اقتصادی 14:08 - 05 خرداد 1401

۱۹.۵ میلیون نفر در بافت های ناکارآمد زندگی میکنند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت اعطای سند مالکیت و نوسازی مسکن جهت نجات جان ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی تاکید کرد و گفت: ۱۶۲ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری (فرسوده، تاریخی و سکونتگاه غیررسمی) در کشور وجود دارد که بیش از ۱۹.۵ میلیون نفر و ۵.۹ میلیون خانوار در این بافت‌ها زندگی می‌کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: همچنین بالغ بر ۵۹ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی در شهرهای کشور وجود دارد که بیش از ۶.۲ میلیون نفر در این نوع سکونتگاه ساکن هستند. به طور خلاصه می‌توان گفت ۱۸ درصد جمعیت شهرها در بافت‌های فرسوده، ۱۱ درصد در سکونتگاه‌های غیررسمی و چهار درصد در بافت‌های تاریخی سکونت دارند.

آئینی عدم توزیع متناسب منابع و زیرساخت‌ها در پهنه سرزمینی، گسترش فقر شهری و پدیده مهاجرت، تغییرات اقلیمی و رخدادهای طبیعی (سیل، زلزله، ریزگردها)، نادیده گرفتن گروه‌های کم درآمد در طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای و عدم برنامه‌ریزی مناسب در بخش مسکن بر اساس استطاعت مالی را از جمله مهم‌ترین عوامل شکل گیری سکونتگاه‌های غیررسمی برشمرد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، طبق گزارشات اخذ شده از دبیرخانه ستادهای بازآفرینی شهری استان‌ها، تعداد ۱۷۴۸ پروژه/ فعالیت در سکونتگاه‌های غیررسمی اجرا شده و یا در حال اجراست.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار اظهار کرد: در طول برنامه ششم توسعه در مجموع ۷۶۰ پروژه توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران در سکونتگاه‌های غیررسمی اجرایی شده که ۲۸۳ پروژه به اتمام رسیده است.

آئینی نبود ضمانت اجرایی برای مصوبات ستادهای بازآفرینی شهری در سطح ملی و استانی را از چالش‌های این حوزه بر شمرد و گفت: برای رفع این معضل شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها باید ملزم به اختصاص منابع مالی برای مصوبات ستادهای استانی بازآفرینی شهری شوند. همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور نیز ملزم به اختصاص منابع مالی برای دستگاه‌های عضو ستاد طبق مصوبات ستاد ملی شود.


11574296
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد: ایران طبق دو قرارداد گازی با عراق از ژوئیه ۲۰۱۷ تاکنون حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز صادر کرده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است