گوناگون 03:23 - 24 بهمن 1394
پیشروی‌های ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در مقابل گروه‌های تروریستی به‌ویژه در حلب سرانجام باعث شد تا قدرت‌های جهانی پای میز مذکراه برای «پایان همه خصومت‌ها» و برقراری آتش‌بس طی یک هفته موافقت کنند.

درصورت عملی شدن این مسئله برای نخستین‌بار خواهد بود که به‌صورت رسمی و سراسری آتش‌بس در سوریه پس از 5سال درگیری اعلام می‌شود.در نشست مونیخ درباره سوریه همچنین قدرت‌های جهانی توافق کرده‌اند که به‌صورت فوری ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه شروع شود.

جان‌کری وزیر امور خارجه آمریکا بامداد روز گذشته در مونیخ گفت: 17کشور شرکت‌کننده در مذاکرات سوریه موافقت کرده‌اند که «پایان خصومت‌ها» ظرف یک هفته در سراسر سوریه برقرار شود. شرکت‌کنندگان همچنین بر لزوم از سرگیری هرچه سریع‌تر مذاکرات صلح سوریه در ژنو تأکید کرده و بار دیگر پایبندی خود را به روند سیاسی اعلام کردند.

مسئله توقف درگیری‌ها و آتش‌بس اما شامل گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره نیست. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای آمریکایی خود و استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه با اشاره به این مسئله تأکید کرد که حملات هوایی روسیه علیه داعش و جبهه النصره همچنان ادامه خواهد داشت. وی همچنین گفت: مردم سوریه همان کسانی هستند که سرنوشت کشور خود را تعیین می‌کنند. روند سیاسی باید براساس توافق مشترک میان دولت و مخالفان باشد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هم تأکید کرده که این توافق هنوز تنها بر روی کاغذ است. او گفت: آزمایش واقعی تعهد همه طرف‌ها باید در عمل صورت گیرد و ما نیاز داریم که طی روزهای آینده شاهد اقدامات عملی در خاک سوریه باشیم. به گزارش نیویورک‌تایمز نکته قابل توجه در این نشست خبری استفاده کری و لاوروف به‌صورت خاص از 2عبارت «پایان همه خصومت‌ها» و «آتش‌بس» بود. براساس قوانین بین‌المللی «پایان همه خصومت‌ها» وضعیتی موقت به‌حساب می‌آید اما آتش‌بس بار حقوقی بیشتری دارد و برای مواردی با ثبات بیشتر استفاده می‌شود.

این اعتقاد وجود دارد که پیشروی‌های اخیر ارتش سوریه با حمایت هوایی روسیه به‌ویژه در حلب تأثیر بسیاری برای رسیدن به توافق و کوتاه آمدن طرف آمریکایی داشته است. به گزارش نیویورک‌تایمز، وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر این پیشروی‌ها گفت: من قبول دارم که حملات چند هفته گذشته وضعیت را برای دولت بشار اسد تغییر داده است اما این تحولات به جنگ پایان نمی‌دهد. هر چقدر مناطق بیشتری را نیروهای اسد به‌دست آورند آنها در به‌وجود آوردن تروریست‌ها هم موفق‌تر بوده‌اند.

کری و لاوروف اعلام کرده‌اند که کارگروهی از سوی آمریکا و روسیه بر برقراری آتش‌بس‌ نظارت خواهند داشت. به‌دنبال این توافق سازمان ملل اعلام کرده امیدوار است که بتواند ظرف ۲۴ساعت کمک رسانی به برخی مناطق تحت محاصره سوریه را آغاز کند.

  • هشدار مدودف درباره تجاوز به سوریه

همزمان با توافق صورت گرفته میان قدرت‌های جهانی دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه هشدار داد که درصورت تجاوز نیروهای نظامی کشورهای خارجی به خاک سوریه «یک جنگ جهانی جدید» به راه خواهد افتاد. مدودف در مصاحبه با یک نشریه آلمانی در پاسخ به سؤالی درباره طرح عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه گفت: آمریکایی‌ها و شرکای عربی ما باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند وارد یک جنگ همیشگی شوند یا نه. حرف‌های مدودف هشدار جدی روسیه به آمریکا و کشورهای عربی منطقه به‌حساب می‌آید. مدودف گفت: همه طرف‌ها باید به‌جای راه‌انداختن یک جنگ جهانی جدید به پای میز مذاکره بیایند.

این در حالی است که اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا از طرح عربستان برای اعزام نیروی زمینی کشورهای عربی به سوریه تقدیر کرده است. در نشست وزرای دفاع ناتو کارتر اعلام کرد که امارات موافقت کرده تا نیروهای ویژه خود را به سوریه اعزام کند تا به تشکیل نیروهای محلی عرب سنی با هدف تصرف رقه کمک شود. وزیر دفاع آمریکا تعداد این نیروها را اعلام نکرده اما گفته است که این اقدام بخشی از تلاش آمریکا با تکیه بر نیروهای ویژه عربستان برای آموزش نیروهای عرب سنی در سوریه است.

  • انتقاد تند اردوغان از آمریکا

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در اقدامی کم ‌سابقه به انتقاد تند از آمریکا به‌خاطر حمایت از کردهای سوریه پرداخته است. وی گفت: ناتوانی واشنگتن در تشخیص ماهیت درست اتحاد دمکراتیک سوریه منطقه را به «دریای خون» تبدیل کرده است. وی در نشستی با مقامات استانی در آنکارا خطاب به مقامات آمریکایی گفت: آیا شما در طرف ما هستید یا در جبهه حزب اتحاد دمکراتیک و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) قرار دارید.


7677550
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است