استانی 16:28 - 01 اردیبهشت 1393
نوروزی عنوان کرد:
بندرعباس - خبرگزاری مهر: مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان از کشف بنای تاریخی با کاربری نجوم در سه کیلومتری مهران در شهر جناح شهرستان بستک خبر داد.

کشف بنای تاریخی با کاربری نجوم در بستک/ 850 اثر تاریخی هرمزگان ثبت می شود

به گزارش خبرنگار مهر، عباس نوروزی بعدازظهر دوشنبه در نشست خبری که در موزه خلیج فارس برگزارشد، با بیان اینکه پزوهش های باستانی از سال 86 در هرمزگان آغاز شد، بیان داشت: از آغاز پزوهش های باستانی در استان 16 فصل کاوش باستانی انجام شد که کاوش‌های باستانی در تپه تم مارون شهرستان رودان از جمله این پژوهش ها است که سند مالکیت آن نیز به میزان 3 هزار و  400 متر مربع رسما به میراث فرهنگی استان واگذار شد.

وی دستاورد پزوهش های باستانی را گورستان گروی رودان، دژابراهیم و قلعه طارم حاجی‌آباد نام برد و افزود: طی 10 سال گذشته روند تحقیقات پژوهشی بر فراگیری مطالعات در همه بناهای تاریخی و به نتیجه رساندن پژوهش‌ها بود. روند پژوهش‌های باستانی در تپه‌های تاریخی و سایر ابنیه‌های باستانی با جدیت در پیش است.

نوروزی تصریح کرد: طی کاوش های باستانی در استان بزرگترین دژ اشکانی کشف شد و نشان از ناوگان دریایی آنها برای حراست و حضور در آبهای خلیج فارس بوده است.



مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان افزود: تپه تاریخی تم مارون رودان نیز سابقه سکونت انسان‌ها در 5 هزار سال قبل با اتکا به کشاورزی را نشان می دهد. قلعه طارم حاجی‌آباد هم نشانی از تاریخ کهن استان هرمزگان دارد.

وی عنوان کرد: قلعه طارم راز دوره سامانیان تا قاجاریه تداوم داشته و حتی ضرب سکه در آن انجام گرفته است. تپه سردشت بشاگرد هم نشان از استمرار فرهنگی از اواخر هزاره چهارم تاکنون دارد و شش هزار سال قدمت آن است.

نوروزی در مورد ترمیم و بازسازی آثار تاریخی استان بیان داشت: مرمت نقاشی‌های معبد هندوها و مسجد مدرسه دژگان در سال جاری آغاز می شود.

وی افزود: 283 اثر شامل بناها و محوطه‌ها در استان هرمزگان به ثبت رسیده است و 850 مورد دیگر شناسایی و اماده ثبت است.

نوروزی از ثبت 10 پرونده معنوی در سال جاری خبر داد و بیان داشت: این آثار معنوی پس از مراحل مقدماتی آماده ثبت ملی خواهندشد. همچنین بازیهای محلی و 10 اثر طبیعی استان هرمزگان در سال 93 ثبت ملی خواهند شد.


3540744
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است