بین‌الملل 09:16 - 04 آذر 1394
خبرنگار فارس از قاهره گزارش می‌دهد
حضور ضعیف رأی‌دهندگان، فعالیت گسترده بازماندگان رژیم سابق و خرید و فروش آرا مهم‌ترین ویژگی حاکم بر دور دوم انتخابات پارلمانی مصر محسوب می‌شود.

خرید و فروش رأی، رشوه و فعالیت شدید رژیم سابق سیمای دور دوم انتخابات پارلمانی مصر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره، پیش از پایان مرحله دوم و آخر انتخابات پارلمانی مصر در 13 استان این کشور که از جمله استان‌های پرجمعیت به شمار می‌آیند، آنچه جلب توجه می‌کند، شباهت فضای حاکم بر این دور از انتخابات با مرحله پیش از آن است.

در این ارتباط اغلب مصری‌ها توافق نظر دارند که میزان مشارکت پایین بوده و فراتر از 20 درصد نمی‌باشد و این جدای از ده‌ها تخلف انتخاباتی رخ داده و تاثیر و نفوذ اموال سیاسی بر رای دهندگان است.

گفته شده، قیمت خرید آرا در ساعات آخر رای گیری به هزار پوند مصری بالغ شده و ناظران پیش بینی می‌کنند که این انتخابات بار دیگر یکم و دوم دسامبر آینده در مصر تکرار خواهد شد.

خبرنگار فارس در قاهره گزارش مشروحی از دور دوم انتخابات پارلمانی مصر به تفکیک استان‌ها ارائه داده که در ادامه خواهد آمد.

- استان الغربیه

دیده‌ها و شنیده‌ها در دومین روز رای گیری در استان «الغربیه» بر افزایش میزان تخلفات و تلاش برخی از کاندیداها جهت تاثیرگذاری بر رای دهندگان جهت به دست آوردن آرا آنها حکایت دارد.

تبلیغات کاندیداها جهت جذب آرا رای دهندگان و اقدام برخی از این نمایندگان در تهیه خودرو و انتقال رای دهندگان به مراکز رای گیری، موجب افزایش میزان مشارکت در این مراکز شده است.

توزیع سبدهای غذایی حاوی روغن و شکر که از تخلفات اعلام شده توسط کمیته عالی انتخابات مصر است، از جمله اقدامات غیرقانونی این کاندیداها شمرده می‌شود و این جدای از تقدیم هدیه و کمک مالی و غیرمادی به صورت مستقیم و غیر مستقیم است.

در شهر «طنطا» سازمان بین المللی حقوق بشر مصر از توزیع سبدهای غذایی حاوی روغن و شکر به رای دهندگان خبر داد. در این بین ساعاتی پیش از بسته شدن درب‌های مراکز رای گیری «سعید طعیمه»، کاندیدای حزب «مصریین احرار» خودروهایی را به خدمت گرفت که روی آنها تصاویر وی نصب شده و رای دهندگان را به سمت مراکز رای گیری تشویق و منتقل می کرد.

در این ارتبط دستگاه‌های امنیتی مصر 5 نفر از طرفداران یکی از کاندیداها را دستگیر کردند که تلاش داشتند، با توزیع برگه‌های تبلیغات رای دهندگان را به دادن رای به کاندیدای مورد نظرشان تشویق کنند.

- استان اسماعیلیه

در استان اسماعیلیه، واقع در منطقه کانال سوئز ده‌ها کاندیدای انتخاباتی شکایاتی را تقدیم مراکز پلیس در 4 مرکز انتخاباتی این استان کرده و از رقبای خود شکایت و آنها را به ارتکاب تخلفاتی مانند تشویق رای دهندگان به ریختن آرای خود در صندوق‌های آنها، دادن رشوه‌، زیر پا گذاشتن سکوت انتخاباتی و انتقال رای دهندگان به مراکز رای گیری متهم کردند.

در اولین مرکز انتخاباتی که شهر اسماعیلیه را در برمی‌گیرد، دستگاه‌های امنیتی مصر یکی از هواداران کاندیداهای مصری را بازداشت کردند که در حال دادن رشوه در یکی از رستوران‌های دومین مرکز انتخاباتی اسماعیلیه بود.

«سماح عرفه»، کاندیدای حزب الوفد و یک کاندیدای مستقل از «محمود عثمان» و «عبد المالک عبد العال» دو کاندیدای دیگر این انتخابات به دلیل ارتکاب تخلفاتی مانند تاثیر گذاری بر آرای رای دهندگان و دادن رشوه و نقض سکوت انتخاباتی متهم کردند.

«اشرف العاصی»، رئیس حزب الوفد در استان اسماعیلیه دو شکایت علیه هواداران «محمود عثمان» و «سمیه صفوت» دو کاندیدای دیگر این انتخابات به اتهام انتقال رای دهندگان به مرکز رای گیری «السلام بنات» تقدیم مراجع قضایی ذیربط کرد.

مرکز تبلیغات انتخاباتی حزب مصریین احرار نیز اعلام کرد که نمایندگان این حزب در مراکز رای گیری شاهد دادن رشوه به رای دهندگان و انتقال آنها از این منطقه به دایره اول انتخاباتی بودند.

در دایره دوم انتخاباتی که دو مرکز القنطره شرقی و غربی را دربر می‌گیرد، یکی از کاندیداهای انتخاباتی اقدام به شکایت از یک کاندیدای دیگر به اتهام دادن رشوه کرد.

- استان سینا

با توجه به اوضاع امنیتی حاکم بر استان سینا که شاهد عملیات‌های تروریستی علیه ساکنان این استان است، مانع شرکت و حضور رای دهندگان در مراکز رای گیری شد و استقبال از انتخابات بسیار ضعیف بود.

استقبال ضعیف از انتخابات به شکلی ویژه بین اهالی شمال سینا مشاهده می‌شد، البته حضور نمایندگان این استان نیز در عرصه سیاسی و اجتماعی مصر بسیار ضعیف است که مهمترین دلیل آن حاکمیت ساختارهای قبیله‌ای بر این استان است.

در دوره‌های گذشته انتخابات پارلمانی مصر نیز این استان شاهد ائتلاف‌ها و هم پیمانی‌ها بین قبایل شمال سینا بود.

با اینکه اغلب کاندیداها اعضای قبایل و خاندان‌های معروف این استان در دوایر مختلف هستند، اما یکی از قبیله «السوارکه»، از جمله میانجی‌ها و واسطه‌های انتخاباتی در دوره‌های گذشته، در این دور در تبلیغات انتخاباتی مشارکت نداشته است.

همچنین قبیله «الترابین» که به طور معمول شیوخ و روسای آن، راهی پارلمان می‌شود، در این دور از انتخابات نیز حضور و مشارکت نداشتند. در این دور از انتخابات پارلمانی مصر از استان سینا 37 نفر برای احراز 5 صندلی در پارلمان با یکدیگر رقابت می‌کنند که در میان آنها یک خانم به نام «امل ماضی» مشاهده می‌شود. با این حال دوایر انتخاباتی استان سینا با استقبال ضعیف و سرد رای دهندگان مواجه بود.

- استان منوفیه

استان منوفیه شاهد رقابت گرم 420 لیست‌ و کاندیدای مستقل انتخاباتی برای احراز 20 کرسی بود که در آن اموال سیاسی نقش تعیین کننده‌ای ایفا کرد. افزون بر اینکه بیش از 50 درصد اعضای وابسته به حزب منحل ملی در این استان فعالیت دارند.

سرلشکر «محمد الشیخ»، معاون استاندار منوفیه و رئیس مرکز تبلیغات انتخاباتی این استان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره تصریح کرد: یکی از اهالی استان به همراه مادرش وارد دایره انتخاباتی «معهد نور الحق» در منطقه «طوخ دلکه» و خواستار ریختن رای خود و مادرش شد که با ممانعت نیروهای امنیتی این مرکز انتخاباتی شد و حضور مادرش به تنهایی برای دادن رای شدند که به درگیری لفظی این فرد با نیروهای امنیتی شد.

سرلشکر الشیخ همچنین از درگیری لفظی شدید در دایره 10 انتخاباتی در یکی از دبیرستان‌های منوف و رسیدگی سریع به این درگیری خبر داد.

- استان حلوان

اما در استان حلوان، «مجدی العقبی»، یکی از کاندیداهای مستقل این استان از استقبال ضعیف رای دهندگان خبر داد و تاکید کرد که میانگین مشارکت در این استان فراتر از 20 درصد نبوده است.

العقبی دلیل این استقبال ضعیف را نبود آگاهی میان رای دهندگان مصری درباره اهمیت انتخابات به دلیل فقر و عدم آگاهی در جامعه مصری دانست و مسئولیت این شرایط را متوجه رسانه‌ها دانست که نقش خود را در آگاه سازی و بیداری افکار عمومی ایفا نمی‌کنند.

http://fna.ir/DNETU8

7425471
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رومانی از شناسایی قطعات پهپاد متلاشی شده در نزدیکی مرز خود با اوکراین خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی حمله بامدادی رژیم صهیونیستی به شمال سوریه، ۴۲ نفر که برخی از آنان غیرنظامی بودند به شهادت رسیده و ده‌ها نفر زخمی شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگر فلسطینی دانشگاه اکستر گفت سالهاست اسرائیل طرح پاک سازی قومی را در سر دارد، اما ما این سرزمین را با خون شهیدانمان بازسازی خواهیم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کره جنوبی قصد دارد با راه‌اندازی قطار‌های سریع‌السیر و انتقال جمعیت به خارج شهر، افراد بیشتری را خانه‌دار کرده و تشویق به ازدواج کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف با بیان اینکه طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رسانه‌ای آژانس آنروا گفت که هیچ جایگزینی برای گذرگاه‌های زمینی به‌منظور رساندن کمک به شمال غزه وجود ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره ۴۵ نفر جان باختند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دولت ژاپن اعلام کرد در حال آماده شدن برای از سرگیری کمک‌های مالی به آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه روسیه گفت: طرح صلح پیشنهادی اوکراین از آن جهت بی‌معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی، چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است