بین‌الملل 13:17 - 08 مرداد 1393
وزیر امور خارجه روسیه لحظاتی قبل در راس یک هیئت سیاسی و اقتصادی برای گفت‌وگو در مورد روابط 2 جانبه و وضعیت افغانستان در سفر رسمی وارد تاجیکستان شد.

وزیر امور خارجه روسیه وارد تاجیکستان شد؛ روابط 2 جانبه و وضعیت افغانستان محور مذاکرات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه تاجیکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه لحظاتی قبل در راس یک هیئت سیاسی و اقتصادی برای گفت‌وگو در مورد روابط 2 جانبه و وضعیت افغانستان در سفر رسمی وارد تاجیکستان شد.

بر اساس این بیانیه، سرگئی لاوروف پس از ورود به این کشور در دیدار با «سراج‌الدین اصل‌اف» همتای تاجیک خود وضعیت افغانستان و مسائل مربوط به روابط را بررسی خواهند کرد.

دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه تاجیکستان، توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری، مسائل حضور مهاجران کاری تاجیک در قلمرو روسیه را از محورهای اصلی این مذاکرات عنوان کرده‌ است.

در این بیانیه، راهکارهایی برای گسترش مشارکت استراتژیک روسیه در اجرای طرح‌های مهم اقتصادی تاجیکستان بر مبنای اعتماد مشترک و احترام منافع از دیگر بخش مسائل مورد بحث طرفین ذکر شده‌ است.

این منبع تصریح کرد: لاوروف و اصل‌اف در این دیدار همچنین در رابطه به مسائل مهم بین‌المللی، از جمله تاثیر اوضاع افغانستان در امنیت کشورهای آسیای مرکزی تبادل نظر می‌کنند.

دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه تاجیکستان افزود: وزرای خارجه 2 کشور علاوه بر مذاکره در مورد گسترش روابط اقتصادی و تجاری وضعیت همکاری‌های 2 جانبه در زمینه‌های علوم، آموزش، پرورش و فرهنگ از جمله  تعلیم زبان روسی در مدارس و موسسات عالی آموزشی تاجیکستان، موضوعات وابسته به مهاجران تاجیک جویای کار در روسیه نیز تبادل نظر می‌کنند.

به گفته این منبع، تصویب توافقنامه در مورد موقعیت و شرایط پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان از سوی روسای جمهوری و تدوین اسناد لازم در این زمینه از سوی پارلمان‌های 2 کشور، با آغاز سال 2014 اجرایی شده است و امضای موافقت‌نامه‌ها برای بهبود شرایط اشتغال شهروندان تاجیک در روسیه، این روابط را تقویت کرده‌ است.

بر اساس این بیانیه، مسکو معتقد است که توافقات بدست‌آمده در زمان بازدید رسمی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری این کشور از تاجیکستان در اکتبر سال 2012 و سفر «امامعلی رحمان» رئیس جمهوری تاجیکستان به مسکو در ماه جولای-آگوست سال 2013 و همچنین دیدار و مذاکرات روسای جمهوری در تاریخ 6 فوریه سال 2014 در شهر سوچی باعث توسعه و تعمیق روابط بین 2 کشور شده است.

بازدید رسمی لاوروف از تاجیکستان 2 روزه است و گذاشتن اکلیل گل بر پایه تندیس «اسماعیل سامانی» بنیانگذار دولت تاجیکان در محل مجتمع «احیای وحدت ملی» در مرکز دوشنبه همچنین سخنرانی در همایشی با حضور دیپلمات‌های جوان تاجیک از دیگر بخش برنامه این بازدید است.

به گفته منابع رسمی، لاوروف در چارچوب این بازدید همچنین با امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان نیز دیدار و مذاکراتی انجام می‌دهد.

وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه،31 جولای در دومین مرحله این سفر در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در بوستان‌سرای دولت تاجیکستان در شهر دوشنبه برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

وزیران امور خارجه چین، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان چهار کشور دیگر عضو این سازمان نیز چهارشنبه‌ شب و صبح روز پنجشنبه به منظور شرکت در این نشست وارد تاجیکستان می‌شوند.


4356216
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی نتانیاهو را عامل تحریک درگیری‌ها در منطقه معرفی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی تکمیل ماموریت نظامی دانمارک در عراق، سفارت این کشور به زودی در بغداد بسته می‌شود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بهای طلای سیاه در بازار جهانی به دلیل کاهش تنش‌ها در خاورمیانه شاهد ثبات نسبی بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دولت مستقر در غزه شکنجه کودکان خردسال به دست ارتش رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دفتر حقوق بشر سازمان ملل از تل آویو خواست روند توحش شهرک نشینان صهیونیست علیه فلسطینیان در کرانه باختری را متوقف کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ارتش رژیم صهیونیستی از ترور یکی از فرماندهان حزب‌الله در جنوب لبنان خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا انتظار دارد هرگونه اقدام نظامی اسرائیل در بحبوحه تشدید تنش نظامی با ایران پس از حمله ایران به اراضی اشغالی با «دامنه محدود» باشد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آنالنا بائربوک طی سفر امروز خود به سرزمین‌های اشغالی به دنبال جلوگیری از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فرماندهی ماموریت دریایی اتحادیه اروپا حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی را در عملیات این گروه در دریای سرخ بی تاثیر دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر دفاع کانادا از ارسال ۸۰۰ پهپاد اسکای رنجر به اوکراین خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است