استانی 09:40 - 09 خرداد 1395
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان اعلام کرد
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از افزایش احتمال آتش‌سوزی به علت غنی شدن مراتع استان در سال‌جاری خبر داد.

افزایش احتمال آتش‌سوزی در مراتع استان همدان

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، محمدرضا محمدی در کارگروه مخاطرات زیست‌محیطی استان همدان اظهار کرد: مراتع به علت افزایش بارندگی نسبت به سال‌های گذشته غنی‌تر است و با توجه به اینکه به فصل گرما نزدیک‌تر می‌شویم احتمال آتش‌سوزی در آنها افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: 98 درصد از آتش‌سوزی‌های مراتع به علت عوامل انسانی و عمدتا توسط طبیعت‌گردان، عشایر و چوپانان رخ می‌دهد و باید از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد و جوامع محلی برای جلوگیری از بروز آتش‌سوزی‌ها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی مراتع در ایران یکی از مهمترین عوامل نابودی این سرمایه‌های ملی و انسانی است، افزود: حریق در مراتع و پوشش‌های جنگلی سبب کاهش پوشش گیاهی، کاهش ازت خاک، کاهش مواد آلی، افزایش فرسایش، توسعه آفات و بیماری‌ها می‌شود.

محمدی تصریح کرد: سال گذشته 280 هکتار از مراتع واقع در مناطق حفاظت شده استان همدان دچار حریق شد که پیش‌بینی می‌کنیم امسال با انجام برنامه‌های ترویجی، آموزشی و کنترلی 20 درصد کاهش یابد و مطلوب‌تر این است که حریق در مراتع استان به صفر برسد.

علیمردان طالبی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان نیز گفت: از مهمترین و بهترین راهکارها در اطفای حریق استفاده از مردم بومی منطقه به صورت خودجوش است و باید برای توانمندسازی جوامع محلی و نیروها به صورت کاربردی‌تر برنامه‌ریزی و اقدام کرد.

محمدرضا همتی، مدیرکل منابع طبیعی استان همدان نیز با بیان اینکه مهمترین مساله در مهار آتش‌سوزی در مراتع آگاه‌سازی مردم و فرهنگ‌سازی است، خاطرنشان کرد: مناطق حیدره، حسین‌آباد عاشوری، گردنه اسدآباد و سراب‌های گیان از جمله مناطق حساس نسبت به حریق هستند.

در این کارگروه مصوب شد از ظرفیت آموزش و پرورش و اساتید دانشگاه‌ها برای آگاه‌سازی مردم و کشاورزان برای خودداری از ایجاد حریق در مراتع و نیز کنترل حریق استفاده شود.

آموزش دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی روستاها، نظارت بر پسماندها در اماکنی که میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اجاره می‌دهد، برگزاری جلسات حضوری و مکاتبه با سازمان تبلیغات اسلامی برای استفاده از ظرفیت آموزشی ماه مبارک رمضان، برگزاری نشست‌های خبری و کارشناسی، تامین اعتبارات، هماهنگی با پلیس 110 در مواقع ضروری، ارائه هشدارهای لازم برای پیشگیری و جلوگیری از گسترش حریق توسط هواشناسی استان، نصب تابلو و توزیع بروشور اطلاع‌رسانی توسط میراث فرهنگی و ابلاغ شیوه‌نامه نحوه اطفاء حریق توسط دفتر امور روستایی به دهیاران و شهرداران از دیگر مصوبات این کارگروه بود.

انتهای پیام


7933893
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است