استانی 03:02 - 31 فروردین 1393
/یادداشت/
در آستانه گذشت یک سال از فعالیت چهارمین دوره شورای اسلامی شهر قزوین اطلاع رسانی مطلوبی از فعالیت‌ها و جلسات آن صورت نگرفته است.

شورای چهارم قزوین و حلقه گمشده اطلاع‌رسانی شهری

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، شورای شهر نماد مردم‌سالاری دینی و دموکراسی بوده و بر مبنای فرمایش امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی که «میزان رأی ملت است» تشکیل شده است؛ به این ترتیب شورای شهر از بطن اقشار مختلف جامعه متبلور شده و می‌توان از اعضای آن به عنوان معتمدان مردم نام برد که از پایگاه اجتماعی و نفوذ مردمی خوبی در شهر برخوردار هستند.

نزدیک به یک سال از آغاز به کار چهارمین دوره شورای شهر قزوین می‌گذرد، اما در طول این مدت صدای اعضای آن را تنها ساختمان شورای شهر شنیده است.

تنها گاهی اوقات شاید برخی رسانه‌ها در جلسه‌هایی که خبری نباشد دعوت شده و بتوانند از این جلسات خبری تهیه کنند؛ هرچند تنها رسانه‌ای که در بیشتر جلسات دعوت می‌شود، هفته نامه شهرداری قزوین است.

اعضای شورای شهر قزوین در قبال تک تک افراد جامعه مسئول هستند، چه بسا که مردم قزوین با مشارکت فوق‌العاده‌ خود در انتخابات بیش از پیش حس مطالبه‌گری نسبت به دغدغه‌های شهری خود دارند.

امروز اطلاع‌رسانی شهری در قزوین به سمتی می‌رود که عملکرد شورای چهارم را مبهم جلوه می‌دهد؛ تا آنجایی که سخنگوی آن تاکنون اعلام نکرده که چه تعداد مصوبه در کدام حوزه تصویب شده است.

شاید این سئوال‌هایی باشد که مردم از خود می‌پرسند؛ بودجه شهری در بخش‌های مختلف چقدر پیش‌بینی شده؟ غایبان و حاضران جلسات شورا کدام اعضا بوده‌اند؟ اعضای شورای شهر چقدر بر فعالیت‌های شهرداری نظارت داشته‌اند؟ و ده‌ها سئوال بی‌پاسخ دیگر که علامت ابهام را تاکنون بر پیشانی چهارمین شورای شهر قزوین گذاشته است. البته در شورای شهر سوم نیز چنین مشکلاتی در برخی مواقع وجود داشت و سخنگویی وجود نداشت تا مردم صدای نمایندگان خود در شورای شهر را بشنوند.

وقتی که رسانه‌های گروهی برای جلسات علنی شورای شهر دعوت نمی‌شوند و جلسات شورا با درهای بسته برگزار می‌شود، بیشتر از این نیز نباید انتظار داشت، اما این یک عرف جهانی است که پارلمان‌های محلی از طریق رسانه‌ها مردم را در جریان امور خود قرار می‌دهند و جلسات علنی در حضور خبرنگاران برگزار و در صورت غیرعلنی بودن جلسات، در پایان آن سخنگو و یا رئیس شورا موارد قابل انعکاس را در اختیار رسانه‌های گروهی قرار می‌دهد.

امروز مردم شهر قزوین از نمایندگان خود در شورای شهر انتظار دارند تا پیگیر مطالباتشان باشند و مشکلات آن‌ها را در صحن شورای شهر بیان کرده و مدیران شهری را به دلیل کم‌کاری‌هایشان بازخواست کنند که اگر حداقل تاکنون نیز اینگونه بوده، صدای اعضای شورای شهر به مردم نرسیده است.

در طول این مدت شورای شهر قزوین با اطلاع‌رسانی فوق‌اعاده ضعیف، فضا را برای شفاف‌سازی تنگ کرده است و درهای شورا را به سوی خبرنگاران بسته که این مسئله حرکتی مغایر با رسالت شورای شهر است.

اگر قرار باشد شورای شهر قزوین در این فضا حرکت کند، یکی از راه‌های ارتباطی مردم با اعضای شورا که همان رسانه‌ها هستند، قطع خواهد شد. حضور خبرنگاران در جلسات شورا سبب تحکیم روابط دو سویه با اعضا شده و بسیاری از انتقادهای وارده به مدیریت شهری از سوی آن‌ها بازگو می‌شود و اعضای شورای شهر اشرافیت بهتری به مشکلات شهری پیدا خواهند کرد.

از طرفی نیز پرتال شورای شهر قزوین باید انعکاس‌دهنده صحبت‌های اعضا باشد و نقش اساسی در شفاف‌سازی و ارائه عملکرد شورای شهر دارد.

پرتال شورای شهر باید در اندازه یک پایگاه خبری مورد استناد، ظاهر شود؛ نه اینکه بوی خبر پس از گذشت چند ماه در آن به مشام برسد.

با وجود عملکرد اینچنینی شورای چهارم در بخش اطلاع‌رسانی، وقتی پای صحبت چند تن از اعضای شورای شهر قزوین نشستیم، موافقت خود را نسبت به کلیات اطلاع‌رسانی قوی در شورا و ورود مطبوعات به این حوزه اعلام کردند و حتی یکی از اعضای شورای شهر پیشنهاد پوشش زنده صدا و سیما از جلسات شورای شهر قزوین را داد که این هم قابل توجه بود.

با این وجود این پرسش که چرا هنوز رسانه جایگاه واقعی خود را در صحن شورای شهر قزوین پیدا نکرده است؟، همواره ما را به تفکر واداشته تا این مرقومه را بنویسیم و کماکان منتظر برطرف شدن این مشکل باشیم.

------------------------------

یادداشت: مسعود میرزایی

------------------------------


3524085
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است