به گزارش ایرنا بنقل از روابط عمومی و تبلیغات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)، از مجموع 36 کیسون مورد نیاز برای ساخت دیواره اسکله بندر خدماتی صادراتی «تنبک»، تاکنون 30 قطعه تولید شده که بزودی پس از آماده سازی 6 قطعه دیگر،عملیات آب گیری حوضچه و انتقال کیسون ها به دریا اجرا خواهد شد.
این گزارش حاکی است: هرکدام از این کیسون ها در خشکی پنج هزار تن وزن دارند، که پس از شناور شدن و حمل به دریا و نصب در محل مورد نظر، این وزن تا دو برابر افزایش می یابد.
این گزارش افزوده است:استفاده از کیسون برای ساخت بندر و موج شکن در دنیا در نقاطی از دریا که دارای عمق زیاد است دارای صرفه اقتصادی بالایی است و بندر خدماتی صادراتی تنبک در استان بوشهر نیز از جمله بنادری است که عمق زیاد آب در این منطقه استفاده از روش کیسون برای ساخت اسکله را دارای امتیاز ویژه کرده است.
این گزارش می افزاید: پیشنهاد استفاده از این روش بندرسازی برای پروژه بندر خدماتی صادراتی تنبک توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) به شرکت نفت داده شد و مورد موافقت کارفرما قرار گرفت و هم اکنون برای نخستین بار در خاورمیانه به صورت جهادی توسط موسسه عمران ساحل قرب نوح (ع)در حال اجراست.
به غیر از کیسون های مذکور30 قطعه کیسون کوچک تر نیز ساخته شده است که در بخش های مختلف بندر تنبک استفاده خواهد شد.
کیسون مکعبی درون تهی از جنس بتن مسلح است که در حوضچه ای خشک در کنار دریا ساخته می شود و پس از شناور شدن در درون حوضچه، به وسیله یدک کش به دریا حمل و از طریق سنگ ریزی،در محل مورد نظر در دریا غرق و به این ترتیب نصب می شود.
روش کیسون سازی از پیشرفته ترین روش های اسکله سازی در دنیاست که در سرعت عمل، دقت و استحکام از امتیاز ویژه ای برخوردار است.
کیسون سازی و استفاده از کیسون های بتنی با وزن فوق سنگین برای ساخت بندر و اسکله، به دلیل پیچیدگی و حجم عظیم کار، در دنیا تنها در انحصار چند شرکت معدود بین المللی است و چنین پروژه ای با این پیچیدگی توسط جهادگران عرصه سازندگی در موسسه عمران ساحل قرب نوح(ع) در حال اجراست.
اجتمام**1293**1856
4755839