استانی 05:35 - 08 شهریور 1393
رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز قزوین مطرح کرد
رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان قزوین گفت: هم‌اکنون 50 مدرسه نیمه‌کاره دولتی و غیردولتی در این استان وجود دارد که ساخت برخی از آن‌ها دولتی و برخی خیری دولتی است.

وجود 50 مدرسه نیمه‌کاره دولتی و غیردولتی در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، ساخت مدرسه در قزوین گرچه به ظاهر فقط به یک نیت خیرخواهانه و مبالغی اعتبار نیاز دارد؛ اما همواره با مسائل مختلفی رو به رو بوده است.

میزان و چگونگی همراهی دستگاه‌های مختلف برای مدرسه‌سازی به ویژه ساخت مدارس خیری، نیازسنجی برای احداث آن در مناطق اولویت‌دار، حفظ و نگهداری از مدرسه پس از ساخت آن، تلاش برای افزایش عمر مفید و نیز تلاش برای کاهش هزینه‌ها در عین ارتقای کیفیت ساخت و ساز مدارس از جمله این موارد به شمار می‌رود.

در این خصوص با یوسف خلیلی رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان قزوین به گفت‌وگو پرداختیم که حاصل آن در ادامه می‌آید.

فارس: هم‌اکنون چه تعداد مدرسه نیمه‌کاره در استان قزوین وجود دارد؟

هم‌اکنون 50 مدرسه نیمه‌کاره دولتی و غیردولتی در استان وجود دارد که ساخت برخی از آن‌ها دولتی و برخی خیری دولتی است و در مجموع برای تکمیل آن حدود 30 میلیارد تومان کسری داریم. در مدارسی که نیمه‌کاره باقی مانده، خیر سهم تعهد خود را در طول مدتی کوتاه اجرا کرده است؛ اما دولت نتوانسته تعهدات خود را اجرایی کند.

البته چندی پیش مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد جامعه خیرین لایحه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن آموزش و پرورش اجازه دارد مدارس تخریبی و بی‌استفاده را به فروش برساند و مبالغ حاصل از آن را به تکمیل مدارس نیمه‌کاره اختصاص دهد.

فارس: برنامه مجمع خیرین مدرسه‌ساز برای رفع این مشکل چیست؟

رویکرد مجمع خیرین مدرسه‌ساز در سال‌جاری آن است که هیچ طرحی را برای ساخت مدرسه کلنگ‌زنی نکند؛ بلکه ساخت مدارس نیمه‌تمام را به پایان برساند. مدرسه‌ای که یکی از خیرین در شهرک مینودر برای ساخت آن تعهد کرده بود، به دلیل اجرایی نشدن پنج تا 10 درصد از مراحل ساخت، نیمه‌کاره مانده است.

گرچه به خیر قول داده‌ایم که با جذب منابع مالی و کمک‌های خیرین دیگر، کار ساخت مدرسه را به پایان برسانیم؛ اما انجام نشدن تعهدات دولتی و در نتیجه ناتمام ماندن اجرای طرح‌ها به طور قطع در انگیزه خیران اثرگذار است.

این کاهش انگیزه از آن رو است که در صورت کامل نشدن ساختمان، علاوه بر اینکه خیر نمی‌تواند نتیجه زحمات خود و بهره‌برداری از آن را ببیند، به دلیل غیرقابل استفاده بودن، احتمال تخریب ساختمان نیمه‌کاره نیز وجود دارد.

فارس: آیا در ساخت مدارس در مناطق مختلف نیازسنجی صورت می‌گیرد؟

در مواردی خیرین تصمیم می‌گیرند به شیوه خاصی یا منطقه مشخصی مدرسه بسازند که ساخت آن توجیهی ندارد. به عنوان مثال ممکن است یک فرد خیر به دلیل بومی بودن در یک روستا یا منطقه‌ای خاص تمایل به ساخت مدرسه در آنجا داشته باشد در صورتی که آن منطقه شاید به مدرسه نیاز نداشته باشد یا اینکه به دلیل مهاجرت مردم آن روستا به شهر، روستا خالی از سکنه شود و علاوه بر خراب شدن مدرسه، سرمایه‌های زیادی نیز در آن به هدر رود.

به همین دلیل به تازگی مکان و چگونگی ساخت مدارس خیرساز را بررسی می‌کنیم و آن را به سمت و سویی سوق می‌دهیم که نیاز جامعه باشد.

فارس: در استان قزوین نمونه‌های شاخصی از این موضوع وجود دارد؟

بله به عنوان مثال چند برادر خیر ملکی را به ارزش 3 تا 4 میلیارد تومان برای ساخت مدرسه اهدا کرده و اعلام کرده‌اند که معادل همین ارزش نیز اعتبار به همراه هفت تریلی آهن تأمین می‌کنند تا مدرسه‌ای در منطقه مورد نظر آن‌ها ساخته شود.

با توجه به اینکه احداث مدرسه در آن منطقه ضرورت ندارد، در تلاش برای جلب رضایت این خیران و سوق دادن کمک‌های یاد شده از سوی آنان به مناطقی هستیم که ساخت مدرسه در آن ضروری باشد.

یکی دیگر از خیران 150 میلیون تومان به ساخت مدرسه‌ای در یک خیابان اختصاص داده بود اما از آنجا که ساخت آن در مکان مورد نظر نیازی نبود و موجب ایجاد ترافیک می‌شد، با این خیر گفت‌وگو شد و وی را برای ساخت مدرسه در مناطق مورد نیاز همچون کورانه، کمال‌آباد و نظایر آن قانع کردیم.

در مورد دیگری، ساخت مدرسه دخترانه‌ای در چوبیندر نیاز بود؛ به طوری که دختران برای درس خواندن هر روز به شهر قزوین می‌آمدند که هنگام بازگشت به چوبیندر هوا تاریک می‌شد و برای خانواده‌ها مشکل‌ساز بود. از همین رو نسبت به ساخت یک مدرسه در حد فاصل خیرآباد و چوبیندر اقدام کردیم.

فارس: همکاری و حمایت مسئولان استان با خیران در ساخت مدارس چگونه بوده است؟

16 سال از تأسیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز می‌گذرد اما با گذشت هر روز برخی مسئولان موانعی پیش روی ما قرار می‌دهند و به هر جا برای پیگیری امور مراجعه می‌کنیم، مشکل‌آفرینی می‌کنند. اداره‌کل راه و شهرسازی قزوین در انجام امور مشکل ایجاد می‌کند و در کمیسیون ماده 5 نیز اعضا از مسائل پیش روی مجمع اطلاع دقیقی ندارند که از همین رو لازم است یک نفر به نمایندگی از جامعه خیرین در جلسات آنان حضور داشته باشد؛ زیرا در این صورت احتمال اینکه بتواند رضایت مالک را کسب کند، وجود دارد.

ساخت مدرسه برای خیران از ساخت خانه خود آنان لذت‌بخش‌تر است؛ اما مسئولان حمایت و تشویق لازم را ندارند؛ در حالی که انسان‌ها تشنه محبت هستند و در صورت قدردانی از خیران نتایج مطلوب‌تری نیز به دست می‌آید.

چندی پیش در روستای آقچه مزار که در مرکز زلزله قرار دارد و البته بیشترین شهید را تقدیم انقلاب کرده است، مدرسه پیشین این روستا تخریب شده بود؛ به طوری که ترک دیوار آن به 10 سانتی متر می‌رسید. اما زمانی که با شوق خدم، در چنین مکانی مدرسه ساختیم، مسئولان حتی برای افتتاح آن نیز حضور پیدا نکردند.

فارس: آیا ارتباط خیران با مدارس پس از تکمیل و اهدای آن ادامه می‌یابد؟ 

البته در حال حاضر برخی خیران کمتر با مدارس خود ارتباط دارند اما عده‌ای نیز هستند که پس از ساخت مدارس علاوه بر کمک به آن، به دانش‌آموزان مدرسه نیز رسیدگی می‌کنند و حتی در مواردی نیز خبر می‌رسد که برخی خیران مدارس ساخت خود را هوشمند سازی هم کرده‌اند.

با وجود این‌که ارتباط و نگهداری مدارس در مکان‌هایی خارج از شهر قزوین برای ما دشوار است، شخصاً مدرسه‌ای برای دانش‌آموزان استثنایی احداث کردم تا مشکل رفت و آمد برای آنان و خانواده‌هایشان حل شود.

فارس: اعتماد مردم نسبت به مجمع خیرین برای ساخت مدرسه چگونه جلب می‌شود؟

باید گزینش اعضای هیئت مدیره مجمع به گونه‌ای باشد که افراد منتخب، مورد اعتماد مردم بوده و مردم از نام و عملکرد آنان رضایت داشته باشند. به همین منظور تلاش می‌شود تا در انتخابات آینده نیز افراد شایسته برای این کار انتخاب شوند و منتخبان الگوی جامعه باشند.

ضمن اینکه وقتی با خیران به گفت‌وگو می‌نشینیم، به آنان اطمینان می‌دهیم که مبالغ و کمک‌های اهدایی به تمامی صرف ساخت مدارس می‌شود و ارائه گزارش از کارهای انجام شده نیز می‌تواند اعتماد وی را نسبت به مجمع جلب کند.

وقتی افراد برای انجام این کارها به یقین برسند، برای صرف کردن بخشی از دارایی‌های خود در زمینه مدرسه‌سازی اقدام می‌کنند.

فارس: قزوین در زمینه ساخت مدرسه نسبت به دیگر استان‌ها در چه جایگاهی قرار دارد؟

قزوین در پنج سال گذشته در زمینه مدرسه‌سازی رتبه یکم تا سوم کشوری را به خود اختصاص داده است و در این حوزه جزء استان‌های موفق به شمار می‌رود. چنانچه مسئولان با خیرین مدرسه‌ساز همکاری داشته باشند و به آنان روحیه بدهند، ثمرات مثبت آن نصیب استان و نسل آینده می‌شود.


4595459
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است