فرهنگی‌هنری 11:20 - 02 اسفند 1395
سیروس مقدم، حسین سهیلی‌زاده و سامان مقدم از کارگردانانی هستند که در حال حاضر سریال‌های آنان برای پخش در نوروز، نهایی خواهد شد. سریال «علی‌البدل» به کارگردانی سیروس مقدم یکی از گزینه‌هایی بود که از همان ابتدا به عنوان سریال نوروزی شبکه یک از آن یاد شد.

به گزارش مشرق، موعد نوروز اگرچه با سفر و دیدوبازدید‌های مرسوم خانوادگی همراه می‌شود، اما در کنار همه روزهای تقویم یکی از مقاطع پرمخاطب تلویزیون است. سریال‌ها و برنامه‌های نوروزی همواره از سوی مردم، حتی مردمی که در سفر هستند، با استقبال مواجه شده و پرتماشاگر بوده‌اند. از سوی برنامه‌سازان، تهیه‌کنندگان و فیلمسازان تلویزیون و سینما علاقه جدی‌ای به مواجهه با مخاطب در این ایام وجود دارد، به نحوی که بازیگران سرشناس سینما هم برای حضور در فیلم‌های تلویزیونی در ایام نوروز با یکدیگر رقابت جدی دارند.
 
نوروز گذشته اگرچه جزو بی‌سروسامان‌ترین ایام تلویزیون در سال‌های اخیر بود، اما در دوره جدید و با ساخت چند سریال با عوامل کارکشته و باسابقه سینما و تلویزیون که از مدتی پیش اخبار تهیه و تولید آنها روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفته است، به نظر می‌رسد تلویزیون نوروز پرمخاطبی را پیش رو داشته باشد. 
 
سیروس مقدم، حسین سهیلی‌زاده و سامان مقدم از کارگردانانی هستند که در حال حاضر سریال‌های آنان برای پخش در نوروز، نهایی خواهد شد. سریال «علی‌البدل» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفوری یکی از گزینه‌هایی بود که از همان ابتدا به عنوان سریال نوروزی شبکه یک از آن یاد شد و پیش‌تر از هر سریال دیگری تصویربرداری و ضبط شد. فیلمنامه این سریال به قلم محسن تنابنده و خشایار الوند به نگارش درآمد و الوند از همان ابتدا یک کار متفاوت را به مخاطبان کارهای مقدم وعده داد؛ اثری که رئال است و از فضاها و موقعیت‌های کمدی بهره می‌گیرد. قصه «علی‌البدل» در روستایی در ناکجاآباد اتفاق می‌افتد و روایتی طنز دارد که در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: من «علی‌البدل» هستم. فرعی، رزرو و جانشین عضو اصلی، حرف نزنم می‌گویند لالی، حرف بزنم می‌گویند حق رای نداری.
 
خلاصه هم هستم، هم نیستم. این سریال داستان پایتخت را دنبال نمی‌کند. سیروس مقدم درباره داستان سریال می‌گوید: «از اسم سریال کاملا مشخص است که داستان بر چه اساسی است. داستان درباره افرادی است که حضور دارند اما حق رای ندارند. کسانی که در مجالس و شوراها اعضای علی‌البدل هستند و در جریان همه امور قرار دارند اما حق رای ندارند.»
 
طعنه‌های سیاسی در این اثر نیز مانند پایتخت وجود دارد ولی طعنه‌های اجتماعی رنگ و لعاب بیشتری دارد که در داستان چند خانواده قصه ظهور و بروز پیدا می‌کند. این مجموعه که بازیگران زیادی هم دارد به گفته خشایار الوند، قرار نیست تنها یک قهرمان داشته باشد بلکه ضدقهرمان‌های بامزه‌ای دارد و از بازیگران آن می‌توان به مهدی هاشمی، مهدی فخیم‌زاده، احمد مهرانفر، حسین محب‌اهری، هادی کاظمی، هومن حاجی‌عبداللهی، محمود جعفری، عزت‌الله رمضانی‌فر، بهرام افشاری، فروغ قجابگلی، هدیه آزاده، مهسا باقری، فرشته گلچین، آرزو نبوت، میثم چگینی و محسن تنابنده اشاره کرد. این سریال ۲۶ اردیبهشت‌ماه سال جاری در اطراف همدان کلید خورد و ابتدای شهریورماه تصویربرداری آن به پایان رسید و عوامل به تهران بازگشتند. بعد از آن نیز تدوین و مراحل بعدی پس از تولید سریال انجام شد و اکنون یکی از 2 سریال آماده سیما برای پخش در ایام نوروز است. باید دید قصه «علی‌البدل» با توجه به سوژه و موقعیت‌های جدید آن چقدر در ربودن گوی طلایی از دیدگاه مخاطبان توفیق دارد.


شبکه 2 و ماجرای چند جوان بیکار

حسین سهیلی‌زاده که امسال با سریال «پریا» که با محوریت ایدز تولید شده بود، میهمان خانه‌های مردم بود با «مرز خوشبختی» به شبکه 2 خواهد آمد. سهیلی‌زاده که همچون سیروس مقدم یکی از پرکارترین کارگردانان تلویزیونی است، سریال جدیدش را با فضایی نوروزی و مفرح پیش برده است. در این سریال بازیگرانی چون پوریا پورسرخ، امیرحسین آرمان، مهدی سلوکی، شهرزاد کمالزاده و سروش جمشیدی به ایفای نقش می‌پردازند و در حال طی کردن مراحل نهایی برای پخش از شبکه 2 در ۱۵ قسمت است. مهران رسام تهیه‌کننده و علی خودسیانی نویسندگی این سریال را بر عهده دارند.
 
تاکنون «مرز خوشبختی» تنها سریالی است که به عنوان یک گزینه قطعی از سوی مدیران برای پخش از شبکه 2 اعلام شده است. «مرز خوشبختی» به گفته تهیه‌کننده آن، 3 بازیگر اصلی دارد که داستان را پیش می‌برند؛ 3 جوان بیکار که هر بار قصه به مقتضای داستان آنها پیش می‌رود. در خلاصه داستان این سریال آمده است: به طلا و تلاش و عشق... جوان و گُل و گِل... همه چیز از یک وسوسه شروع می‌شود و به یک وسوسه ختم می‌گردد. از رفاقت شروع می‌شود و به رفاقت می‌رسد. داستان «مرز خوشبختی» داستان انتخاب‌هاست. دوراهی‌ها. زمانی که بر لب مرز ایستاده‌ای.
 
یک‌سو شاید خوشبختی است و در سوی دیگر هم شاید خوشبختی. انتخاب با توست. و انتخاب نهایت خوشبختی است. این مجموعه هشتم آبان‌ماه سال جاری کلید خورد و ۱۵ بهمن‌ماه نیز ضبط و تصویربرداری حدود ۸۰ لوکیشن به پایان رسید و باید دید جدیدترین اثر سهیلی‌زاده چه کششی را برای مخاطبان ایجاد خواهد کرد.


 شبکه 3؛ نرسیدن «آرمان دو» تا رسیدن «خانه ما»

اواسط دی‌ماه بود که نام سریال «آرمان دو» به کارگردانی احسان عبدی‌پور به عنوان گزینه نوروزی شبکه 3 مطرح شد اما مدتی پیش مشخص شد این سریال هنوز در تولید مشکلاتی پیش‌رو دارد و حتی مشخص نیست چه زمانی کلید بخورد. به گزارش مهر، ایرج محمدی بعد از آن بیان کرد که «آرمان دو» تنها یکی از گزینه‌های نوروزی بوده و قطعیتی برای رساندن آن به نوروز نبوده است. با این حال از میان آثار تقریبا آماده‌تری که برای ایام نوروز وجود دارد تنها مجموعه «خانه ما» است که این روزها به کارگردانی سامان مقدم و تهیه‌کنندگی حمید رحیمی‌نادی در حال ضبط و تصویربرداری است و تاکنون ۴۰ درصد از تصویربرداری آن نیز انجام شده است.
 
این مجموعه که سرپرستی نویسندگان آن را خشایار الوند برعهده دارد از ابتدای ساخت به عنوان یکی از مجموعه‌های نوروزی مطرح شد و تنها اثری است که شاید بتواند برای پخش در شبکه 3 جایگزین شود. اسامی بازیگران این مجموعه به ترتیب حروف الفبا عبارتند از فرهاد آئیش، ویشکا آسایش، یاسمینا باهر، رویا تیموریان، پژمان جمشیدی، گوهر خیراندیش، حسن زارعی، علی شادمان، مجید شهریاری، آزاده صمدی، مهسا طهماسبی، جواد عسگری، شمسی فضل‌اللهی، رضا ناجی و مهوش وقاری.
 
«خانه ما» که البته ممکن است نامش تغییر یابد مضمونی کمدی دارد و داستان چند خانواده را روایت می‌کند که به دلایلی مجبور می‌شوند 3 ماه در یک خانه با یکدیگر زندگی کنند. این خانواده‌ها هیچ آشنایی با یکدیگر ندارند و در یک روز بنا به اتفاقی مجبور می‌شوند با هم زندگی کنند... این مجموعه ٦٠ قسمتی به سفارش مرکز امور نمایشی سیما تولید می‌شود و با توجه به اینکه در حال حاضر «علی‌البدل» و «مرز خوشبختی» در کنداکتور شبکه‌های یک و 2 پیش‌بینی شده است و تنها شبکه 3 از کنداکتور مجموعه نوروزی خالی است احتمال دارد این مجموعه از این شبکه روی آنتن برود و باید دید بین 2 کار که خشایار الوند در هر دو آنها (علی‌البدل) نقش داشته است کدام یک بیشتر به دل مخاطب می‌نشیند.


باز شدن پای دوپینگ به شبکه 5 اما نه در نوروز

اگرچه در برخی رسانه‌ها خبر تولید سریال «افسرنمونه» برای ایام نوروز مطرح شده است اما گویا این سریال به نوروز نخواهد رسید. سریال «افسر نمونه» که البته این نام موقت آن است و ممکن است تغییر کند به کارگردانی مسعود آب‌پرور و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی برای شبکه 5 یا شبکه تهران ساخته می‌شود و به‌تازگی کلید خورده است. این سریال قرار بوده خیلی زودتر برای پخش نوروزی کلید بخورد اما به خاطر انتخاب نقش اصلی این کار یعنی فرهاد مدتی به تعویق افتاد. «افسر نمونه» شاید برای ورزشکاران نام‌آشناتر به نظر برسد چراکه برخلاف اسمش اصلا ارتباطی با فضای پلیسی و انتظامی ندارد.
 
داستان این سریال در 2 خط موازی پیگیری می‌شود. قصه درباره فرهاد، افسر مبارزه با دوپینگ است که درگیر ورزشکاران مختلف می‌شود. همچنین در قصه دیگری یک بازیکن ایتالیایی به ایران ترانسفر می‌شود و این دو قصه در کنار هم اتفاقات مختلفی را رقم می‌زند. محمدرضا شریفی‌نیا، حسن پورشیرازی، ساغر عزیزی، اتابک نادری، هلیا امامی، زهیر یاری، پیام احمدی‌نیا، آذین رئوف، حامد آهنگی و... بازیگران اصلی این سریال هستند و همچنین یک فوتبالیست غیرایرانی نیز برای ایفای نقش در این سریال حضور دارد.
 
در خلاصه داستان سریال «افسر نمونه» آمده است: بهمن و توفیق 2 دوست قدیمی هستند که از برادر به هم نزدیک‌تر به نظر می‌رسند، آنها ناف دختر و پسرشان را به نام هم بریده‌اند اما بچه‌های آنها که امروز به سن ازدواج رسیده‌اند، راضی به این امر نیستند، این باعث می‌شود تمام این دوستی ۳۰ ساله کم‌کم تحت‌الشعاع قرار گیرد. با توجه به اینکه تکلیف سریال‌های نوروزی همیشه تا آخرین دقایق قرار گرفتن در کنداکتور پخش مشخص نیست باید دید امسال کدام یک از این آثار به پخش نهایی می‌رسند و از میان آنها کدامیک می‌توانند رضایت مخاطبان را برآورده کنند.

 

منبع: وطن امروز


8832168
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است