به گزارش ایسنا، در این نشست گیتا علیآبادی (مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها)، علیاصغر کاراندیش (معاون اداری - مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمد حیدری (مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی ارشاد)، محسن ایلچی (مدرس روزنامهنگاری اقتصادی) و زهره جوادیه (پژوهشگر و کارشناس دفتر مطالعات و برنامهریزی) به عنوان سخنران حضور داشتند.
گیتا علیآبادی در ابتدا با اشاره به موضوع نقش رسانهها در گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها در گذشته نیز نشستهایی با این موضوع برگزار کرده است اما امروز ما این نشست را برگزار کردیم تا میزان عملیاتی شدن مفهوم اقتصادی مقاومتی در رسانهها را بسنجیم.
علیآبادی با اشاره به نقش وسایل ارتباطی در جامعه گفت: رسانهها از گذشته تا به امروز به پیشبرد اقتصاد کمک زیادی کردند و از همان ابتدا تغییرات اساسی و بسیاری را در جامعه رقم زدهاند. ما برای اینکه بتوانیم یک دیدگاه خاص را وارد زندگی افراد کنیم، از رسانهها کمک میگیریم تا این دیدگاه، به الگو، رفتار و شیوه زندگی مردم تبدیل شود.
زهره جوادیه - کارشناس و پژوهشگر دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها - در ادامه، با ارائه نتایج تحقیقی که از سوی این مرکز انجام شده است، بیان کرد: به دلیل اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی، دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها نشست خود را به این موضوع اختصاص داده است. مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۹ موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند که باعث شد سال ۱۳۹۵ را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کنند. در این راستا مرکز ما تحقیقی را با موضوع بازنمایی گفتمان اقتصاد مقاومتی در روزنامههای سراسر کشور انجام داده است. این پژوهش از اول فروردین ۹۵ تا پایان آذر ماه به بررسی روزنامهها پرداخته است.
او افزود: برای نتایج این تحقیق ۲۸ عنوان روزنامه از طیفهای مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بررسی شده است تا بدانیم که کدام یک از این روزنامههای سراسری بیشتر به موضوع اقتصادی مقاومتی پرداخته است.
جوادیه با اشاره به نتایج این تحقیق گفت: روزنامههای سراسری در فصل بهار بیشترین مطلب را در موضوع اقتصاد مقاومتی داشتهاند و فصل تابستان نیز کمترین مطلب را در این زمینه داشتهاند.
او با اشاره به روزنامههایی که بیشتر به موضوع اقتصاد مقاومتی پرداخته بودند تصریح کرد: روزنامههای کسب و کار، پیام زمان، تعادل، جوان بیشترین مطلب را با مفهوم اقتصاد مقاومتی در فصل پاییز داشتهاند. روزنامههای پیام زمان، کسب و کار، جوان و جمهوری اسلامی به صورت مطالعه تطبیقی به موضوع اقتصاد مقاومتی نیز پرداختهاند.
زهره جوادیه در ادامه به بررسی شاخصهای اقتصاد مقاومتی در روزنامهها پرداخت و بیان کرد: ما در این تحقیق شاخصهایی در رابطه با مولفههای اقتصاد مقاومتی در نظر گرفتیم که مفهوم شعار اقتصاد مقاومتی، بیشترین میزان پوشش خبری را به خود اختصاص داده است.
این پژوهشگر در ادامه با اشاره به سبک محتوایی روزنامهها برای ارائه مطالبشان گفت: در این 28 روزنامه سراسری مطالبی که راجع به اقتصاد مقاومتی نوشته شده بیشتر در قالب گزارش دیده میشود و مقاله تحلیلی در روزنامهها بسیار کم است.
او با اشاره به رویکرد مطالب روزنامهها درباره اقتصاد مقاومتی گفت: اغلب روزنامهها بدون قضاوت ارزشی به مفهوم اقتصاد مقاومتی پرداختهاند و برخی از روزنامهها نیزرویکرد حمایتی از این مفهوم داشتند.
این کارشناس در ادامه گفت: بیشترین موضوعی که در روزنامهها درباره اقتصاد مقاومتی وجود دارد، توسعه کارآفرینی است.
ادامه دارد ...