استانی 07:18 - 31 تیر 1398
فرماندار:
‌فرماندار دزفول گفت: از سال ۷۷ تا ۹۸، ۵۷۳ نفر در دزفول غرق شده‌اند که اگر این آمار را با کشته‌شدگان دوران دفاع مقدس یا کشته‌شدگان حوزه راه مقایسه کنیم آمار بسیار قابل توجهی است و نیاز به بررسی دارد.

مقایسه آمار غرق‌شدگان و کشته‌شدگان دفاع مقدس دزفول قابل توجه است

‌به گزارش ایسنا‌، محمد حیدری در جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی، زنان و سلامت خوزستان که ‌روز یکشنبه 30 تیرماه‌ در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به وقوع سیلاب، رودخانه دز شرایط ویژه و متفاوتی پیدا کرده و رفتار آن نیز خشن شده است.

وی افزود: برخی نقاط رودخانه دز که در گذشته مردم با آن آشنایی داشتند و با امنیت خاطر در این نقاط شنا می‌کردند، اکنون به نقاط بحران‌خیز و حادثه‌خیز تبدیل شده‌اند و هیچ امنیتی در هیچ نقطه از رودخانه دز وجود ندارد.

فرماندار دزفول گفت: از چال کندی تا سد انحرافی، ۲۱ کیلومتر رودخانه داریم که ۱۱ کیلومتر از این وسعت در محدوده شهری دزفول است و جمعیت ۲۰۰ هزار نفری به جز میهمانان آخر را تحت پوشش قرار می‌دهد. همچنین طبق برآوردها در ایام تعطیل ۲۰ تا ۲۵ هزار میهمان داریم که اکثرا برای تفریحات آبی رودخانه دز، وارد دزفول می‌شوند.

حیدری بیان کرد: در خردادماه آمار مغروقین افزایش یافت که پس از آن جلساتی تشکیل و تصمیمات مورد نیاز اتخاذ شد و همچنین تصویب کردم که یک پاسگاه ساحلی با ظرفیت چند قایق تاسیس شود. همچنین نقاط حادثه‌خیز و نقطه میانی رودخانه شناسایی شد. ۱۱ نقطه حادثه‌خیز از جمله چال کندی، روبروی پادگان قدس و همچنین پارک علی کله و پارک ولیعصر در داخل شهر برخی از این نقاط هستند.

وی تصریح کرد: در سال جاری تاکنون ۱۴ نفر در دزفول غرق شده‌اند که اجساد ۱۱ نفر از این تعداد توسط سازمان آتش‌نشانی و سه نفر دیگر در بیشه های پایین دست پیدا شد.

فرماندار دزفول گفت: آثار مخرب غرق شدن صرفا از دست دادن یک فرد نیست بلکه مراحل پیدا کردن جسد، تبعات جبران‌ناپذیری را متوجه جامعه تولیدی می‌کند. گاهی خانواده‌ها جلوی فرمانداری تجمع می‌کنند و  می‌خواهند که به هر روش جسد را پیدا کنیم.

حیدری بیان کرد: از جمله تصمیمات برای پیدا کردن جسد، بستن سد تنظیمی است تا آب رودخانه به حداقل ممکن کاهش یابد. یکی دیگر از عواملی که کار را سخت کرده، سرد بودن آب رودخانه است و زمانی که آب رودخانه سرد باشد، جسد را در کف خود نگه می‌دارد، بنابراین باید از غواصان بسیار ماهر استفاده شود. گاهی غواصان تا ۲۸ متر کار غواصی را انجام داده‌اند اما به دلیل ناامنی در عمق بیشتر، کار جستجو را دنبال نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به وجود زمین‌های کشاورزی زیاد، زمانی که سد بسته می‌شود کشاورزان حق‌آبه خود را دریافت نمی‌کنند و اعتراض آنها را در پی دارد.

فرماندار دزفول عنوان کرد: از سال ۷۷ تا ۹۸، ۵۷۳ نفر در دزفول غرق شده‌اند که اگر این آمار را با کشته‌شدگان دوران دفاع مقدس یا کشته‌شدگان حوزه راه مقایسه کنیم آمار بسیار قابل توجهی است و نیاز به بررسی دارد.

حیدری گفت: صرف نظر از اینکه این آمار نگران‌کننده است، جمعیت متقاضی برای حضور در دزفول نیز قابل توجه است زیرا هیچ امکانات و تجهیزات اولیه ای برای ایمنی بخشی این مهمانان وجود ندارد و با کمبود شدید نیروی نجات غریق هم مواجه هستیم.

وی افزود: همچنین میهمانان ما با رفتار رودخانه هیچ آشنایی ندارند و این در حالی است که اکنون حتی شناگران حرفه‌ای جرات شنا کردن در رودخانه دز را ندارند. همچنین با توجه به لذت شنا در رودخانه دز، علیرغم وجود چند استخر در دزفول استقبال کافی از استخرها نمی‌شود.

فرماندار دزفول با بیان اینکه کانال‌های آبیاری تحت پوشش شرکت بهره‌برداری آب شمال نیز گاهی موجب غرق شدن شهروندان می‌شوند، بیان کرد: عدم وجود پایگاه‌های ثابت نجات غریق نیز بسیار اهمیت دارد زیرا در طول ۱۱ کیلومتر رودخانه در داخل شهر هیچ پایگاه ثابتی نداریم.

انتهای پیام


10184734
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است