اجتماعی 09:55 - 07 دی 1393
وزیر بهداشت گفت: اگر درمان بیمار تمام نشده و فرد برای ادامه درمان و مشاهده عکس و آزمایش مراجعه می‌کند، نباید دوباره حق ویزیت بپردازد. وی همچنین از تلاش وزارت بهداشت برای کاهش دوره طرح پزشکان و پیراپزشکان خبر داد.

تذکر وزیر بهداشت به مهران مدیری

به گزارش فرهنگ نیوز، سید حسن هاشمی در حاشیه همایش معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، گفت: امیدواریم آموزش پزشکی دچار تحول شود چون آموزشی که می‌دهیم مشابه 30 سال گذشته است، البته به معنی این نیست که دانش ما مانند گذشته باشد اما سبک آموزشی و طول دوره آن باید تغییر کند.

 

وی ادامه داد: در تربیت متخصص هم باید تجدیدنظر شود، همچنین در اعتبار بخشی مراکز، مأموریت محور شدن دانشگاه‌ها، تلاش در جهت استقلالشان و پیشگیری از گسترش بی‌رویه آموزش عالی از جمله برنامه‌هایی است که باید دنبال شود.

 

هاشمی تصریح کرد: مجلس 30 درصد ظرفیت تربیت دانشجو را به مناطق محروم داده است و ما برای اینکه آسیبی ایجاد نشود، طرحی پیشنهاد دادیم که تصویب شد و بر اساس آن دانشگاه‌ها به ویژه مناطق محروم بتوانند طی 10 سال آینده به نحوی نیرو تربیت کنند که نیازی به اعزام نیروی طرحی نباشد.

 

فارس نوشت: وزیر بهداشت در مورد طرح آمایش سرزمینی آموزش پزشکی گفت:‌در دو جلسه گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این طرح صحبت شده و قرار شده کارگروه مرتبط کار را نهایی کند و به صحن شورای انقلاب فرهنگی ارائه دهد.

 

وی طرح نیروی انسانی را از مشکلات فارغ‌التحصیلان دانست و گفت: سه تا 5 سال به صورت اجباری باید به مناطق محروم بروند و در مناطق خاص نیز مدت زمان طرح 3 برابر شده که این باید سامان پیدا کند.به همین دلیل در طرح تحول سلامت نیز مدت زمان طرح کاهش پیدا می‌کند و متخصصانی که در مراکز دولتی صرفاً ارائه خدمت می‌کنند، برای بومی‌گزینی متعهد می‌شوند.

 

وی تصریح کرد: دانشگاه‌ها نیز ظرف 10 سال نیروهای مورد نیاز خود را باید تأمین کنند. در واقع طرح خدمت باید برای کسب مهارت فارغ‌التحصیلان پزشکی باشد چرا که به آنها ظلم می شود و باید مدت زمان زیادی را در قالب طرح بگذرانند.

 

وی گفت:‌ دلیل این طرح‌های طولانی یا دولت پول نداشته است که هزینه و تعرفه را ارتقاء دهد یا نیرو کم بوده است که در این زمینه بیشتر به دلیل کمبود اعتبار بوده است. همچنین معاونت جدیدی برای نیروی انسانی ایجاد خواهد شد.

 

وزیر بهداشت در رابطه با جابجایی اعتبارات به دلیل کاهش پول نفت، گفت: دولت در این زمینه با آینده‌نگری تصمیم خوبی در رابطه با بودجه گرفته است، به طوری که افزایش 70 درصدی در بودجه درآمدهای اختصاصی در نظر گرفته شده که به معنی آن است که خدمات را باید بیشتر ارائه کنیم نه اینکه گرانتر باشند. ما به مردم قول داده‌ایم که هزینه‌ها بیشتر نشود.

 

هاشمی ادامه داد: در حوزه بیمه‌ها نیز 13 تا 15 درصد اعتبارات آنها افزایش یافته بنابراین رشد بودجه ما کاذب است و بودجه ما را متورم نشان می‌دهند. با این وجود در طرح تحول سلامت دولت منابع پایداری را در نظر گرفته و امیدواریم مجلس نیز آن را دنبال کند.

 

وی افزود: در بعضی از زمینه‌ها به خصوص در تأمین نیروی انسانی اورژانس‌ها و مراکزی که تا پایان سال 94 قول داده‌ایم افتتاح شوند و در حوزه پرستاری و خدمات با کمبود مواجه‌ایم و مشکل داریم.

 

هاشمی در مورد بکارگیری پزشکان به عنوان رؤسای بیمارستان‌ها گفت: این اتفاق در حالی رخ داده که حتی برای مسئول مالی قوانینی وضع شده که پزشک و عضو هیأت علمی باشد ما داریم قانون را اصلاح می‌کنیم و در حال حاضر حوزه سلامت از مهمترین بخش‌های خدمت‌رسانی است و حرف اول را اقتصاد درمان می‌زند و بیشترین نقش را اقتصاددانان دارند.

 

وی گفت: بعد از آموزش و پرورش این حوزه بیشترین اعتبار را جذب می‌کند اما گرایش به این سمت که کارشناسان و افراد غیر پزشک رئیس بیمارستان شوند، سخت است، با این وجود بکارگیری غیر پزشکان در بیمارستان‌های دولتی مشکلی ندارد اما در بیمارستان‌های آموزشی می‌تواند رئیس بیمارستان پزشک باشد.

 

وزیر بهداشت در مورد وضعیت آمبولانس‌های کشور، گفت: در حال حاضر اکثر آمبولانس‌های ما وارداتی هستند، در داخل کشور شاسی آمبولانس ساخته نمی شود و صرف گذاشتن کپسول اکسیژن و برانکارد نمی‌توانیم بگوییم تولید داخل داریم، اما به دلیل حاشیه‌هایی همچنان خرید آمبولانس به تأخیر افتاده است.

 

هاشمی گفت: معتقدم آمبولانس باید از بهترین نوع در خدمت مردم باشد و اینکه نیاز عمومی و ملی با تأخیر ترمیم شود، جای تعجب دارد.

 

وی ادامه داد: 10 ماه است که گرفتار خرید آمبولانس هستیم ما تولید داخل نداریم، آنچه وجود دارد مونتاژ و عمدتاً وارداتی است، تجهیزات آن به کشور می‌آید. وزارت بهداشت قراردادهای متعددی دارد که هنوز عملیاتی نشده و اصرار بر این است که تولید داخل باشد و از همان مسیر تهیه شود، اما آنچه که هست از خارج وارد می‌شود.

 

وی گفت: در حال حاضر 3 هزار دستگاه آمبولانس کمبود داریم.

 

وی در مورد تهیه فیلم اتاق عمل به کارگردانی مهران مدیری گفت:‌ مدیری از هنرمندان توانمند کشور است و خوشحالم که لبخند را بر لب مردم می‌نشاند و این روزها مردم به خندیدن و خوشحال شدن نیاز دارند اما اینکه دیوار جامعه پزشکی کوتاه است، مورد سؤال ما است.

 

وی ادامه داد: باید خواسته رهبر که رعایت حرمت همه اقشار به ویژه پزشکان است مورد توجه قرار گیرد و بخش مهمی از درمان که اعتماد بیمار به پزشک است، خدشه‌دار نشود و به آنچه که به این اعتماد آسیب بزند، به شدت مخالف هستیم و باید برای جامعه پزشکی ارزش قائل شویم.

 

هاشمی همچنین در مورد دریافت چند باره ویزیت از سوی پزشکان در مطب، گفت: این موضوع به ارتباط بین پزشک و بیمار برمی‌گردد اگر درمان نیمه‌کاره مانده نیازی به دریافت مجدد ویزیت نیست اما اگر مراجعه جدید باشد، بیمار باید حق ویزیت را بپردازد چنانچه نسخه یا آزمایشی نوشته شده و خدمت به بیمار تمام نشده، باید بدون هزینه خدمت‌رسانی انجام شد.


5498491
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است