند.

رواقی افزود: ما برای به دست آوردن تجربه لازم در خصوص پاسخ و آمادگی بیمارستان ها نسبت به کووید ۱۹ در این کشورها مطالعه ای را انجام دادیم تا آمادگی بیمارستان ها در این کشور ها را بررسی کنیم و بدانیم با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودند و چه اقداماتی را انجام داده اند تا بتوانند این چالش‌ها را مدیریت کنند.

وی رهبری و هماهنگی، مدیریت اجرایی لجستیک و زنجیره تامین، مدیریت اطلاعات، ارتباطات منابع انسانی، تداوم خدمت و ارائه خدمات سلامت پایه و اساسی، شناسایی سریع بیماران، مدیریت بالینی، ایزولاسیون بیماران، مدیریت درمان عفونت ها و پیشگیری و کنترل عفونت ها را به عنوان ده حوزه مورد بررسی در این مطالعه برشمرد و افزود: در این ده حوزه تجربه کشورها به طور دقیق از منظر چالشها و اقداماتی که انجام داده بودند به بحث و بررسی گذاشته شد و تجربیاتی که در این حوزه ها از سوی بیمارستان های کشورها و وزارت بهداشت آنها اعلام شده بود، مورد بررسی قرار گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: تجربیات اصلی که ما از این مباحث به دست آوردیم، این بود که ما به آماده سازی بیمارستان‌ها و پیشگیری به طور کامل باید توجه کنیم و برای اینکه یک نظام سلامت پیشرو داشته باشیم باید بتوانیم همراه با پوشش همگانی سلامت و امنیت سلامت، آمادگی پاسخ به شرایط ویژه را داشته باشیم.

رواقی با بیان اینکه پوشش همگانی سلامت و هم امنیت سلامت هر دو را با هم باید می بینیم، افزود: نگاه طب کل نگر در بیمارستان ها باید حاکم باشد و بیمارستان های تاب آور داشته باشیم.

وی در توضیح بیمارستان تاب آور گفت: بیمارستانی که امکان و آمادگی برای پاسخ به شرایط اورژانس را داشته باشد و بتواند آنها را حذف یا مدیریت کرده و بعد از بحران خود را بازیابی کند و حتی بهتر از قبل شود، یک بیمارستان تاب آور است.

وی با بیان اینکه ما باید بیمارستان ها را از این منظر تقویت کنیم و مدیران و روسای بیمارستان ها از نظر دانش اورژانس قوی تر بشوند، افزود: همچنین از تمام ذینفعان و تمام تامین کننده ها باید دعوت شود تا همگی دست به دست هم با یک نگاه جامع در جایگاه آماده‌سازی و پاسخگویی بیمارستانی قرار بگیرند.

رواقی در ادامه گفت: بحث ارتباطات از بحث‌های بسیار مهم است که باید در حوزه داخلی بیمارستانی و همچنین بین بیمارستان ها و وزارت های بهداشت تقویت شود. در حوزه منابع انسانی هم باید توانمندی های منابع انسانی را با یک برنامه ریزی خوب ارتقاء دهیم. تا خستگی مفرط کارکنان به علت طولانی بودن دوره بیماری را تا حدی کم کنیم و مسئله دیگر زنجیره تأمین خدمات است که باید تقویت شود.

وی با بیان اینکه کنترل عفونت از بحث‌های بسیار مهم است، افزود: پایش فرآیندها هم باید به دقت و از نزدیک انجام شوند، از سوی دیگر موضوع مدیریت بالینی و استفاده از دستورالعمل های به روز شده و منطبق با شرایط کشور باید مورد توجه باشند. باید نظام مدیریت اطلاعات یکپارچه را که بتواند پاسخگوی نیازهای مدیریتی بالینی مجموعه‌ها در بیمارستان‌ها باشد، ارتقا دهیم.

رواقی در پایان گفت: به طور کلی پیام ما این است، در یک نظام سلامت تاب‌آور باید بیمارستان های تاب آور داشته باشیم. بنابراین نگاهی جدید به حوزه بیمارستانی و نقش بیمارستان بعد از کووید ۱۹ باید داشته باشیم و به بحث پاسخ گویی اورژانس به طور خیلی جدی باید توجه کنیم و ظرفیت های لازم را در این خصوص از منظر ساختاری، فرایندی، آموزشی و تربیت نیروی انسانی ایجاد کنیم.


10838964
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است