علمی فناوری 12:50 - 19 آذر 1397
حجت‌الاسلام رستمی در برنامه «فرمول یک»:
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پاسخ به اینکه تکلیف موسیقی در دانشگاه چیست و آیا نهاد با موسیقی مشکل دارد، تصریح کرد: تعریفی از دانشگاه و کارکردها و اقتضائات آن داریم و تعریفی از موسیقی. دانشگاه برای کنش و واکنش‌ها و خروجی مشخص است و اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد باید برای رسیدن به این خروجی باشد. مثلا بیمارستان کارش درمان است، موسیقی ممکن است مثلا برای بیماران اعصاب و روان خوب باشد اما برای بیماران گوش و حلق بینی فایده نداشته باشد. موسیقی فاخر و متعالی قطعا به فضای دانشگاه کمک می‌کند و ما قطعا طرفدار آن هستیم.

موسیقی فاخر و متعالی قطعا به فضای دانشگاه کمک می‌کند

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: تعریفی که برای نهاد طبق اساسنامه آن وجود دارد و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مشخص شده، این است که نهاد نماینده روحانیت و حوزه در دانشگاه است.

وی ادامه داد: هر دانشجویی و هر فردی با هر گرایش مذهبی که درباره‌اش تصور کنیم نگاه و تعلقات معنوی دارد. مجموعه دوستان‌ ما در دفاتر نهاد نقش ترویج مسائل دینی در دانشگاه را دارند، همچنین فرصت ارتباط‌گیری با طیف استاد و دانشجو و توجه به جریان دینی در دانشگاه برعهده نهاد است و کسانی در این عرصه موفق‌تر هستند که ارتباط بهتری با بچه‌های دانشگاه می‌گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی در این‌باره که آیا فضای دانشگاه دینی است یا غیردینی، تاکید کرد: چند واقعیت را باید در نظر بگیریم. مجموعه نهاد، تنها کنشگران در فضای دانشگاه نیستند و خیلی‌ها هزینه می‌کنند که فضای دانشگاه را بی‌دین جلوه دهند. بر اساس مطالعات و مشاهدات فضای دینی دانشگاه‌ها جدی‌تر هست.

وی ادامه داد: ‌۹۰ درصد دانشجویان اعتقاد دینی دارند، بالای ۶۰ درصد اقدام به نماز خواندن دارند و ایام امتحانات پایان‌ترم نمازخانه شلوغ تر هست. بروز و ظهور رفتارهای مذهبی را بیشتر از اوایل انقلاب داریم. ما دین را اگر مجموعه‌ای از باورها، اعتقادات و رفتارها تلقی کنیم این آمارها بر همین اساس صورت گرفته است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پاسخ به اینکه آیا جدا کردن ورودی دختر و پسر دینی شدن است، گفت: اینها التزاماتی است که دانشگاه دارد و ربطی به دینی شدن دانشگاه ندارد. ورودی را به دلایل مختلف کنترل کند و این ناشی از سیاست‌های مجموعه انتظامات دانشگاه‌ها است. اما دانشگاه‌ها جریان اصلی اعتکاف، اربعین و... است و آمارها این را نشان می‌دهد. کمیت‌ها نشان دهنده میزان کیفیت است. برای اتفاقات کیفی آمار هم می‌توان داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی تصریح کرد: وقتی ما عنوان نمایندگی رهبری را داریم شاخصمان باید مطالبات ایشان و رویکردهایی که مشخص می‌کنند باشد. ما شاخصه‌ایی داریم که بر اساس آنها در دانشگاه رفتار می‌کنیم. زمانی که از ایشان کمک بخواهیم با ایشان دیدار می‌کنیم و در هفته یک بار توفیق دیدار ایشان را داریم.

وی در پاسخ به اینکه چطور برای این سمت انتخاب شدید، گفت: توفیق شاگردی مقام معظم رهبری قبل از مسئولیت را نداشتم. از سال ۷۹ به‌عنوان یک مبلغ جوان در دانشگاه‌های کرمان، کردستان، همدان و تهران بودم. بعد از آن به‌عنوان معاون دفتر نهاد در اراک کار کردم، بعد مسئولیت دفتر نهاد در همدان و تهران را تجربه کردم. رییس هیات امنای نهاد مرا نیز جزء گزینه‌ها معرفی کرده بودند، حضرت آقا دستور تحقیق بیشتر را داده بودند و سرانجام بنده انتخاب شدم.

مدیر جوان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه نهاد بودجه گسترده‌ای ندارد و با همکاری مجموعه دانشگاه و عوامل انسانی کار جلو می‌رود، در پاسخ به اینکه آیا نهاد به دانشجوی ستاره دار کمک یا کار او را سخت می‌کند، یادآور شد: توصیه رهبر عزیز این بوده که باید برای بچه‌ها مثل پدر باشید حتی بچه‌هایی که انقلابی نباشند یا از نظر هنجارهای اخلاقی فاصله‌ای با معیارها داشته باشند.

وی گفت: به همین دلیل شاید بیشترین اعتماد در بین بدنه دانشجویان برای طرح مشکلاتشان با نهاد است. تشکل‌های دانشجویی ارتباطات مختلفی با نهاد دارند اما در موقعیت حساس در تجربیات شخصی خودم اینگونه بوده که سعی کرده‌ایم فرآیند اتفاقات را از حالت قضایی جدا کنیم تا در فضای دانشجویی حل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی با اشاره به اینکه شرایط خوب نیست و برای اینکه بتوانیم شرایط را به گونه‌ای هدایت کنیم که به وضعیت مطلوب برسیم تلاش می‌کنیم، افزود: اکثر دوستان مسئولان نهاد سنگ صبور دانشجویانی هستند که دچار شیطنت یا آسیب شده اند. کسانی انتخاب می‌شوند که زبان دانشجو را بفهمند.

وی درباره دروس معارف اظهار کرد: دروس معارف سهل و ممتنع است. بچه‌ها آشنایی عمومی با این دروس دارند و می‌گویند قرار است چه چیز جدیدی به ما بیاموزید؟ بنابراین ما سعی می‌کنیم اساتیدی انتخاب کنیم که کیفیت بهتری داشته باشند و ارزیابی سخت‌تری درباره شان صورت می‌گیرد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پاسخ به این انتقاد که کتاب‌های معارف تکراری هستند و به روز نیستند، گفت: انتظار ما و مطالباتی که وجود دارد در حد شرایط فعلی نیست. باید بپذیریم انقلاب اسلامی مفهومی است که هجمه‌های زیادی علیه آن وجود دارد و خیلی‌ها شبهاتی مطرح می کنند تا مردم را از انقلاب پشیمان کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی افزود: ما داریم به سمت اصلاح وضعیت و رسیدن به کیفیت حرکت می‌کنیم. احتمال دارد کتاب‌ها عوض شود. البته نهاد مسئول ارائه دروس است و شورای انقلاب فرهنگی وزن دروس را تعیین می‌کند. طول دوره کارشناسی باید کم شود و اگر فشرده تر شود شاید بچه‌ها بتوانند سریع‌تر دوره‌ها را طی کنند. این موضوع نیاز به عزم درست‌تر دارد که دست ما نیست.

وی در پاسخ به اینکه تکلیف موسیقی در دانشگاه چیست و آیا نهاد با موسیقی مشکل دارد، تصریح کرد: تعریفی از دانشگاه و کارکردها و اقتضائات آن داریم و تعریفی از موسیقی. دانشگاه برای کنش و واکنش‌ها و خروجی مشخص است و اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد باید برای رسیدن به این خروجی باشد. مثلا بیمارستان کارش درمان است، موسیقی ممکن است مثلا برای بیماران اعصاب و روان خوب باشد اما برای بیماران گوش و حلق بینی فایده نداشته باشد. موسیقی فاخر و متعالی قطعا به فضای دانشگاه کمک می‌کند و ما قطعا طرفدار آن هستیم.

وی در این باره که چرا کنسرت در دانشگاه‌ها برگزار نمی‌شود، اظهار کرد: چون دانشگاه جای فعالیت‌های تجاری نیست. ما ورزش را در دانشگاه توصیه می‌کنیم اما تعطیل شدن کارکردهای دانشگاهی برای ورزش قهرمانی را توصیه نمی‌کنیم! ما آیین نامه‌ای داریم که هم فضای موسیقی در دانشگاه تامین شود، مثلا سال گذشته شاهد حضور آقای قربانی در یکی از برنامه‌های دانشگاه شریف بودیم اما جای برگزاری کنسرت در دانشگاه نیست.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها درباره ازدواج خود گفت: ۲۳ ساله بودم که ازدواج کردم. منتظر بودم همسرم دیپلم بگیرد تا با او ازدواج کنم و این موضوع چند سال طول کشید. حالا سه تا دختر دارم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی تاکید کرد: دانشگاه شاید مهم‌ترین فضایی است که می‌توانیم برای ازدواج جوانان برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی ادامه داد: اولا باید این واقعیت را بپذیریم که سن ازدواج بالا رفته و ۲۹ سال برای مرد و ۲۶ سال برای زن سن مطلوبی نیست و اگر بتوانیم عزیزانمان در سنین ابتدایی آمادگی ازدواج، این کار را انجام بدهند آسیبهای کمتری خواهیم داشت. طبق مطالعات ازدواج بعد از ۳۰ سال جدایی بیشتر بوده و ازدواج زودتر باثبات تر است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وی که در برنامه تلویزیونی"فرمول یک" به مناسبت روز دانشجو حاضر شده بود، در پایان گفت: میانگین طلاق در ازدواج‌های ۷ ساله اخیر که در دوره های دانشجویی نهاد شرکت کرده اند ۶ درصد بوده است. هرچند یک طلاق هم برای ما تلخ است اما در جامعه‌ای که نگرانی از افزایش طلاق وجود دارد ۶ درصد عدد پایینی است. به‌ویژه که بعد از گذشت ۵ سال اول احتمال طلاق به نصف می‌رسد. ما در مقطعی کارمان این بود که بگوییم در دانشگاه هم می‌شود ازدواج کرد. چند سالی است که بچه‌ها را سه روز به مشهد می‌بریم و زندگی شان را آنجا آغاز می‌کنند.

انتهای پیام


9995852
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه‌ آزمایشی مرورگر ویوالدی برای ویندوز مبتنی‌ بر آرم منتشر شد در حالی که مدتی قبل شاهد انتشار کروم برای این پلتفرم بودیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان آنچه را که به‌عنوان «خون‌آشام باکتریایی» توصیف می‌کنند، کشف کرده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فضانوردان قرار است تلسکوپ «نایسر» ناسا را طی یک پیاده‌روی فضایی در اواخر سال جاری تعمیر کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فعلی سازمان سنجش گفت: رئیس جدید سازمان سنجش بعد از نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ معرفی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رییس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت از اجرای سراسری طرح تکمیل شبکه آزمایشگاهی کشور در سال جاری خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ اصلاح شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است