علمی فناوری 05:00 - 01 مهر 1393
پس از گسترش کاربرد خودروهای شخصی، راه مشابهی برای دیگر سیستم‌های حمل و نقل نیز در پیش گرفته شده است.

کوچک‌ترین و سبک‌ترین زیردریایی شخصی

البته باید در نظر داشت در مسیر گسترش دیگر وسایل حمل و نقل از جمله هواپیما و کشتی محدودیت هایی هم وجود دارد، با این حال به نظر می رسد این روزها وسایل چرخدار محبوبیت خود را از دست داده و در مقابل بشر در آرزوی تجربه استقلال تلاش می کند در آسمان ها و دریا ها و حتی اعماق آب ها نیز سوار بر هواپیماها، کشتی ها و شاید زیردریایی های شخصی از خود ردپایی بر جای گذارد.

اگرچه در سال های گذشته استفاده از هواپیماهای شخصی فقط به افراد خاص معطوف می شد، اما در سال های اخیر استفاده از هواپیماهای شخصی در بسیاری از کشورها و حتی کشور ما نیز مورد توجه قرار گرفته است. آنچه شاید به نظر جالب بیاید برنامه ای جدید برای طراحی و ساخت زیردریایی های شخصی است. گویی بشر امروز عزمش را جزم کرده تا در اعماق آب ها نیز مستقلانه پیش بتازد.

سفر به اعماق آب ها

در گذشته نیز مقالاتی درباره زیردریایی های اختصاصی یا شخصی منتشر شده است، اما از آنجا که فناوری ساخت زیردریایی ها روز به روز در حال پیشرفت و توسعه است و هزینه ساخت زیردریایی ها نیز در مقایسه کاهش چشمگیری داشته است، این روزها گزینه های بیشتری پیش روی ثروتمندانی که به کاوش در اعماق آب ها علاقه مند هستند قرار دارد.

به گزارش msn، جدید ترین زیردریایی تجاری که در دسترس افراد علاقه مند به خرید زیردریایی شخصی قرار گرفته است، زیردریایی موسوم به 3 Super Yacht Sub است که از سوی شرکت U-BoatWorx که افرادی ازجمله ولادیمیر پوتین از مشتریان آن هستند، طراحی و ساخته شده است. همان طور که از نام این زیردریایی که به نظر می رسد یک زیردریایی سه نفره است مالک آن می تواند این زیردریایی را در کنار قایق بادبانی لوکس خود قرار دهد و بر این اساس مالک زیردریایی می تواند همراه مهمانانش ماجراجویی در اعماق آب را تجربه کند.

از یک زیردریایی شخصی که باید برای خرید آن حدود هشت میلیارد تومان هزینه کنید چه انتظاری دارید؟ این زیردریایی براساس نوع مدل انتخابی، سرنشینان را به عمق 100 تا 300 متری می رساند. شش پیشرانه قدرتمند برای آن در نظر گرفته شده است که نیروی لازم برای حرکت در برابر قوی ترین جریان های اقیانوسی را تامین می کند. در داخل این زیردریایی امکانات مورد نیاز مسافران از صندلی های چرمی تا سیستم های تهویه هوا تامین شده است و بنابراین می توان براحتی با آن سفر کرد. یکی از مهم ترین ویژگی های اختصاصی این زیردریایی اندازه جمع و جور و سبکی آن است. ارتفاع 3 Super Yacht Sub حدود 171 سانتی متر و وزن آن فقط 3500 کیلوگرم است. این ویژگی ها نشان می دهد این زیردریایی از نظر سهولت در حمل و نقل و فضایی که اشغال می کند از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است.

سرنشینان در امنیت کامل

به لطف باتری های لیتیوم - یونی 42 کیلو وات ساعتی که این زیردریایی به آن مجهز شده می توان با یک بار شارژ 12 ساعت با این زیردریایی سفر کرد. بنابراین بهتر است پس از گذشت شش ساعت از زمان حرکت راه بازگشت را در پیش گیرید. سیستم کنترل مانتا به سرنشینان این امکان را می دهد بتوانند به نوبت راهبری این زیردریایی را در دست گیرند. یکی از نوآوری هایی که در زمینه طراحی و ساخت زیردریایی های شخصی مورد توجه قرار گرفته ساده سازی سیستم کنترل آن است که به هریک از سرنشینان این امکان را می دهد با مطالعه اصول خودآموزی هدایت زیردریایی را به آسانی عهده دار شود. بنابراین نیازی نیست برای کنترل این زیردریایی افراد یک دوره آموزشی شش ماهه را سپری کنند و این ویژگی می تواند در گسترش بازار فروش زیردریایی های شخصی نقش بسیار مهمی داشته باشد.

این زیردریایی همه کاره به گونه ای طراحی شده است که می توان از هر جرثقیلی برای انداختن آن در آب استفاده کرد. ابعاد کوچک، وزن بسیار سبک و انعطاف پذیری آن از ویژگی های این زیردریایی است.

یکی دیگر از ویژگی هایی که به نظر می رسد برای سرنشینان یک زیردریایی شخصی در اولویت باشد ایمنی آن است. برای این زیردریایی یک سیستم ایمنی در نظر گرفته شده است که می تواند زیر دریایی را به سطح آب برساند. محفظه ای در این زیردریایی طراحی شده که می تواند در شرایط اضطراری تا 96 ساعت نیازهای سرنشینان را برطرف کند. بنابراین در شرایطی که سرنشینان این زیردریایی با شرایط اضطراری مواجه شوند، می توانند تا چهار روز در شرایط ایمن باشند. قرار گرفتن این زیردریایی در کلاس DNV-GL به این معنی است که این زیردریایی در صنعت دریایی علاوه بر دریاهای آزاد از ایمنی لازم برای حرکت در اقیانوس ها نیز برخوردار است.

اگر سرنشین این زیردریایی بخواهد برای مدت زمانی ناوبری را رها کرده و استراحت کند، می تواند براساس مدل زیردریایی برای مدت زمات 8 تا 16ساعت آن را در حالت اتوماتیک قرار دهد. ورود و خروج به این زیردریایی از طریق دریچه ای که در سطح فوقانی آن قرار دارد امکانپذیر است. از دریچه جانبی برای تعمیر استفاده می شود. اگر سرنشینان بخواهند با افرادی که در قایق بادبانی یا در خشکی مستقر هستند در تماس باشند یک واحد VHF دستی برای این هدف در نظر گرفته شده است.

زیردریایی شخصی

کاوش در اعماق آب ها هیچ گاه تا این اندازه جذاب و در عین حال سهل و آسان نبوده است. این زیردریایی که از نظر طراحی و شخصی سازی بسیار منحصربه فرد قلمداد می شود از نظر کاربرد نیز به گونه ای طراحی شده است که هیچ محدودیتی را برای سوار و پیاده شدن برای سرنشینان ایجاد نمی کند. این که شما میلیاردها تومان برای علاقه شخصی خودتان که کاوش در اعماق آب هاست، هزینه کنید و در نهایت نتوانید به آسانی از آن بهره مند شوید یک نقطه ضعف بزرگ برای سازندگان محسوب می شد و شرکت سازنده سبک ترین زیردریایی شخصی تلاش کرده است تا حد امکان از این نقطه ضعف ها به دور باشد. بیشینه سرعت این زیردریایی در سطح آب 4 نات دریایی (معادل 7.4 کیلومتر بر ساعت) و بیشینه سرعت حرکت آن در زیر آب 3 نات دریایی (معادل 5.5 کیلومتر بر ساعت) است. بنابراین اگر بخواهید به موقع برای خوردن غذا خودتان را به ساحل برسانید این زیردریایی گزینه خوبی نخواهد بود.

این زیردریایی تا یک سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. بخش عمده فناوری های به کار گرفته شده در این زیردریایی جدید مشابه فناوری هایی است که اکنون در دیگر زیردریایی های تولید شده در این شرکت از آنها بهره گرفته می شود. قابلیت های آن نیز براساس تنظیمات در نظر گرفته شده متفاوت خواهد بود. شما می توانید با زیردریایی های شخصی براحتی به عمق هزار متری سفر کرده و در این سفر چهار همراه داشته باشید. البته ظرفیت و عمق سفر این زیردریایی ها براساس نوع مدل آنها متفاوت است. همچنین می توانید زیردریایی شخصی خودتان را به ملزوماتی مانند چراغ های پرنور و همچنین سیستم های پیشرفته تصویربرداری مجهز کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری از آنچه در اطرافتان وجود دارد دریافت و ذخیره کنید.

فرانک فراهانی جم / گروه دانش


4774784
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتیجه آزمایش جدید دانشگاه «لافبورو» نشان می‌دهد کاهش حساسیت بصری می‌تواند زوال عقل را تا ۱۲ سال قبل از ابتلا به آن پیش‌بینی کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زمان انتشار کارنامه نتایج اولیه و زمان انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون ورودی دوره دکتری «P.h.D» سال ۱۴۰۳ اعلام شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زمان انتشار کارنامه نتایج اولیه و زمان انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون ورودی دوره دکتری «P.h.D» سال ۱۴۰۳ اعلام شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قطع پای جوان ۱۹ ساله بالگرد اورژانس هوایی استان تهران را به پرواز درآورد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از راه اندازی ۴۴ خط جدید تولیدی و ورود ۹۶ داروی جدید به بازار دارویی کشور در سال ۱۴۰۲ خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره گفت: دومین دوره آزمون صلاحیت حرفه‌ای در تیر سال جاری برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره گفت: دومین دوره آزمون صلاحیت حرفه‌ای در تیر سال حاری برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره دارو سنتی گفت: صرفاً زالوی طبی عرضه شده در داروخانه واجد برچسب اصالت، مورد تایید سازمان غذا و دارو برای تجویز و استعمال خواهد بود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تقویم زمانی اولیه ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ اعلام شد و جزئیات آن بعدا اطلاع رسانی خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک مطالعه جدید نشان داده است که هوش مصنوعی در همدلی با احساسات از انسان‌ها بهتر عمل می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است