فرهنگی‌هنری 00:20 - 30 شهریور 1393
حسین وخشوری موسس و اولین دبیر جشنواره فیلم دفاع مقدس است، مسئولیتی که شاید خیلی‌ها از او بی‌اطلاع باشند اما وی در زمانی که مسئولیت دفتر تحقیقات و روابط سینمایی را عهده‌دار بوده مسئول سمعی و بصری ستاد تبلیغات جنگ هم بوده و این جشنواره را پایه‌گذاری کرده است.

اولین دبیر جشنواره فیلم دفاع مقدس چه کسی بود؟

این مدیر فرهنگی در آستانه هفته دفاع مقدس و برپایی جشنواره فیلم مقاومت در گفت‌و‌گویی با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به راه‌اندازی جشنواره فیلم دفاع مقدس که در قدم اول در قالب هفته فیلم برگزار شد، یادآوری کرد: جشنواره فیلم فجر راه افتاده بود و هر سال برگزار می‌شد اما یکسری از فیلم‌ها نه در جشنواره جایی داشت و نه می‌شد آن‌ها را رها کرد. ما هم که تشویق سینماگران جنگ جزو وظایف‌مان بود، بچه‌هایی که از جبهه و جنگ بودند، باید تجلیل می‌شدند.

حسین وخشوری

وی افزود: این افراد آن موقع به جشنواره فجر نمی‌آمدند و موافقت زیادی با این جشنواره نداشتند. من که پیش از این جشنواره فیلم فجر را راه‌اندازی کرده بودم دلم برای این جور کارها لک زده بود، ضمن اینکه می‌خواستیم لج دنیا را که می‌گفتند این‌ها مخالف جشنواره هستند، درآوریم و بگوییم این گونه نیست.

وخشوری با اشاره به دور اول جشنواره دفاع مقدس اظهار کرد: هفته فیلم‌های جنگ تحمیلی در بحبوحه جنگ تحمیلی و همزمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس در قالب هفته فیلم از 31 تا 6 مهر 1362 در سینما آزادی به صورت غیررقابتی برگزار شد که در آن 10 فیلم‌ داستانی کوتاه و بلند و 24 مستند کوتاه و بلند به نمایش درآمد.

این مدیر؛ فیلم‌هایی چون «یک بازداشتگاه» (کوپال مشکاة)، «جای پای قدیر» (خسرو معصومی)، «عبور از میدان مین» (جواد طاهری)، «کیلومتر 5» (حجت‌اله سیفی)، «سقای تشنه‌لب» (رسول ملاقلی‌پور) و «کوردلان» (ابراهیم حاتمی‌کیا) را از آثار به نمایش درآمده در دور اول عنوان کرد.

وی ادامه داد: دوره دوم که عنوان یادواره داشت از 31 شهریور تا 10 مهر 1366 در تئاتر شهر به مناسبت هفتمین سال جنگ تحمیلی برگزار شد که در محوطه پارک دانشجو چادری جهت عرضه کتاب، مرور خاطرات جبهه، پخش سرودهای جنگی و نمایشگاه عکس جنگ برپا شد که استقبال زیادی از این نمایشگاه و سانس‌های نمایش فیلم صورت گرفت.

حسین وخشوری

وخشوری با اشاره به جزئیات برپایی این یادواره گفت: من به عنوان سرپرست اداره کل تولید فیلم و عکس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرحی برای برگزاری اولین یادواره یا در واقع اولین جشنواره فیلم دفاع مقدس آماده کردم که با موافقت آقای انوار معاون سینمایی و آقای خاتمی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مرحله اجرا رسید.

وی افزود: در آن مقطع هیچ نهاد خاصی مسئولیت سینمای دفاع مقدس را بر عهده نداشت بنابراین ستادی با حضور سازمان‌های ذی‌ربط فعالیت‌های سمعی و بصری دوران دفاع مقدس تشکیل و دبیری جشنواره بر عهده اینجانب گذاشته شد.

وخشوری با بیان اینکه این دوره برای اولین‌بار به صورت رقابتی برگزار شد، اظهار کرد:‌ هیأت انتخاب فیلم‌ها متشکل از جمال شورجه، محمد فرهانی، اکبر اورعی و اینجانب فیلم‌ها را انتخاب کردیم و هیأت داوران نیز متشکل از محمدرضا اسلام‌لو، اکبر اورعی، کمال تبریزی، سعید حاجی‌میری، محمدحسین حقیقی، محمد داودی و اکبر گرشاسبی آثار را ارزیابی کردند.

وی هزینه برپایی جشنواره در هفته فیلم را 50 هزار تومان و در یادواره 150 هزار تومان عنوان کرد و گفت: به بهترین فیلم بلند مستند، کوتاه مستند، بلند داستانی و کوتاه داستانی دیپلم افتخار و سفر زیارتی سوریه تعلق گرفت و به بهترین کارگردانی، فیلمبرداری، جلوه‌های ویژه و صدابرداری، دیپلم افتخار و سه سکه بهار آزادی اهدا شد.

حسین وخشوری

وخشوری فیلم‌های «بهار»، «پرواز در شب»، «پیشتازان فتح»، «حماسه دره شیلر»، «گذرگاه» و «هویت» را از آثار سینمایی حاضر در این دوره عنوان کرد و ادامه داد: 36 فیلم کوتاه مستند و داستانی نیز در بخش‌های دیگر حاضر شدند و یک بخش هم با عنوان مرور بر جبهه داشتیم که فیلم‌های سینمایی برگزیده را به نمایش گذاشتیم.

این مدیر برپایی جشنواره دفاع مقدس را در تشویق دست‌اندرکاران این حوزه بسیار موثر دانست و افزود: جشنواره جایی برای توجه به فیلمسازان این حوزه بود. فیلمسازانی که کمتر در جشنواره فجر مورد توجه قرار می‌گرفتند. البته در آن زمان ستاد جنگ جایزه ویژه‌ای به آثار جنگی جشنواره جنگ اهدا می‌کرد که برای اولین‌بار سه میلیون تومان به رسول ملاقلی‌پور برای فیلم «پرواز در شب» داد که بسیار صدا کرد.

وخشوری با بیان اینکه جشنواره فیلم دفاع مقدس به خوبی جای خود را در میان جشنواره‌ها باز کرده است، ادامه داد: در این سه دوره‌ای هم که محمد خزاعی دبیر جشنواره بوده اقدامات خوبی کرده است. او جوان علاقه‌مندی است که کارنامه خوبی هم در جشنواره فجر داشت.

حسین وخشوری

وی که صاحب امتیازی و مدیرمسئولی هفته نامه سینما را عهده‌دار است درباره اینکه چرا در این سال‌ها کمتر مصاحبه کرده است، گفت: علاقه‌مند نبودم برای خودم تبلیغ کنم و این کار کس دیگری است و فکر می‌کنم به خاطر مسئولیتی که در حوزه کتاب داشته‌ام آن‌ها مرا بیشتر بشناسند.

حسین وخشوری طی سال‌های 60 تا 65 مدیریت تحقیقات و روابط سینمایی وزارت ارشاد، 65 تا 72 مدیر تولید و عکس ارشاد و بعد از آن در مقطعی مشاور احمد مسجدجامعی در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بوده و در نوشتن چارت تشکیلاتی حوزه هنری مشارکت داشته است.

وی 23 سال است که هفته‌نامه «سینما» را منتشر می‌کند.

انتهای پیام

حسین وخشوری


4755714
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است