علمی فناوری 12:45 - 07 آذر 1393
برای نخستین بار، چرخاب‌های آب گرم قاره قطب جنوب در حالی رصد شدند که این چرخاب‌ها در حال رسیدن به نواحی پست دریاهای اطراف قاره قطب جنوب بودند.

بررسی آب‌های قطب جنوب با دلفین‌های رباتیک

به گزارش سرویس علمی ایسنا، موسسه فناوری کالیفرنیا رهبر تحقیقات جدید اعلام شده و گلایدرهای زردرنگ مجهز به حسگرهای ویژه این پروژه، قادر به رهگیری دما و شوری اعماق دریای Weddell بودند. این گلایدرها برای انجام ماموریت خود به زیر کلاهک‌های یخی دو متری دریا شیرجه رفتند.

این اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهند چگونه‌ این پیچش‌ها یا چرخاب‌ها، آب گرم را به داخل آب‌های پست‌تر هدایت می‌کنند و منجر به ذوب‌ شدن یخ ساحلی می‌شوند. این چرخاب‌ها، آب شور گرم را به سمت قفسه قاره‌ای قاره قطب جنوب می‌برند.

دانشمندان امیدوارند کشف جدید، مدل‌های اقیانوسی و اقلیمی را تصحیح کند و آن‌ها بتوانند سرعت عقب‌نشینی ورقه‌های یخی و همچنین سرعت افزایش سطوح دریای جهان را با دقت بیشتری پیش‌بینی کنند. این آب گرم‌تر به طور معمول در صدها متر زیر اقیانوس جنوبی یافت می‌شود اما این که چگونه چنین آبی به آب‌های پست اطراف قاره قطب جنوب می‌رسد، تا پیش از این مشخص نبود.

گلایدرهای به کاررفته در این پروژه، از راه دور و از Norwich انگلستان یعنی در فاصله 16 هزار و 100 کیلومتری کنترل می‌شدند و با استفاده از فناوری تلفن همراه ماهواره‌ای به مدت دو ماه و هر دو ساعت یک بار، داده‌هایی را مخابره می‌کردند.

یافته‌های حاصله، نظریه‌های جدید دال بر چگونگی حرکت گرما از جنوب را تایید کرده و معیارهایی برای رهگیری تغییرات آب و هوایی ارائه می‌دهند.

پنل سازمان مللی دانشمندان آب و هواشناسی اعلام کرده گرینلند و قاره‌قطب جنوب در حال از دست‌دادن جرمشان و افزایش سطوح دریاهایشان هستند.

ارزش هر یک از گلایدرهایی که با باتری نیرودهی می‌شوند، 240 هزار دلار اعلام شده و می‌توانند در هر بار به مدت چندین ماه عملیات انجام دهند. آن‌ها قادرند با تنظیمات جزئی به درون آب شیرجه بزنند و به سطح بیایند.

این ربات‌ها به دانشمندان امکان خلق تصویری از شرایط زیر آب را با جمع‌آوری داده‌هایی درباره شوری، دما و سطوح اکسیژن آب فراهم می‌کند. این تحقیق چالش‌بر‌انگیز بود زیرا آب دریا به سرعت منجمد می‌شود، یخ دریا را شکل می‌دهد و می‌تواند این گلایدرهای دریایی را به دام بیاندازد.

جزئیات این دستاورد علمی در نشریه Nature Geoscience قابل‌ مشاهده است.

انتهای پیام


5288495
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تنها دو ماموریت رباتیک به عطارد راه پیدا کردند، اما همین ماموریت‌ها نیز برای رد بسیاری از فرضیه‌های نادرست درباره این دنیای داغ بسیار مهم بودند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بایت‌دنس شایعه‌ی فروش تیک‌تاک را تکذیب کرد و گفت برنامه‌ای برای واگذارکردن این شبکه‌ی اجتماعی ندارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل پس از واکنش‌های منفی کاربران یوتیوب، طراحی جدید این پلتفرم را از دسترس خارج کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت بخش MRI بیمارستان شهدای یافت آباد را افتتاح و از نصب یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تصویربرداری در این مرکز ابراز خرسندی کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری با اشاره به شناسایی افرادی که ابزار ممنوعه به همراه داشتند، از داوطلبان آزمون سراسری برای رعایت دستورالعمل‌ها تشکر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل متا اعلام کرد: که غول فناوری هنوز سال‌ها با کسب درآمد از هوش مصنوعی فاصله دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» لوگوی ویژه آیین‌های بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» منتشر شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مالاریا جزو مهم‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های عفونی در تمام قاره‌های دنیا است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت تراشه‌ساز «TSMC» تایوان، اعلام کرد که فناوری جدید تولید تراشه این شرکت به نام «A 16» در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد چرخه تولید خواهد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است