علمی فناوری 08:02 - 08 شهریور 1393
تهران - ایرنا -سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و مرکز آموزش ها و پژوهش های تخصصی بین المللی وزارت امور خارجه درخصوص ایجاد مرکز ˈمطالعات سیاست گذاری و دیپلماسی علم، فناوری و نوآوریˈ به تفاهم رسیدند.

رییس پژوهشکده مطالعات فناوری های نوین سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: پژوهشکده فناوری های نوین سازمان پژوهش ها در چندین محور اصلی از جمله نوآوری و کارآفرینی، آینده پژوهشی و سیاست های کلان علم و فناوری فعالیت می کند.



دکتر حجت الله حاجی حسینی افزود: با توجه به اهمیت موضوع دیپلماسی علم و فناوری، از سال گذشته با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مذاکراتی را آغاز کردیم که منجر به امضای تفاهم نامه همکاری مشترک شد و براساس آن معاونت علمی، تامین منابع و حمایت مالی پروژه های تحقیقاتی مربوط به این حوزه در سازمان پژوهش ها را عهده دار شد.



وی خاطرنشان کرد: حمایت از تشکیل کرسی های نظریه پردازی در زمینه دیپلماسی علم و فناوری، برگزاری نشست های تخصصی در سطوح ملی و بین المللی و تعریف پروژه های تحقیقاتی به منظور تبیین و تشریح سیاست های این حوزه از جمله موضوعات تفاهم صورت گرفته میان سازمان پژوهش ها و معاونت علمی ریاست جمهوری بود.



حاجی حسینی ادامه داد: بر مبنای این تفاهم، چندین پروژه کلان مرتبط با دیپلماسی علم و فناوری در سازمان پژوهش ها تعریف و به دانشجویان دکتری و پسا دکتری معرفی شده است که کار بر روی آنها ادامه دارد و یک کتاب درحال تالیف، از نتایج این اقدام است.



وی به نقش محوری وزارت امور خارجه در توسعه دیپلماسی علم و فناوری اشاره کرد و گفت: از اوایل امسال با وزارت امور خارجه نیز وارد مذاکره شدیم که پیشنهاد ایجاد مرکز ˈمطالعات سیاست گذاری و دیپلماسی علم، فناوری و نوآوریˈ از سوی ما با استقبال بسیار خوب رییس مرکز آموزش ها و پژوهش های تخصصی بین المللی این وزارتخانه رو به رو شد.



رییس پژوهشکده فناوری های نوین سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران بیان داشت: موافقت نامه طرفین در زمینه اجرای پروژه های تحقیقاتی مشترک، برگزاری همایش ها و میزگردهای تخصصی به منظور تبیین رویکردهای دیپلماسی علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، ارائه آموزش و هدایت پایان نامه های تحصیلات تکمیلی در این حوزه به امضا رسیده است.



وی با بیان اینکه تشکیل کارگروه مشترک برای نظارت و پیگیری تعهدات طرفین از جمله مفاد تفاهم نامه است،



گفت: ما نماینده خود را برای شرکت در این کارگروه معرفی کرده ایم و منتظر هستیم تا وزارت امور خارجه نیز نماینده خود را معرفی کرده و این کارگروه هرچه زودتر تشکیل شود.



به گفته حاجی حسینی، فضای فیزیکی لازم برای استقرار مرکز ˈمطالعات سیاست گذاری و دیپلماسی علم، فناوری و نوآوریˈ در محل پژوهشکده مطالعات فناوری های نوین سازمان پژوهش ها درنظر گرفته شده و تجهیز این مرکز درحال انجام است.



وی افزایش تعداد پروژه های تحقیقاتی حوزه دیپلماسی علم و فناوری را از جمله برنامه های پژوهشکده مطالعات فناوری های نوین در سال 93 برشمرد.



حاجی حسینی یادآور شد: دانشجویان مقاطع دکتری و دوره های پسا دکتری در رشته های اقتصاد، دیپلماسی عمومی، روابط بین الملل و مدیریت تکنولوژی و رشته های نزدیک به فضای سیاست گذاری می توانند جزو ورودی های پژوهشکده مطالعات فناوری های نوین در پروژه های تحقیقاتی دیپلماسی علم و فناوری باشند.



علمی (4)**1055**1440

انتهای پیام /*


4595700
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه جدید Grok از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند و عملکردش به GPT-4 نزدیک‌تر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بیدارشدن از خواب با دست‌های سفت یک مشکل نسبتا شایع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به‌زودی با یک قابلیت جدید می‌توانید میزان رم مصرفی مرورگر مایکروسافت اج را محدود کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» برای اولین‌بار فیلمی از ربات انسان‌نما Unitree که بدون عملگرهای هیدرولیک پشتک می‌زند را مشاهده می‌کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی که در «دانشگاه لستر» ابداع شده است، در آزمایش‌ها توانست ضربان قلب نشان‌دهنده آریتمی بطنی را با موفقیت تشخیص دهد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است