استانی 15:00 - 04 بهمن 1398
معاون دامپزشکی خراسان جنوبی:
ایسنا/خراسان جنوبی معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی از اجرای طرح پایش شیر خام تولیدی در دامداری‌های خراسان جنوبی خبر داد و گفت: مردم به هیچ وجه نگران شیر تولیدی نباشند.

وضعیت مطلوب بهداشتی شیرهای تولیدی خراسان جنوبی/ شیرهای فاقد استاندارد معدوم می‌شوند

محمدعلی بخشی، پنج شنبه شب ۳ بهمن، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به حساسیت شیرخام به عنوان یک فرآورده خام دامی از حیث بهداشت و سلامت، طرح پایش شیر خام در استان با هدف بررسی وضع بهداشتی شیر تولیدی در سراسر استان هر ساله در دو نوبت انجام می‌شود.



بخشی با بیان اینکه شیر یکی از فرآورده‌های پرمصرف در سفره خانوار است، افزود: در این پایش با نمونه گیری از گاوداری‌ها و مراکز جمع‌آوری شیر، کیفیت شیرهای تولیدی به لحاظ بارمیکروبی، افزودنی‌ها و باقیمانده‌های دارویی مورد آزمایش قرار می‌گیرد.



به گزارش ایسنا، وی گفت: با توجه به نتایج حاصل از اجرای طرح در ۶۹ واحد پرورش گاوداری و مرکز جمع‌آوری شیر، وضع بهداشتی شیرهای تولیدی در دامداری‌های استان و مراکز جمع‌آوری شیر از وضعیت مطلوبی برخوردار است.



معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: یکی از گزینه‌های مورد آزمایش مقدار سم آفلاتوکسین در شیر است که در نمونه‌های مورد آزمایش بسیار کمتر از حد مجاز بوده است.



بخشی گفت: غذاهایی که مصرف می‌کنیم یک حداکثر مجازی از نظر آلاینده‌های شیمیایی، میکروبی و فیزیکی دارند و در اغلب موارد بر اساس سبد مصرفی آن کشور تعیین می‌شود که در مورد شیر و فرآورده‌های شیری که سرانه مصرف ایران تقریباً نصف جهان است، نیز صدق می‌کند.



وی افزود: حد استاندارد آفلاتوکسین شیر در ایران ۰.۵ PPb و در سایر کشورهایی که مقدار مصرف سرانه شیر در آن‌ها بالاتر است، چهار برابر ایران است.



معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: شیرهایی که شرایط بهداشتی لازم را نداشته باشند، در صورت لزوم معدوم و یا مورد مصرف گوساله‌های همان مجموعه قرار می‌گیرد.



بخشی با بیان اینکه روزانه بیش ۱۰۰ تن شیر در دامداری‌های استان تولید می‌شود، یادآور شد: در مواردی نیز که وضعیت بهداشتی شیر مطلوب نبوده، تذکرات کتبی، جلوگیری از ورود شیر تولیدی به مراکز جمع‌آوری شیر و بعضا معرفی به مراجع قضایی برای اصلاح فرآیندهای تغذیه، شیر دوشی، حمل و نقل و نگهداری شیر انجام شده است.



انتهای پیام


10359838
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است