اجتماعی 20:15 - 31 فروردین 1393
قم - ایرنا - کلاهبرداری با نام مستعار ˈسروشˈ که با استفاده از پیامک تلفن همراه و به بهانه فراهم کردن تسهیلات بانکی، دو میلیارد و 500 میلیون ریال در قم کلاهبرداری کرده بود دستگیر شد.

امروز نیز مانند بسیاری از روزهای کاری برای شرکت در مصاحبه مطبوعاتی یکی از مسوولان استان راهی نشست خبری می شوم. مقصد ساختمان پلیس آگاهی استان قم و گفت وگو با سرهنگ ˈمهدی قدمیˈ رییس پلیس آگاهی است.



از پله ها که بالا می روم منتظرم که سرهنگ قدمی مانند بسیاری از مصاحبه های معمول گزارشی از نحوه کلاهبرداری و دستگیری فرد متهم و آماری از مالباختگان و میزان کلاهبرداری بدهد.







** نشست خبری با حضور مالباختگان



اما این بار برخلاف همیشه علاوه بر نمایندگان رسانه های گروهی، مالباختگان نیز در اتاق نشست خبری حضور دارند و آماده شنیدن سخنان جناب سرهنگ و نیز بازگو کردن نحوه کلاهبرداری هستند تا بلکه درس عبرت و هشداری بشود برای بقیه شهروندان که اندکی صبر، تامل و اندیشه را در هرکاری لازم و ضروری بدانند!



برخی از قیافه موجه و ظاهر آراسته کلاهبرداران حرفه ای گول می خورند ولی این بار این مالباختگان بدون اینکه این فرد را دیده باشند و فقط با وعده ها، حرف های جذاب و بیان نحوه دریافت قوانین بانکی و اینکه چگونه می توانید تسهیلات با کارمزد کمتری دریافت کنند و سخنان به ظاهر قانونی و موجه گرفتار شده اند!



این مالباختگان قرار است امروز برای نخستین بار چهره این کلاهبردار را در این جلسه ببینند! کسی که با ارسال پیامک و سپس مکالمه تلفنی توانسته است از اینها از پنج میلیون ریال تا 397 میلیون ریال کلاهبرداری کند! برای پرداخت وام از 50 میلیون تا یک و نیم میلیارد ریال!



ˈسروشˈ فرد کلاهبردار؛ برای جلب اعتماد مالباختگان و اینکه کارش قانونی است از طریق فاکس (نمابر)، رونوشت (کپی) اسناد مالکیت و هویتی درخواست کنندگان را نیز بعنوان ضمانت و تشکیل پرونده دریافت و در نوبت های مختلف بعنوان دستمزد تهیه وام از آنها مبالغی (حدود 10 درصد میزان وام درخواستی) دریافت می کرده است و هرگاه به خاطر شکایت حساب معرفی شده مسدود می شده از حسابی دیگر استفاده می کرده است.







** سخنان برخی از مالباختگان



یکی از مالباختگان که 117 میلیون ریال در چند نوبت به حساب این کلاهبردار ریخته است، می گوید: از طریق پیامک که از سامانه تبلیغاتی دریافت کردم با شماره اعلام شده تماس گرفتم و درخواست وام کردم و مدارکی را نیز به شماره تلفنی که اعلام کرد، ارسال نمودم.



مالباخته دیگری در پاسخ به این پرسش که چگونه اعتماد کردی، می گوید: اینقدر مسلط و خوب صحبت می کرد و به مسائل و قوانین بانکی آشنا بود و از اصطلاحات بانکی اطلاع داشت، به خاطر نیازم اعتماد کرد.



فردی دیگر می گوید: برای تکمیل مسکن و به خاطر اینکه نتوانستم از تسهیلات بانکی به خاطر مراحل سخت اداری و کارمزد بالای آن استفاده کنم به این فرد اعتماد کردم و گفتم پنج میلیون ریال به او می دهم تا وام بگیریم.



مالباخته دیگری می گوید: بسیاری از کسانی که به دام این افراد سودجو می افتند افراد نیازمند و از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند که نتوانسته اند از بانک تسهیلات مورد نظر خود را دریافت کنند از این رو گرفتار این افراد فرصت طلب می شوند.



شاکی دیگری می گوید: به خاطر رفع مشکلاتم و کارمزد بالای بانک ها به دام این شیاد افتادم که ادعا می کرد وامی با کارمزد پایین دارد.



مالباخته دیگری اظهار می دارد: من اخبار، مطبوعات و سایت های خبری را پیگیری و مطالعه می کنم و پلیس نیز هشدارهایی را در زمینه های مختلف اعلام می کند اما فکر می کنم باز نیاز است که در این زمینه بیشتر به مردم اطلاع رسانی و هشدار داده شود.



مالباخته دیگری هم درخواست می کند: بنویسید که مردم در هرگونه معامله از مراجع ذیصلاح استعلام کنند و خیلی مراقب افراد سودجو باشند.



مالباخته دیگری که وام سنگینی می خواسته است دریافت کند، می گوید: چند بار به حساب این کلاهبردار پول واریز کردم و هنگامی که سند برای ضمانت خواست و نتوانستم فراهم کنم گفت مقداری دیگر پول واریز کنید تا از سند فرد دیگری برای ضمانت کار شما استفاده کنیم!



وی می افزاید: این فرد برای جلب اعتماد من بارها به ائمه اطهار (س) از جمله حضرت فاطمه زهرا (س) قسم خورد که تاکنون از این طریق توانسته است برای افراد مختلفی وام بگیرد.



این مالباخته اظهار می دارد: پس از اینکه متوجه کلاهبرداری او شدم از شرکت تبلیغاتی که پیامک ارسال کرده بود سوال کردم و متوجه شدم که هر کس پولی به آنها پرداخت کند می تواند متنی را بعنوان تبلیغات برای مشترکان تلفن های همراه ارسال نماید!







** اتاق دیگر؛ متهمی که منکر ˈسروشˈ بودن است!



در اتاقی دیگر متهم نشسته است و درباره فعالیتش می گوید: از دو سال قبل در شرکتی که در زمینه فراهم کردن تسهیلات بانکی فعال بود کار می کردم که 9 نفر پرسنل داشت و از تاریخ 25 آذر ماه سال گذشته به خاطر اختلاف مالی با ˈسروشˈ از این شرکت جدا شدم و خودم به تنهایی کار می کردم.



وی ادعا می کند: من ˈغˈ هستم و ˈسروشˈ نیستم! مشتریانی را که جذب می کردم به صورت تلفنی به سروش معرفی می کردم و به ازای مبالغ دریافتی از مشتریان، حدود 10 درصد دستمزد می گرفتم.



وی همچنین سوابق کلاهبرداری خود را منکر می شود و می گوید فقط سابقه چک برگشتی دارم!



در حالیکه برخلاف ادعای او؛ ˈسروشˈ نام مستعار همین فرد می باشد و با همین نام مستعار از افراد کلاهبرداری می کرده است.







** متهم در مواجهه با مالباختگان باز هم منکر می شود!



سپس متهم را به اتاقی که مالباختگان حضور دارند می برند و در مواجهه حضوری نیز باز می گوید که من سروش نیستم، من ˈغˈ هستم!



در حالیکه مالباختگان می گویند: صدایت را می شناسیم، خودت هستی، ما با خود تو صحبت کردیم، تلفن و شماره حسابت را داریم و ... .



مالباخته دیگری به متهم می گوید: قسم دروغ می خوردی، به ائمه اطهار (س) سوگند می خوردی و امروز تو را دستگیر کردند و به سزای اعمالت می رسی.







** سپاسگزاری از پلیس



در پایان جلسه، مالباختگان از تلاش و پیگیری پلیس در شناسایی و دستگیری این کلاهبردار از سرهنگ قدمی سپاسگزاری می کنند و سرهنگ قدمی می گوید: ما به وظیفه خود عمل کردیم و خداوند متعال بود که کمک کرد و توانستیم او را دستگیر کنیم و امیدواریم مردم با هوشیاری اجازه سودجویی به چنین افرادی را ندهند.







** سروش سابقه کلاهبرداری دارد



سپس رییس پلیس آگاهی استان قم در گفت وگو با خبرنگاران از دستگیری کلاهبردار حرفه ای فروش تسهیلات بانکی با نام مستعار ˈسروشˈ که سابقه چند فقره کلاهبرداری را نیز دارد، خبر داد.



سرهنگ ˈمهدی قدمیˈ علت وقوع چنین جرایمی را ˈغفلتˈ و ˈعدم آگاهی مالبختگانˈ دانست و گفت: به شهروندان توصیه می کنیم به فردی که او را ندیده اند و نمی شناسند اعتماد نکنند و اسناد مالکیت و شناسایی و نیز پول خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند.



وی در این رابطه گفت: ماه های پایانی سال گذشته چندین مورد شکایت با عنوان کلاهبرداری از طریق پیامک در آگاهی استان قم مطرح شد.



قدمی افزود: در این پیامک ها وعده تسهیلات با کارمزد کم داده شده بود و برخی از شهروندان نیز فریب این پیامک ها و افراد فرصت طلب و سودجو را خورده و مورد اغفال قرار گرفتند.



وی خاطرنشان کرد: در این پیامک ها به مردم وعده داده می شد که می توانند وام از مبلغ 50 میلیون با کارمزد پایین دریافت کنند و فرد کلاهبردار به صورت ماهرانه ای از مال باختگان در نوبت های گوناگون بعنوان دستمزدِ فراهم کردنِ وام پول دریافت می کرد.







** 25 نفر مالباخته مراجعه کرده اند



قدمی تعداد مالباختگان شناسایی شده تاکنون را 25 نفر اعلام کرد و گفت: از این افراد حدود دو میلیارد و 500 میلیون ریال کلاهبرداری شده است.



وی گفت: با توجه به فعالیت این فرد در چند استان، احتمال افزایش مالباختگان وجود دارد و از مردم می خواهیم اگر به این شیوه از آنها کلاهبرداری شده است به پلیس آگاهی استان قم در خیابان شهید لواسانی مراجعه کنند و یا در قم با پلیس آگاهی به تلفن های 2182749 و 2182760 با پیش شماره 025 تماس بگیرند.



وی با تاکید بر اینکه مال باختگان پس از اینکه مورد اغفال قرار گرفتند متوجه کلاهبرداری شدند و برای شکایت به پلیس آگاهی استان قم مراجعه کردند، گفت: بر اساس گفته های مال باختگان متوجه شدیم فرد کلاهبردار چند شماره حساب دارد که هر از چند گاهی شماره حساب ها را به دلیل اینکه مسدود می شد، تغییر می داد.







** متهم در یکی از شهرهای شمالی دستگیر شد



وی خاطرنشان کرد: پس از هفته ها تلاش، پیگیری و اقدامات اطلاعاتی اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی استان قم، فرد کلاهبردار با نام مستعار ˈسروشˈ در ویلایی در یکی از شهرهای شمالی کشور به همراه همدستش دستگیر و به آگاهی قم منتقل شد.



قدمی ادامه داد: سخت بودن دریافت تسهیلات بانکی، بالا بودن نرخ سود تسهیلات و دست و پاگیر بودن بروکراسی اداری موجب می شود تا مردم در دام اینگونه افراد فرصت طلب و سودجو بیفتند.



وی تاکید کرد: در زمینه سرقت نیز به مردم هشدار می دهیم هر کالایی که ارزان است حتما یک مشکلی دارد و مردم باید موارد مشکوک را به پلیس اطلاع دهند.



وی همچنین به ارسال پیامک های تبلیغاتی به صورت انبوه برای مشترکان تلفن های همراه از طریق دفاتر پیشخوان که بیشتر توسط بخش خصوصی انجام می شود اشاره کرد و گفت: معمولا این کار بدون احراز هویت فرد آگهی دهنده انجام می شود و متاسفانه شهروندان فریب افراد سودجو را می خورند.







** مردم هوشیار باشند؛ رسانه ها اطلاع رسانی کنند



وی با توصیه به مردم برای هوشیاری و مقابله با افراد سودجو گفت: مردم هر گونه معامله را با هوشیاری کامل و استعلام از مراکز مرتبط انجام دهند.



قدمی همچنین از رسانه های مختلف از جمله ˈصدا و سیماˈ خواست در این زمینه اطلاع رسانی کنند و به مردم آگاهی لازم را بدهند تا ان شاءالله در آینده کسی فریب این کلاهبرداران و شیادان را نخورد.



وی تاکید کرد: افراد سودجو و فرصت طلب همیشه در جامعه وجود دارند که از غفلت و ناآگاهی مردم سوءاستفاده می کنند از این رو لازم است تا مردم هوشیار باشند و در انجام معاملات دقت لازم را کرده و از مراجع ذیصلاح استعلام کنند و موارد مشکوک را نیز به پلیس اطلاع دهند.



وی تصریح کرد: همچنین از شهروندان می خواهیم از نوشتن رمز کارت خود در کنار کارت عابربانک جدا خودداری کنند و نیز در تلفن های همراه خود عکس و فیلم های خانوادگی ذخیره نکنند. ک/4



7406/ 553

انتهای پیام /*


3531955
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری عامل ربایش یک دختر حدودا ۲۰ ساله در شمال شهر تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» در طرح خدمات نوروزی هلال احمر قریب به ۴ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۱۸۸ نفر خدمات امدادی ارائه شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین رییس پلیس راه راهور فراجا گفت: با توجه به حجم سنگین ترافیک محور چالوس و آزادراه تهران شمال از ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه تردد همه وسایل نقلیه از پل زنگوله به سمت تهران یک طرفه خواهد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با فرارسیدن شب‌های قدر پویش فرهنگی بهار قرآن، بهار ایران در فضای تبلیغات شهری پایتخت اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات ترافیک پلیس راهور آخرین وضعیت راه‌های کشور را تشریح کرد و گفت: هنوز ۹۸۰ هزار خودرویی که از تهران خارج شده‌اند بازنگشته‌اند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی ستاد نوروزی هلال احمر ضمن تشریح خدمات هلال احمر در نوروز ۱۴۰۳ اعلام کرد که بیشترین عملیات‌های کوهستان در استان‌های فارس، مازندران و ایلام به وقوع پیوسته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس اگاهی تهران بزرگ از دستگیری اعضای باند ۴ نفره زورگیران اتباع خارجی در غرب استان تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز علوم و ستاره شناسی تهران با آغاز تعطیلات سال نو، مورد استقبال گردشگران نوروزی علاقمند به علوم نجوم قرار گرفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دیوان دادگستری بین‌المللی با صدور حکم موقت از رژیم صهیونیستی خواست تا اقدامات لازم برای در زمینه توقف نسل‌کشی در نوار غزه و ارسال نامحدود کمک‌های بشردوستانه اتخاذ کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بیش از ۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی کشور که فاقد تصاویر هندسی اصلاح شده بودند در سال ۱۴۰۲ تبدیل به ارتوفتو کردیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است