فرهنگی‌هنری 13:56 - 02 خرداد 1397
در حالی سه روز از فعالیت نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای امام‌خمینی(ره) می‌گذرد که هنوز برخی غرفه‌ها نه تنها آماده نیستند بلکه کارگران در آنها مشغول ساخت غرفه‌ها هستند و سرو صدای ناشی از این ساخت‌وسازها در نمایشگاه به گوش می‌رسد.

گزارشی از سه روز ابتدایی برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن

به گزارش ایسنا،بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از عصر روز شنبه (۲۹ اردیبهشت‌ماه) مصادف با سومین روز از ماه مبارک رمضان با حضور سیدعباس صالحی- وزیر فرهنگ  وارشاد اسلامی- و فعالان جامعه قرآنی  کار خود را آغاز کرد و بازدیدکنندگان مشتاق به نمایشگاه قرآن کریم از عصر روز یکشنبه توانستند با حضور در مصلی از نمایشگاه  بین‌المللی قرآن که بزرگترین رویداد قرآنی کشور است و اکنون در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است از محصولات و آثار قرآنی بازدید کنند اما در همان روز ابتدایی بازدید کنندگان با غرفه‌هایی نیمه تمام و کارگرانی مشغول به کار روبرو شدند.

اما استقبال در روز اول و دوم از نمایشگاه نسبت به سال‌های پیش بهتر بود و عمده بازدیدکنندگان دلیل حضور خود را در نمایشگاه اینگونه اعلام می‌کردند که در روزهای ابتدایی فضای نمایشگاه خلوت‌تر است و راحت‌تر می‌توانند محصولات قرآنی را که لازم دارند تهیه کنند. اما با وجود گذشت سه روز از برپایی نمایشگاه همچنان برخی از غرفه داران در حال آماده سازی غرفه‌های خود هستند. در این بین قرار است امسال بخش بین‌الملل نمایشگاه به گونه‌ای دیگر و با شکوه‌تر از قبل باشد اما هنوز غرفه‌های آن آماده نشده و در روز گذشته که نشست تشریح برنامه‌های رسانه و فضای مجازی در سالن نشست‌ها برگزار شد خبرنگاران با سرو صدای عجیبی روبه‌رو بودند و حتی برخی برای اینکه نمی‌توانستند صدا را تحمل کنند از نوشتن خبر منصرف شدند و پس از پی‌گیری انجام شده، دلیل این سرو صدا برپایی غرفه‌های بخش بین‌الملل عنوان شد.

بخش بین‌الملل نمایشگاه از جمله بخش‌هایی است که سخن از آن زیاد است. سال گذشته مسئولان خبر از برپایی آن دادند و قرار بود از اواسط نمایشگاه این بخش برپا شود اما نمایشگاه بیست‌وپنجم بدون بخش بین‌الملل برگزار شد. عبدالهادی فقهی‌زاده- معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- از برپایی این بخش با حضور نمایندگان هفت کشور خبر داده که در روز نخست این بخش مشاهده نشد و قرار است که بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن در روزهای آتی راه‌اندازی شود.

شب گذشته و در شب سوم نمایشگاه بر عکس دوشب گذشته فضای نمایشگاه خلوت‌تر بود اما در بین شرکت‌کنندگان حضور کودکان و نوجوانان بسیار مشهود بود و آنها به فعالیت‌های هنری و قرآنی مشغول بودند. امسال بخش کودک و نوجوان در انتهای شبستان مصلی قرار دارد و فضای 1800  متری آن محیطی مناسب برای جنب‌وجوش کودکان است و غرفه‌های معماهای قرآنی، جدول قرآنی، تایپوگرافی (حروف نگاری)، معرق، کتیبه نگاری و داستان‌های قرآنی آماده حضور پرنشاط کودکان هستند.

بخش هنری نمایشگاه قرآن همچون سال گذشته در ورودی شبستان مصلی برپا شده و می‌توان گفت که این بخش تقریباً کامل است. این بخش در فضای وسیعی برپا شده و در آن آثار مختلف هنری با محوریت تابلو در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. البته تعدادی از هنرمندان، خوشنویس، نقاش، تذهیب‌کار و... در این بخش حضور دارند و ضمن شرح هنر خود برای علاقه‌مندان، به خلق آثار هنری مشغول هستند. در این بخش حدود ۸۰ صندلی در مقابل محرابی زیبا و گل‌هایی طبیعی در گلدان‌های به صف شده، در انتظار برپایی مجالس قرآنی بود.

بخش رسانه و فضای مجازی از بخش‌های جدید نمایشگاه قرآن کریم است و این بخش امسال با رویکردی متفاوت به معرفی رسانه‌های قرآنی برای عموم مردم پرداخته و با در نظرگرفتن غرفه‌هایی زیبا برای رسانه‌های مختلف، ضمن معرفی آنان، علاقه‌مندان را با فرایند تولید آثار رسانه‌ای و خبری آشنا می‌کند.

اما با گذشت سه روز هنوز از نقشه نمایشگاه و تابلوهای راهنما خبری نیست ولی بانوانی در قالب طرح هادیان به اطلاع رسانی محیطی نمایشگاه می‌پردازند.

برخی از بازدیدکنندگان به دنبال محصولات و کتاب‌های قرآنی از این غرفه به آن غرفه می‌روند چرا که بسیاری از غرفه‌ها بدون کتیبه هستند و این کار را برای بازدیدکنندگان مشکل‌تر می‌کند و بیشتر بازدید کنندگان از غرفه‌دارن آدرس مکانی را که می‌خواهند بروند می‌پرسند.

بخش عفاف و حجاب نمایشگاه که هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار می‌شود یکی از بخش‌های بسیار جذاب و پر مخاطب است و هر ساله بیشترین تعداد بازدید  از این بخش صورت می‌گیرد که قرار شده است با توجه به نامگذاری امسال به نام "حمایت از کالای ایرانی " در این بخش فقط محصولات و چادرهای ایرانی ارائه شود. نمایشگاه عفاف و حجاب در سال جاری به دو بخش تبلیغی و ترویجی و نیز عرضه محصولات در این حوزه تقسیم ‌شده است. ‌

در بخش تبلیغی و ترویجی سومین سال طرح ملی عفاف و حجاب برگزار می‌شود. ‌طرح ملی نذر حجاب و عفاف در دو دسته تعویض چادر مشکی کهنه با نو و همچنین چادر نماز انجام می‌شود. ‌ طبق اخباری که اعلام شده قرار است در سال جاری مراسم افتتاحیه شعر عفاف و حجاب که به "مستور" مشهور است برگزار شود.

همچنین ‌در نمایشگاه قرآن، کارگاه‌های تخصصی تلفیقی از نقاشی و خط با مضمون حجاب و عفاف نیز برگزار می‌شود. ‌قرار است آیین رونمایی از محصولات و تازه‌های عفاف و حجاب نیز در نمایشگاه انجام شود.

یکی دیگر از بخش‌های عفاف و حجاب کارگاه دوخت چادر به صورت ‌رایگان است که بر اساس پیش‌بینی‌ها روزانه ۳۰۰ چادر به شرکت کنندگان تحویل داده می‌شود و اولویت با کسانی ‌است که از نمایشگاه خرید می‌کنند.

خبر خوش برای مادران این است که مادران در طول نمایشگاه نگران فرزندانشان نباشند و می‌توانند فرزندان خود را به مهدهای نمایشگاه بسپارند.

غرفه‌ای به نام «من حجاب را دوست دارم» نیز در راستای ترویج عفاف و حجاب با استفاده از فضای مجازی نیز در نمایشگاه حضور دارد و در نمایشگاه از ‌تولیدکنندگان چادرهای کاربردی مانند ایرانی، ملی، عربی، دانشجویی و... دعوت شده تا آخرین محصولات خود را عرضه کنند. ‌

امسال نیز همچون سال گذشته تولیدکنندگان مانتوهای اجتماعی ایرانی- اسلامی،کودک و نوجوان و همچنین تولیدکنندگان روسری- شال در نمایشگاه ‌حضور دارند.  

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با شعار «قرآن، چلچراغ هدایت» از۳۰ اردیبهشت به مدت ۱۷ روز تا ۱۴ خردادماه برابر با سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران (شب بیستم ماه مبارک رمضان) و از ساعت ۱۷ تا ۲۴ در محل مصلای امام خمینی (ره) میزبان علاقه مندان خواهد بود.

انتهای پیام


9788212
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک فعال و پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اهمیت سواد رسانه در دنیای مدرن و همین طور، روش‌های راستی‌آزمایی اخبار توضیحاتی داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است