فرهنگی‌هنری 09:43 - 06 آذر 1393
ارومیه - ایرنا - حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی در دوران پیش و پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، جنگ تحمیلی، ناامنی های ضد انقلاب در آذربایجان غربی و مقابله با توطئه های بی شمار دشمنان در این استان به نماد ایستادگی، وحدت و مبارزه با ضد انقلاب اسلامی تبدیل شده و در یادها مانده است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی بزرگ آباد که متولد تابستان سال 1306 بوده و دهه نهم زندگی خود را می گذراند، شاید به عنوان سرشناس ترین امام جمعه شهرستانهای کشور باشد که در بسیاری از برهه ها مورد توجه رسانه ها و مردم ایران و حتی خارج از کشور قرار داشته است.



بسیاری از مردم ایران به ویژه آذربایجان غربی و ارومیه با نام غلامرضا حسنی از پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی آشنا هستند و مبارزات بی امان این شخصیت بزرگوار را در کوران انقلاب اسلامی به یاد دارند. آنجایی که حجت الاسلام والمسلمین حسنی با محاسنی مشکی، اسلحه به دست و قطار فشنگ بر سینه پیشاپیش مردم به مبارزه با رژیم ستمشاهی پرداخته است.



به گفته حجت الاسلام والمسلمین حسنی، او از 18 سالگی همیشه اسلحه گرم به دست داشته و به مبارزه مسلحانه با نظام پهلوی پرداخته بود.



بسیاری از عکس های به جا مانده از دوران مبارزات مردم ارومیه علیه رژیم ستمشاهی نشان دهنده حضور این شخصیت بزرگوار در صف اول مبارزه علیه رژیم شاه است.



از بارزترین اقدامات حجت الاسلام والمسلمین حسنی در دوران انقلاب، ارائه آموزش کار با اسلحه به مردم در مساجد بود که موجب شد، زمینه مبارزه مسلحانه مردم ارومیه با رژیم شاهنشاهی فراهم شود.



دوم بهمن ماه سال 57 نیز از روزهای به یادماندنی مبارزات حجت الاسلام والمسلمین حسنی در آن دوران به شمار می رود که در آن روز، به رغم قلدری کردن نیروهای رژیم ستمشاهی، مردم ارومیه با پیشتازی وی در مقابل این نیروها ایستادگی کردند.



در نخستین روزهای پس از وقوع انقلاب اسلامی در کشور و پیاده کردن مبانی اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین حسنی در سن 40 سالگی با حکم امام خمینی (ره) عهده دار امامت جمعه شهر ارومیه شد و نماز جمعه را در این شهر برپا کرد.



این امر موجب شد تا این شخصیت بزرگوار به نماد وحدت در استان آذربایجان غربی تبدیل شود که این موضوع، زمینه حل بسیاری از مشکلات در سالهای ابتدایی انقلاب را در استان فراهم کرد.



یکی از مهمترین اقدامات حجت الاسلام حسنی در دوران پس از انقلاب، مبارزه با اشرار و ضد انقلاب و حرکت در پیشاپیش مردم در این راستا بود که این امر نیز انسجام و وحدت مردمی و همچنین ایجاد امنیت نسبی در منطقه را به همراه داشت.



با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، مرزهای استان آذربایجان غربی با این کشور نیز یکی از جبهه های جنگ به شمار می رفت که دشمن با استفاده از ضد انقلاب، سعی در استفاده از این مرزها داشت تا زمینه تجزیه و زیرسلطه بردن این منطقه را فراهم کند ولی بسیاری از شهدا، جانبازان و ایثارگران از این کار دشمن جلوگیری کردند و در مبارزه با این توطئه دشمنان انقلاب و نظام نیز، نام حجت الاسلام والمسلمین حسنی به خوبی می درخشد.



حجت الاسلام والمسلمین حسنی یکی از پرسابقه ترین ائمه جمعه کشور به شمار می رود به طوری که از اردیبهشت ماه سال 58 تا دی ماه سال 92 به مدت 34 سال و هشت ماه این مسئولیت را به صورت مستمر بر عهده داشته است.



البته باید گفت که خود ایشان از برگزاری نماز جمعه در پیش از انقلاب در ارومیه خبر می دهند و آن را یکی از افتخارات خود در این راستا می دانند.



ترورهای نافرجام نیز بخش دیگری از زندگی حجت الاسلام والمسلمین حسنی را تشکیل می دهند به طوری که در دو سال 1360 و 1361 دو بار در تهران و ارومیه مورد سوء قصد قرار گرفت.



در سال 1360 عوامل ضد انقلاب قصد به شهادت رساندن حجت الاسلام حسنی را داشتند ولی ناکام ماندند.



حجت الاسلام حسنی در پی این ترور که در تهران اتفاق افتاد، به شدت مجروح شده و برای مداوا به انگلستان عزیمت کرد.



حجت الاسلام حسنی در بار دوم نیز در ارومیه با نارنجک مورد سوء قصد قرار گرفت که این بار نیز عوامل ضد انقلاب ناکام ماندند و نتوانستند کاری از پیش ببرند.



از بهترین خاطرات حجت الاسلام حسنی که بارها، خود وی در مجالس مختلف مطرح و از آن به نیکی یاد کرده است، حضور او در خدمت امام خمینی (ره) با اسلحه بوده که نشان از جایگاه این شخصیت بزرگوار در نزد امام راحل دارد.



حجت الاسلام حسنی در حالی که با اسلحه قصد حضور در محضر امام خمینی (ره ) را داشت، محافظان امام مانع شدند ولی امام راحل، اجازه این حضور را دادند که این امر مایه مسرت و خوشحالی بسیار زیاد حجت الاسلام حسنی شد.



با وجود اینکه بسیاری از مردم از این امر مطلع نیستند ولی حجت الاسلام حسنی در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بود.



او با کسب حدود 78 درصد آرای مردم ارومیه نماینده مردم ارومیه در مجلس شد و به عضویت کمیسیون دفاع مجلس نیز درآمد.



حجت الاسلام حسنی از معدود افرادی است که در فروردین ماه سال 90 نشان درجه یک شجاعت را از دست رییس جمهور وقت دریافت کرد و پس از دریافت این نشان، با استقبال کم نظیر مردم و مسئولان ارومیه ای مواجه شد.



با این اوصاف می توان حجت الاسلام حسنی را یکی از نمادهای بارز افتخار و عزت مردم آذربایجان به ویژه ارومیه دانست.



گزارش از : صابر چهرقانی



8136

انتهای پیام /*


5281625
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اسماعیلی با بیان اینکه از طرح‌های کاربردی در حوزه حکمرانی فرهنگی حمایت می‌شود، از راه‌اندازی ستاد تدوین احکام برنامه هفتم در وزارت فرهنگ خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر میراث فرهنگی، مرمت را امری مقدس و کار پروردگار عالم دانست و گفت: میراث ملموس و میراث‌ناملموس از هم جدا نیستند و روی هم تاثیر متقابل دارند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» محمد رسولی شاعر آئینی درباره عملیات وعده صادق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شعری سرود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ثبت‌نام ناشران دیجیتال برای حضور در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه آغاز خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمار صدور مجوزهای سه ماه پایانی سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل توسعه روابط فرهنگی آسیا و اقیانوسیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیشنهاد داد: در راستای توسعه همکاری‌های فرهنگی بین کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای، ویزای زیارتی یا گردشگری برای شهروندان این کشورها، برقرار شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس شنیده‌ها اکران فیلم سینمایی مست عشق که قرار بود فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه همزمان در ایران و ترکیه آغاز شود، به تعویق افتاد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پس از برگزاری جلسه کمیته انتخاب، نامزد‌های نهایی عنوان «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب» معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» با اعلام اتابک نادری، دبیر هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی، جدول اجرای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره منتشر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رسول صدرعاملی، ۷ سال پس از آخرین فیلمی که جلوی دوربین برده، «زیبا صدایم کن» را کارگردانی می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است