استانی 09:42 - 03 فروردین 1398
هر مسافری که از استان چهارمحال و بختیاری عبور می‌کند نباید شهرستان زیبای فارسان را فراموش کند، شهرستانی با مناطق گردشگری و تاریخی بسیار.

سفر به فارسان؛ سرزمین رویاها

به گزارش ایسنا، شهرستان فارسان با مرکزیت شهر فارسان با ارتفاع بیش از ۲۱۰۰ متر از سطح دریا به مرکز ییلاق‌نشین ایل بختیاری معروف است. جاذبه‌های گردشگری شهرستان فارسان شامل چشمه و آبشار پیرغار روستای ده‌چشمه، چشمه و غار سراب روستای امیدآباد، چشمه قلعه فارسان، چشمه و غار سید عیسی روستای بیدکل، چشمه کفشینه، گردشگاه آب مراد شهر چلیچه، پارک ساحلی فارسان، گردشگاه منطقه اسعدیه چلیچه، گردشگاه روستای چوبین، گردشگاه پازن پیر شهر گوجان، ارتفاعات کوه جهانبین و کلک و ... است.

سنگ نوشته‌های مشروطیت و تونل پارتی پیرغار، قلعه سردار اسعد بختیاری در شهر جونقان، مسجد جامع فارسان، کتیبه بکان جونقان، طاق سنگی‌ها (کاروانسرای) خان اوی در تنگ درکش ورکش، امامزاده سید میر احمد و امامزاده حیدر بن مالک شهر باباحیدر، امامزاده سید سعید چلیچه، امامزاده سید محمد فارسان، امامزاده روستای گوشه و ... از جمله اماکن تاریخی – مذهبی این شهرستان هستند. از مهم‌ترین سوغات محلی این شهرستان می‌توان به انواع لبنیات، داروهای گیاهی و عسل اشاره کرد.

گردشگاه پیرغار

مجموعه سیاحتی، تاریخی پیرغار در فاصله سه کیلومتری جنوب شهر فارسان و در روستای ده چشمه قرار گرفته است. بر روی سمتی از تپه سنگی مشرف به این گردشگاه سه کتیبه به خط نستعلیق وجود دارد. متن این کتیبه‌ها مختصری از لشکرکشی بختیاری‌ها به شهرهای تهران و اصفهان و نقش مهمی که سرداران بختیاری در سرکوبی استبداد صغیر و سقوط محمدعلی شاه در واقعه مشروطیت است. این گردشگاه علاوه بر اینکه از نظر مذهبی مورد توجه گردشگران است وجود آبشار زیبای فصلی و درختان بلند و کوه‌های اطراف موجب جذب گردشگر به این مجموعه تاریخی- طبیعی می‌شود.

غار چشمه سراب امیدآباد

این غار در فاصله حدود ۱۷ کیلومتری شهر فارسان و ۴۰ کیلومتری مرکز استان و در فاصله حدود هفت کیلومتری شهر باباحیدر در مسیر دره زیبا و معتدل امید‌آباد همراه با انواع گل بوته‌های زیبا به دهانه غار می‌رسیم. دو دهانه باز به سینه کوه که از یکی آب‌های خروشان و خنک بیرون می‌آید و دهانه دیگر خشک است. فاصله این دو دهانه ۲۰ متر است و امتداد این دهانه‌ها در عمق ۱۲۰ متری به حوضچه‌های آبی می‌رسد که بدون استفاده از امکانات غواصی عبور از آن‌ها ممکن نیست.

قلعه حاج علیقلی‌خان بختیاری

بنای این قلعه متعلق به دوره قاجار بوده و در فاصله ۴۲ کیلومتری شهرکرد و در مرکز شهر جونقان واقع شده است. این قلعه توسط علیقلی‌خان سردار اسعد بختیاری در زمانی که وی زمامداری ایل بختیاری را به عهده داشته ساخته شده است. کاخ قلعه سردار اسعد بختیاری فاقد هرگونه کتیبه تاریخ‌دار است بر این اساس، قدمت آن به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد. مصالح به کار رفته در این بنا شامل خشت، با نمای آجر با ملات گچ و خاک بوده و دارای تزئینات سنگی، آیینه‌کاری، نقاشی و ... در دو طبقه است.

امامزاده سید سعید چلیچه

این امامزاده در شهر چلیچه از توابع شهرستان فارسان قرار دارد و مشهور به آب المراد یا باب‌المراد است، بقعه این امامزاده در میان روستای چلیچه در ۹ کیلومتری جنوب شرق شهر فارسان واقع شده است.

صنایع دستی

از مهم‌ترین صنایع دستی رایج در این شهرستان می‌توان به بافته‌های داری شامل فرش، گلیم و چوقا اشاره کرد، همچنین هنر سفال و سفال‌گری نیز در روستای ده چشمه فعال است.

انتهای پیام


10085038
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است