علمی فناوری 15:28 - 03 اسفند 1395
باوجود میدان مغناطیسی زمین، نباید چندان نگران عوارض مخرب تشعشعات کیهانی بود، پدیده‌ای که روی بدن فضانوردان و مسافران هوایی می‌تواند اثرگذار باشد.

براساس گزارش ساینس الرت،‌ اما وقتی صحبت از سیستم‌های فناورانه می شود، نباید چندان آسوده‌خاطر بود زیرا توفان‌های خورشیدی می‌توانند شبکه‌های ارتباطای زمین را تخریب کنند، و مطالعه‌ای جدید نشان داده حتی میزان عادی از تشعشعات کیهانی می‌تواند تاثیری مخرب روی تجهیزات الکترونیکی شخصی داشته باشد.

به گفته مهندسان دانگشاه وندربیلت این مشکلی بزرگ است که از دید عموم مردم پنهان باقی مانده‌است. برای دیدن ابعاد وسیع این مشکل محققان تراشه‌های رایانه‌ای 16 میلیمتری را در معرض پرتوهای نوترونی قرار دادند تا آنچه در حین نفوذ تشعشعات کیهانی به اتمسفر زمین رخ می‌دهد را شبیه‌سازی کنند.

زمانی که تشعشعات کیهانی با میدان مغناطیسی زمین برخورد می‌کنند، آبشاری از ذرات ثانویه از جمله نوترون‌های فعال، موآن‌ها و پیون‌ها ایجاد می‌کنند. میلیون‌ها ذره مشابه در هر ثانیه با بدن انسان برخورد می‌کنند، و اگرچه تاثیری بر سلامت انسان ندارند،‌اما می‌توانند با عملکرد مدارهای ریزالکترونیک‌ها تداخل پیدا کنند.

این تداخل باعث می‌شود بیت های دیتا به صورت وارونه در حافظه ذخیره شوند، پدیده‌ای که به آشفتگی تک‌رویداد یا SEU شهرت دارد. در بیشتر موارد این پدیده مشکلی ایجاد نمی‌کند، تنها شاید منجر به نقص جزئی و کوتاه‌مدت اپلیکیشن موبایل یا نرم‌افزاری در لپ‌تاپ شود. اما در برخی موارد این پدیده می‌تواند عواقب شدید‌تری داشته‌باشد.

در سال 2003 یک وارونگی بیتی در سیستم رای‌گیری الکترونیکی در بلژیک باعث شد یکی از کاندید‌ها 4096 رای بیشتر به دست آورد اما در نهایت نقص فنی شناسایی شده و برطرف شد.  در موارد نگران‌کننده‌تر، سیستم پرواز جت مسافربری کانتاس به دلیل پدیده SEU دچار نقص فنی شد و جت با کاهش ارتفاع ناگهانی و شدید مواجه شد که در نتیجه یک سوم مسافران هواپیما مجروح شدند.

به گفته محققان ترانزیستورهای کوچکتر بیشتر در معرض این آسیب قرار دارند زیرا به بار الکتریکی کمتری برای بیان بیت داده نیاز دارند و در نتیجه وارونگی بیت میان حالت‌های 0 یا 1 راحت‌تر صورت می‌گیرد.


8839249
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی که در «دانشگاه لستر» ابداع شده است، در آزمایش‌ها توانست ضربان قلب نشان‌دهنده آریتمی بطنی را با موفقیت تشخیص دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نیک فرجام گفت: سیستم هوشمند گلخانه مستقل در مناطق مختلف گلخانه و یا به صورت یکپارچه با سیستم مرکزی جهت پایش و کنترل پارامترهای مختلف به کار گرفته می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت مایکروسافت قابلیت جدیدی را تحت عنوان ترجمه هوشمند پیام‌ها در مکالمات Microsoft Teams معرفی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است