اقتصادی 11:23 - 30 فروردین 1393
اگر تناسب میان قیمت CNG و بنزین درست رعایت شود دیگر مهم نخواهد بود قیمت بنزین چقدر افزایش یابد.

گرانترین CNGجهان در ایران
به گزارش عرش نیوز ،با نزدیک شدن به زمان اعلام نرخ‌های جدید حامل‌های سوخت و آغاز مرحله دوم هدفمندی، گمانه زنی‌ها پیرامون قیمت‌های در نظر گرفته شده برای بنزین، گازوئیل و CNG افزایش یافته است اما آنچه اهمیت دارد نه قیمت نهایی سوخت بلکه تاثیر این قیمت‌ها بر تورم و سطح رفاه و قدرت خرید مردم است. در این مسیر بدیهی است که مدیریت توزیع و سیاست‌های درنظر گرفته شده برای قیمت گذاری انواع سوخت می‌تواند تاثیر بسیاری بر جو روانی بازار گذاشته و به صورت مستقیم نیز قیمت کالاهای مصرفی و واسطه ای را افزایش دهد. در این مسیر دولت برای اجرای هرچه بهتر مرحله دوم هدفمندی نیازمند نظرات دست‌اندکاران و فعالان بخش سوخت کشور است و بدیهی است نظرات آنان در تعیین سیاست‌های در نظرگرفته شده بی اثر نیست.



در همین راستا، اردشیر دادرس، رئیس جایگاه داران CNG  با تاکید بر ضرورت توجه به نسبت قیمت بنزین، CNG و گازوئیل با یکدیگر برای تعیین قیمت بنزین پس از آغاز مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: اگر تناسب میان قیمت CNG و بنزین درست رعایت شود دیگر مهم نخواهد بود قیمت بنزین چقدر افزایش یابد چرا که تاثیری در تورم نخواهد داشت. هم اکنون ایران بالاترین قیمت گاز دنیا را در اختیار خودروها قرار می‌دهد و نسبت میان قیمت CNG و بنزین،75درصد است. این درحالی است که برای استفاده از همین بنزین هم، شهروندان باید ساعت‌ها در صف‌های طولانی منتظر شوند. اگر بنزین قرار است هزار تومان شود قیمت CNG نه تنها نباید از 300تومان افزایش یابد بلکه دولت باید قیمت آن را کاهش دهد. قیمت CNG اهرم دولت برای کنترل قیمت‌ها و تورم است.



دادرس با تاکید بر ضرورت تک نرخی شدن قیمت سوخت گفت: اگر قرار است نرخ دومی برای بنزین در نظر گرفته شود باید به گاز تعلق گیرد بدین نحو که دولت گاز را با نازل ترین قیمت عرضه کند تا حمل و نقل عمومی بتواند از این سوبسید استفاده کند. هم اکنون به ازاء هر مترمکعب CNG که در ایران به فروش می‌رسد 55سنت برای دولت سود ایجاد می‌کند و ما نباید رسالت و هدف اصلی خود را در گازسوز کردن خودروها، که همان حفظ و نجات محیط زیست بود فراموش کنیم.



با قیمت‌های کنونی CNG و با تفاوت قیمت آن با بنزین، نمی‌توان شهروندان را برای استفاده از CNG تشویق کرد. در اغلب کشورهای دنیا نسبت قیمت بنزین به CNG از 2درصد شروع می‌شود و حداکثر تا 30درصد می‌رسد. درحالی که این درصد در ایران 67درصد است. پس از هدفمندی یارانه‌ها بهتر است برای شهروندان کارت انر‍ژی صادر شود و مابه التفاوت سوبسید بنزین را به گاز اختصاص یابد.



وی در پاسخ به پرسشی  مبنی بر اینکه آیا جایگاه‌های کنونی CNG، پس از افزایش قیمت بنزین و افزایش احتمالی تقاضای CNG می‌توانند پاسخگوی نیاز شهروندان باشند یا نه، گفت: با توجه به نزدیکی قیمت بنزین به گاز، 45درصد ناوگان به ما مراجعه نمی‌کنند. ظرفیت اسمی جایگاه‌های CNG، 34میلیون مترمکعب است در حالی که فقط 19میلیون متر مکعب از این ظرفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد که 60درصد آن محسوب می‌شود.



دادرس افزود: چون قیمت گاز، بالا و نرخ کارمزد پایین بود جایگاه داران نتوانستند جایگاه‌های خود را تجهیز کنند و همین امر مشکلات بسیاری را به وجود آورده است. بهتر است دولت یازدهم پس از آغاز مرحله دوم هدفمندی، برای جایگاه ها، بسته‌های حمایتی تعریف کند تا سود خود را افزایش داده و جایگاه‌های CNG را تجهیز کنند.



رئیس جایگاه داران CNG با تاکید بر ضرورت حرکت از هدر رفتن یارانه‌ها به سوی هدفمندی منابع گفت: باید منابع خود را به نحوی قیمت گذاری کنیم که استان به استان و بر اساس نرخ‌های ترجیحی و با توجه به شعاع حمل و نوع سوخت متفاوت باشند.برای مثال اگر قیمت CNG در یک استان یا محله محروم50 تومان باشد باید در بالاشهر یا کلان شهرها 200تومان قیمت گذاری شود تا منافع مردم و دولت تامین شود.وی با رد برخی اظهارات درباره ضرورت کاهش مصرف بنزین برای مبارزه با آلودگی هوا گفت: کمیت مصرف بنزین هیچ اثری بر آلودگی ندارد بلکه کیفیت بنزین و CNG، نسبت قیمتی آنها، کیفیت موتور خودروها و نوع مصرف تعیین‌کنندگان اصلی میزان آلودگی هوا هستند.



منبع:ابتکار

3517081
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: برآورد می‌شود که تولید چای خشک بین ۲۸ تا ۳۰ هزار تن باشد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، با افزایش راندمان و اصلاح رده‌های انرژی سیستم‌های سرمایشی، هدف‌گذاری کاهش ۴۳۰۰ مگاواتی مصرف برق پیگیری می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، با توجه به شرایط جوی مناسب و سبزینگی مزارع پیش بینی می شود که میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۱۱ میلیون تن فراتر رود، اما تحقق این موضوع به اعلام‌جایزه تحویل گندم بستگی دارد که امیدواریم تا پایان فروردین این امر محقق شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: با توجه به تمدید مهلت برای مودیان مالیاتی جهت تکمیل اظهارنامه‌های پیش فرض تا ۱۲ اردیبهشت ماه تابه امروز ۵۰ درصد از مودیانپیش فرص اظهار نامه‌های خود را تکمیل کرده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: محل هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی از ارکان دولت به صورت دقیق از طریق بخش مردمی‌سازی مشخص می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با توجه به شرایط آب‌وهوایی و آبگرفتگی فرودگاه‌ها امکان پرواز به کشور‌های حاشیه خلیج فارس تا اطلاع ثانوی وجود ندارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: با توجه به افزایش و تشدید بارش‌ها در سه استان جنوبی کشور احتمال وقوع سیل وجود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزارتن مرغ در راستای ایجاد تعادل و جلوگیری از زیان مرغداران باید از سطح بازار جمع آوری شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» قیمت جدید پژو پارس ۴۴۵ میلیون و ۷۴۲ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز گفت: از ابتدا تا ۲۸ فروردین، ۲ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار ارز برای کالاهای اساسی تامین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است