فرهنگی‌هنری 19:50 - 30 مرداد 1393
همشهری آنلاین-مهدی تهرانی:آخرین ساخته‌ی برادران داردن یک دارم اجتماعی شدیدا تاثیرگذار‌ است.

در باره آخرین ساخته‌ی برادران داردن

در روزگاری که همدردی و بشر دوستی به یک قرص نان نمی‌ارزد و هرکس به ناچار یا برحسب ذات خود به دنبال منافع شخصی است؛ ساخت فیلم‌هایی که چنین مضامینی را طرح می‌کنند قابل ستایش است.آخرین ساخته‌ی برادران داردن روایتی اینگونه دارد.

2 روز و یک شب شرح دردآوری دارد و ماجرا دقیقا در همین بازه زمانی یعنی در طی "دو روز و یک شب" شکل می‌گیرد. ساندرا (ماریون کوتیار)  که متاهل و دارای چند فرزنداست از مرخصی ناخواسته خانوداگی؛ به محل کارش که یک کارخانه تولید صفحات خورشیدی است؛ بازمی گردد. اما در می‌یابد مدیران شرکت او را اخراج کرده‌اند.

دلیل اصلی برای اینکار؛ کاهش هزینه‌هایی است که با اخراج یک نفر بدست می‌آید. ضمن اینکه قرار است دیگر همکاران ساندارا ؛ کار او را انجام دهند و پاداش ماهانه 1000 یورویی بدست بیاورند.

۲ روز و یک شب/ همکاران ساندرا تصمیم به اخراج او می گیرند

اعتراض ساندرا به جایی نمی رسد؛ همکارانش از او حمایت نمی‌کنند و او چاره‌ای ندارد جز اینکه سراغ تک تک آنها برود. بلکه با حمایت همه جانبه آنها دوباره شغل و نانش را بدست بیاورد.نهایتا قرار می‌شود تا در صبح دوشنبه اول وقت؛ کارکنان گردهم جمع شده و نسبت به ماندن یا اخراج ساندرا رای‌گیری کنند...

2 روز و یک شب روایت سیال و روانی دارد و قصه زندگی همه‌ی آدم‌ها می‌تواند باشد. فرض کنید شما زندگی آرامی دارید. دلخوشی شما به لحاظ مالی تنها حقوق ماهانه شماست و به هرسختی که هست گذران می‌کنید و سعی دارید از خانواده‌تان محافظت نمائید.

اما وقتی آسمان زندگی‌تان با تمام حداقل‌ها به هرحال آفتابی است؛ ناگهان طوفانی از ناکجاآباد برمی‌خیزد و بساط زندگی جمع و جور و سرشار از شادی‌های کوچکتان را بر باد می‌دهد. دقیقا روندی که برای ساندرا روی می‌دهد همین است.

ژان پیر و لوک داردن در ساخت درام‌های اجتماعی و جامعه شناختی استادند.پیش از این نیز این دو با ساخت رزتا 1999؛ بچه 2005 و پسری با دوچرخه 2011 (کن 64) تبحر خود در این ژانر را به اثبات رسانیده بودند.

نکته مهم در 2 روز و شب تفاوت کاراکتر‌های درگیر ماجرا با دیگر ساخته های داردن‌هااست. در آثار قبلی کاراکتر‌ها‌ی مرتبط با خانواده ؛ ظهور و بروز پررنگ تری داشتند.

کودک خانواده یا شوهر و زن؛ درون فامیلی طرح مشکل می‌کردند و به دنبال پاسخ بودند. داردن‌ها این بار فضا را تعویض کردند. در 2 روز و یک شب کل خانواده با حمایت از مادر؛ بدنبال خروج از بحران هستند. و دیگران نقشی چالش برانگیز در این بحران‌سازی بر عهده دارند.

درام اجتماعی داستانک‌های خاص خود را دارد. 2 روز و یک شب نیز پر از این داستانک‌ها است. و طبیعیتا هر

۲ روز و یک شب/ خانواده ساندرا حامی او هستند

داستانک قهرمان و ضدقهرمان خود را دارد.

برای مثال همکاران ساندرا هرکدام به دلایل خاص خود حاضر شده‌اند به قول معروف زیرپای ساندرا( آنهم در زمان غیبتش) را خالی کنند. ابتدا به ساکن رفتار آنها غیراخلاقی تصور می شود.

اینکه در اقدامی سهیم باشید که نتیجه اش اخراج همکاری باشد که به کارش شدیدا نیاز دارد؛ هرگز قابل قبول نیست. اما داردن‌ها هوشمندانه وارد عمل می شوند. سکانس‌هایی که ساندرا به دنبال همکارانش تک به تک به در منازلشان می‌رود تا نظرشان را عوض کند عالی از کار درآمده است.

در این سکانس‌ها از زبان همکاران ساندرا واقعیت‌های تلخی را می‌شنویم. اینکه در زمان غیبت ساندرا؛ جین مارک نماینده شیطان صفت کارکنان به آنها تفهیم کرده؛ کار بدون ساندرا هم امکان‌پذیر است. طرفه آنکه با کمی کار بیشتر و دریافت پاداش 1000 یورویی در ماه؛ بدجوری آنها  به وسوسه افتاده‌اند.

اظهارات این همکاران همذات پندارانه است. گویی با اخراج ساندرا امکان زندگی بهتری با این 1000 یورو برایشان متصور است.! یکی می خواهد منزلش را تعمیر کند. دیگری خرج بیمارستان دارد. آن یکی مشکل مالی داشته و اقساط بانکش ماه‌هاست عقب افتاده... درواقع هرکدام برای کار بد خود دلیل ظاهر پسندی نیز دارند.

بحث و درگیری ساندرا و همکارانش یک دید میدانی عمیق به بیننده می دهد. اینکه هرکدام از ما چقدر حاضریم بار مشکلات دیگران را به دوش بکشیم؟ و اینکه چقدر خود را محقق بدانیم که اصلا به دیگران فکر نکنیم و فقط در جاده شخصی زندگی‌مان بتازیم؟!

۲ روز و یک شب/ ساندرا به دنبال دوستانش و به در منزل آنها می رود

2 روز و یک شب که پیش از در کن 67 در بخش مسابقه حضور داشت با نظرهای مثبت

تماشاگران و منتقدان نیز روبرو گردید. اوضاع احوال اقتصادی کنونی دنیا و همچنین مشکلات زنان شاغل در تمام دنیا از دیگر ویژگیهایی بود که باعث شد این فیلم بیشتر دیده شود.

جدای از تبحر داردن‌ها و استفاده این دو از فیلمنامه‌ای منطقی و یکدست؛ ماریون کوتیار نیز در نفش ساندرا عالی بازی کرده‌است. کوتیارد بازیگری سفارش پذیر نیست و در مقابل دوربین کار خود را می‌کند. با این حال حساسیت موضوع فیلم باعث شده که این بازیگر توانا مطیع کارگردانان فیلم باشد. و نیتجه نیز برای کوتیارد بسیار خوب از کار درآمده است.

Two Days, One Night

فیلمنامه و کارگردان: ژان پیر و لوک داردن/ زمان فیلم:105 دقیقه/ محصول : فرانسه/ اکران: 14 آگوست 2014/ حضور در بخش مسابقه کن 2014/ بودجه فیلم: 7 میلیون یورو

بازیگران: ماریون کوتیار(ساندرا)؛فابریتزیو رونگونی(جین مارک)


4530931
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است